Annons:
Etikett03-katt
Läst 1156 ggr
Ellenfyrkant
2016-01-29 22:09

Enbart kycklingvingar

Hej! Jag är egentligen inte intresserad av att börja med BARF, men jag vill gärna ge katten råa ben som komplement till (det spannmålsfria) blötfodret hon äter! :) Jag kommer dock att dra av på blötmatsransonen de dagar hon får kynglingvinge (finns det annat lättillgängligt att ge som gnag?). Så min fundering är… Eftersom kycklingvinge är ensidigt och inte ett fullvärdigt foder undrar jag hur ofta det är lämpligt att ge då hon inte får i sig det som är tillsatt i den andra maten? Vad rörigt jag skriver. Men jag tänker om hon får 1 per dag blir det troligtvis för lite av det en katt behöver eftersom jag kanske halverar av den övriga maten, men en gång i veckan borde jag kunna minska av den vanliga maten utan att kroppen tar skada?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Ellenfyrkant
2016-01-29 22:10
#1

+ hur ofta bör en katt få gnaga för munhälsa?

Mvh Ellenfyrkant

burmamys
2016-01-30 10:11
#2

En per dag blir för mycket! Generellt gäller att om du ger ett helfoder (blötfodret är ju ett helfoder) då ska sådant du ger utöver det inte vara mer än 10% av kattens dagliga mat. Om du vill ge mer rå föda bör du ge balanserad barf med kött, hjärta, lever och ben i rätt proportioner. En kycklingvinge i veckan är mer lagom!🙂

För att förbättra tandhälsan kan du ge kycklingvingar, kycklingben, kalkonhals, och när katten vant sig vid att gnaga ben kan du även ge hårdare ben som t ex lammrevben. Du kan även ge Plaque off som är ett tillskott som gör så att beläggningen på tänderna inte torkar och stelnar till tandsten. Allra bäst för tandhälsan är om du borstar kattens tänder, det finns tandkräm för katter och du kan antingen använda tandborste för sällskapsdjur eller fingertuta.

burmamys
2016-01-30 15:34
#3

Om du ger för mycket ben kommer katten bli hård i magen. Blötmaten innehåller redan benmjöl el motsvarande, så eventuellt kan det vara bra att ge en rå äggula också, det ger katten fett och vitaminer.

Upp till toppen
Annons: