Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1541 ggr
Volpes
2016-01-26 13:26

Gris?

Hej. Jag har hört (kommer inte ihåg varifrån) att det är dåligt att ge katter griskött. Stämmer detta?

Annons:
MaritaBo
2016-01-26 14:40
#1

Nej, det stämmer inte.

Volpes
2016-01-26 14:46
#2

Ok, vad bra. Tror det var någonting med att gris var mer allergent för katter eller något sådant som jag hade hört.

MaritaBo
2016-01-26 15:02
#3

Att gris skulle vara allergent har jag såvitt jag kan minnas inte hört något om. Å andra sidan kan väl allt vara allergent beroende på katten. Det jag mest hört om är fisk och kyckling. Kanske har du hört talas om trikiner och Aujezkys sjukdom på gris? Det sistnämnda är Sverige friskförklarad från sedan 1996 tor jag det var och det finns ingen stor risk för att det skulle finnas i importerad gris om man köper sådant, då det finns kontroller angående detta. All griskött är trikintestat i Sverige, liksom vildsvin. Så med andra ord så är det lugnt att ge katten griskött.

Volpes
2016-01-26 15:15
#4

Det med  trikiner och Aujezkys sjukdom visste jag om. Vet inte vad det var riktigt jag hörde, kommer inte ihåg 😛 Men har inte gett min katt gris än för att jag har varit osäker. Men skulle vilja ge då det är billigt också.

burmamys
2016-01-26 19:02
#5

Jag tror absolut att svensk gris är bra kött, dessutom ofta bra fetthalt. 

Men brukar undvika dansk gris på grund av den dåliga djurhållningen. Min bror har jobbat på slakteri en period och sett hur illa det kan vara när grisarna är trångbodda, understimulerade och sönderstressade med avbitna svansar och infekterade bölder lite här och där.😕

Upp till toppen
Annons: