Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 3365 ggr
burmamys
2016-01-23 11:59

Fiskolja och E-vitamin

Jag är genuint nyfiken på hur ni ser på hur viktigt det är att alltid ge fiskolja tillsammans med E-vitamin. Jag har fiskolja hemma "utifall att" jag inte får tag i kött med tillräcklig fetthalt, och har hittills gett katterna 1 1/2 tesked ungefär en gång per 1-2 månader. Har ändå undrat lite hur noggrann jag behöver vara, om jag gör fel som ger lite fiskolja ibland utan att tillsätta E-vitamin. 

Ämnet dök upp i en annan tråd och eftersom ingen av oss visste säkert så googlade jag lite i jakt på svar. Hittade dessa studier:

http://www.pubfacts.com/detail/12948502/Feline-pansteatitis-revisited:-hazards-of-unbalanced-home-made-diets.

http://jn.nutrition.org/content/132/6/1613S.full

Först ville jag få grepp om problemet. Såhär uppfattar jag det:

Fiskolja från fet fisk som lax och makrill innehåller hög halt fleromättade fettsyror. Det är en vanlig källa till Omega 3, som kan vara svårt att tillsätta på annat sätt, men får inte ges i för stor mängd. Fleromättade fettsyror oxiderar lätt och bildar fria radikaler. En liten mängd fria radikaler är inget problem, tack vare kroppens naturliga antioxidanter. Men höga halter fiskolja leder till att den stora mängden fria radikaler angriper kattens vävnader och minskar produktionen av röda blodkroppar. Katten drabbas av inflammationer och anemi (blodbrist). En hög halt fleromättade fettsyror måste alltså kombineras med kosttillskott som tillför antioxidanter. E-vitamin används som källa till antioxidanten a-tokoferol, som rekommenderas för att neutralisera de fria radikaler som bildas av fiskolja från fet fisk.

Så hur ska man tänka om tillsats av fiskolja och E-vitamin?

Studier som visat E-vitamin brist har pågått i snitt 240 dagar, och då har katten ofta haft en kost på övervägande fisk, utan något E-vitamin tillsatt. Hur många av oss är det som ger katten en fiskbaserad kost? Med 60% fisk eller mer? Redan här blev jag lugnare!

Det verkar finnas ett stort spann mellan den mängd E-vitamin som ger optimalt immunsystem och den mängd som krävs för att katten inte ska få bristsymtom. En bra kost ska enligt The National Reseach Counsil innehålla 30 IE E vitamin per kg mat, men om kosten innehåller höga halter av fleromättade fettsyror ska man ge mer E-vitamin, rekommendationen är 10 IE E-vitamin per gram fleromättat fett. 

Man har också visat att kvalitén på fiskoljan har stor betydelse för om katten får brist på E-vitamin. I en studie som pågick i 26 veckor med tillsatt fiskolja av hög kvalitet och fyra olika halter av a-tokoferol (antioxidanten i E-vitamin) uppvisade ingen av katterna några bristsymtom, och de kom fram till att endast 5 IE E-vitamin per gram fiskolja var tillräckligt, så länge fiskoljan var av hög kvalitet.

Min slutsats är att jag kan fortsätta ha fiskolja "utifall att" och ge en mindre mängd någon gång per 1-2 månader utan att tillsätta E-vitamin. Men om jag får svårt att få tag i kött som är tillräckligt fett och alltså ser att det kommer att behövas flera portioner extra fett från fiskolja så kommer jag att köpa E-vitamin. 

Skulle hemskt gärna vilja veta om ni tolkar dessa studier på samma sätt, eller har någon annan källa/ information i ämnet. Vad tror ni, gör jag rätt?🤔

Annons:
Silvestris
2016-01-24 10:11
#1

30 IE/kg gäller vid ett energiinnehåll på 4000 kcal/kg. BARF är nästan alltid energitätare än så vilket innebär att man behöver ha en högre E-vitaminhalt. 40-50 IE/kg brukar man kanda på när man korrigerat för högre energihalt.

Eftersom kött innehåller väldigt lite E-vitamin och det faktiskt är svårt att nå upp till en bra E-vitaminhalt tillsätter jag numera alltid E-vitamin oavsett om jag ger fisk eller inte.

Eftersom symtomen på pansteatit är så diffusa ska man helt enkelt inte räkna med att märka om katten drabbas. Eftersom det är en lätt sak att förebygga gör jag det.

Volpes
2016-01-24 10:38
#2

S¨det är alltså väldigt svårt att överdosera E- vitamin om jag förstår det rätt?

Silvestris
2016-01-24 11:17
#3

Ja, det är mycket svårt att överdosera E-vitamin.

burmamys
2016-01-24 11:42
#4

Tack för info!🌺 Okej men då är det bättre att tillsätta lite E-vitamin. Kollade nu och tycker det är svårt att hitta en bra produkt. Vill helst ha i pulverform, och så rent som möjligt från andra tillskott, bindemedel m.m. Flytande eller tablett kan också fungera men helst inte kapslar. 

Förslag?🙂

MaritaBo
2016-01-24 11:59
#5

Jag köper numer den här, då E vimin på Apoteket blivit svindyrt. Visserligen kapslar men lätt att ta i sär och få ut pulvret. Jag bryr mig inte så mycket om fyllnadsmedlet då det är så liten mängd. http://www.topformula.se/article/evitamin__topformula

burmamys
2016-01-24 12:12
#6

Tack för tipset! =) Bra att kapslarna är lätta att öppna! En fundering bara, den viktigaste aktiva substansen för katt verkar vara a-tokoferol, men denna innehåller 180 mg a-tokoferylacetat istället (och verkar bara innehålla det). Vet att det finns en hel familj av besläktade antioxidanter, då brukar det stå "E-vitaminkomplex" på burken… Hur stor betydelse har detta?

Annons:
Silvestris
2016-01-24 12:12
#7

Granngården har flytande E-vitamin på dunk och torrt på hink. Billigt och storpack. Har funderat på att köpa därifrån.

MaritaBo
2016-01-24 16:01
#8

#6 såvitt jag förstår så har det ingen betydelse då tokoferylacetat utvinns från vegetabilier. Dvs det är naturligt och inte syntetiskt.

Silvestris
2016-01-24 18:03
#9

#6 Det spelar ingen större roll. Naturliga tokoferoler har högst aktivitet men det är ingen större skillnad.

burmamys
2016-01-26 10:03
#10

Tack så mycket för era svar! 

Lantmännens E-vitamin på dunk säljs hos Granngården, visst är det den du menar Silvestris? Jättebra pris och finns i 1 liter, vilket känns som att då kan jag göra slut på det innan det blir gammalt. 

 http://www.granngarden.se/Sortiment/Djur-%26-Foder/N%C3%B6tkreatur/N%C3%B6tfoder-%26-Mineraler/Tillskott-%26-Mineraler/Fodertillskott-Lantm%C3%A4nnen-Protect-E-selen,-1-l/p/1196392_BASE

Lite mer info om produkten:

https://c4produktkatalog.lantmannen.se/components/com_virtuemart/shop_image/document/3407.pdf

Funderar på dosering, "mink" är det djurslag som i mina ögon är närmast katt bland de djurslag de räknar upp. Ska jag alltså ge 0,03 ml per dag per katt? Skulle gärna vilja ha en doseringsanvisning per kg katt eller per kg kött, särskilt med tanke på att Simon väger 5,8 kg och Saga bara 3 kg. Känns fel att ge dem lika mycket.

Utan mer exakt doseringsanvisning verkar topformula som MaritaBo rekommenderade vara ett bättre alternativ:

http://www.topformula.se/article/evitamin__topformula

Hittat en tuggtablett, den innehåller 136 IE alfakotoferolacetat medan topformula innehåller 180 IE alfatokoferylacetat. 

http://www.apotea.se/e-vidon

Tuggtabletten är tyvärr smaksatt med tuttifrutti så den går nog bort ändå…. Av de senare verkar topformula bäst!

burmamys
2016-01-26 10:21
#11

Eller är detta ett bra alternativ? C-vitamin + E-vitamin + kisel + selen.

http://www.standardprodukter.se/svenska-kosttillskott-for-hund-katt-c-vita-plus.html#.Vqc5hyrhDIU

Borde ju fungera fint i kombination med deras fiskolja:

http://www.standardprodukter.se/svenska-kosttillskott-for-hund-katt-omega3-fiskolja.html#.Vqc6ZSrhDIU

Vad tror ni är bäst?

MaritaBo
2016-01-26 12:49
#12

Jag har kikat tidigare på produkter på Granngården och jag tycker att det varit jättesvårt att dosera rätt, för det har stått lite otydligt på de förpackningar jag kikat på. Men det kanske har kommit nyare produkter som löser problemet. Tidigare använde jag E-vimin, stenhårda kapslar och svårt att få ut innehållet (jag vet, det går att köra dem i kvarnen). Men så höjde de priset rejält och jag hittade då topformulas kapslar som jag tycker är toppen! Superbra pris, då man ofta kan köpa tre till priset av 2. Lätt att få ur innehållet och blanda ner i maten med kelp, fiskolja osv. En kapsel för två kg brukar jag ta. OBS! Det är länge sedan jag räknade ut hur mycket det skulle vara så det kanske inte stämmer idag? Dådet gäller Omega 3 så använder jag även Topformulas omega 3. Märkte att mina hundar inte ville äta riktigt när jag hade fiskolja/laxolja ( testade med olika märken men aldrig Standardt) men med Topformulas så går det, konstigt nog.

burmamys
2016-01-26 13:20
#13

Tack så mycket för input!😃 Tyvärr verkar topformulas E-vitamin inte finnas i lager, så jag väntar ett par dagar. Just nu väljer jag mellan topformula och standardt…  Skönt med pulver som går att dosera!😉

Annons:
burmamys
2016-01-27 08:27
#14

Ett argument emot Standardts C-/E-vitaminpulver:

(http://www.swecat.com/Katt/Naringslara)

C-vitamin, askorbinsyra
Katten kan likt många andra djur syntetisera C-vitamin på egen hand och har därför inget behov av C-vitamin i maten. Surgörande C-vitamin kan bidra till kalciumoxalatkristaller i urinen och bör inte ges utan veterinärs inrådan. C-vitamin är behövs för järnomsättningen och det neutraliserar fria radikaler (det är med andra ord en antioxidant). Brist på C-vitamin kan leda till försämrad sårläkning, ökad sjukdomsbenägenhet, blödningar och anemi, men eftersom detta vitamin syntetiseras av katten är det ovanligt med C-vitaminbrist hos katt.

burmamys
2016-01-27 09:54
#15

Mycket utförlig info om E-vitamin!😎 Lite längre ner finns en rubrik "requirements for cats" om du tycker det är lite väl mycket info!😉

https://www.dsm.com/markets/anh/en_US/Compendium/companion_animals/vitamin_E.html

burmamys
2016-01-27 10:26
#16

Det blir Lantmännens E-vitamin i dunk!🙂 Kommer dosera med ml-graderad spruta, har en hemma som jag köpt ifall jag behöver medicinera akvariefiskarna… Nåja, det går ju att skaffa en ny!😉

1 liter av Lantmännens Protect E-selen innehåller:

Vitamin E (E3a700) 25 000 mg, selen (E 8, na-selenit) 50 mg och vitamin B2 (fosfatester) 0.1 mg.

Om jag räknar bort det E-vitamin katterna redan får från äggula, animaliskt fett, kelp, fisk… Så tänker jag att jag kan tillsätta ungefär 25 mg per kg kött (mat), dvs 1 ml av dunken. Nu ska de få en liten bit ekologisk lax varje vecka också, istället för att köpa laxolja. Verkar dock som att man ska börja försiktigt och s a s fasa in detta, så jag börjar nog på 1/4 ml per kg kött.

Lantmännens E-vitamin kostar 105 kr + 49 kr frakt när man beställer från Granngården:

http://www.granngarden.se/Sortiment/Djur-%26-Foder/N%C3%B6tkreatur/N%C3%B6tfoder-%26-Mineraler/Tillskott-%26-Mineraler/Fodertillskott-Lantm%C3%A4nnen-Protect-E-selen,-1-l/p/1196392_BASE

MaritaBo
2016-01-27 10:47
#17

Bra att du hittat något som kan passa…. Men det jag reagerar på är att det är propylenglykol? Förmodligen inget att bry sig om eftersom det tillverkas för djur, men för mig personligen så känns det inte ok.

burmamys
2016-01-27 10:54
#18

Ja håller med om att jag hade hellre köpt naturlig produkt än syntetisk! Men den innehåller inte en massa "annat", endast lite selen och yttepytte B2, som båda är fördelaktiga i kombination med e-vitamin. Och så blev jag lite otålig när topformulas e-vitamin inte gick att få tag i…

burmamys
2016-01-27 12:21
#19

Läste lite mer och insåg att de syntetiska E-vitaminerna inte alls har samma effekt som det naturliga E-vitaminkomplexet som bör innehålla alfa-, beta-, delta- och gammatokoferoler, och tokotrineoler, totalt 8 olika sorter. 

Syntetiska tokoferoler och tokoferyler är bara en tredjedel så effektiva i att stödja immunsystemet, och de skyddar ej mot cancer utan kan t o m öka risken. Topformula är ett semisyntetiskt E-vitamin, och innehåller ej hela komplexet, letar nu efter en produkt med naturligt E vitaminkomplex, där de inte har slängt in en massa extra vitaminer och mineraler. Så jag ringde Granngården och annulerade min beställning.😕 

Letar vidare….

Annons:
burmamys
2016-01-27 16:09
#21

Nu fick jag en stund över för att jämföra dem:

Namn                                              Pris/k                 mg/k                  IE/k                     antal kapslar

Country life                                  4,47                     ?                           400                      90

Country life liquid                      3,50                     0,7 ml               240                      83 

Alfa plus                                         3,31                     271,4                  ?                           60

E vitamin komplex                     2,45                     134                      200                      100

E vitamin komplex 400             5,25                     410                      400                      60

Holistic E vitamin                        6,30                     268                      400                      30

Thorne   research                        6,06                     335                      500                      60

Katter behöver 50 IE / kg kött när de får barf, annars 38 IE / kg kött. Country life liquid portionerar i pipett, 0,7 ml/ portion innehåller hela 240 IE. 

Mest prisvärd och lägsta dos får jag av E vitamin komplex!🙂

Saga äter 90 gram kött per dag, Simon äter 116 gram kött per dag. Alltså ska de ha 50 IE var tionde dag, då blir det 200 IE på 40 dagar. Blir svårt att hålla reda på…

Kan jag ge dem en hel kapsel var (på 200 IE) en gång i månaden?🤔

MaritaBo
2016-01-27 17:57
#22

Jag har inte en aning. Jag mal ju en stor del av maten eftersom katten vägrar äta lever i bit och blandar tillskotten i det. Du kanske kan blanda det med tex köttfärs och ge en bit av det med övriga maten regelbundet. Jag fortsätter med Topformulas E-vitamin då det är tokoferylacetat som E vimin, som jag fick rekommenderat av en av våra "kattmatsexperter". Verkar helt klart enklast och jag tror nog att det räcker bra med det. Har aldrig hört att det måste vara komplex, för att ha effekt, då det gäller fisk och fiskoljan.

burmamys
2016-01-27 18:47
#23

Tack för att du diskuterar med mig =) Nja behöver inte vara komplex för att ha effekt, men det blir mer effektivt och på ett sätt som är optimalt för alla de fördelar som e vitamin har på immunsystemet. Men klart det blir en avvägning mellan vad som är biologiskt optimalt och vad som är mest praktiskt.

MaritaBo
2016-01-27 20:15
#24

Skrev nog lite otydligt där om effekten. Får skylla på att jag har en lånad padda som jag inte trivs med… Ett riktigt tangentbord är bättre för mig. 😜 Det är klart att det är alltid bättre när det är optimalt. Och så naturligt som möjligt. Själv vill jag ju ha det så enkelt som möjligt….

burmamys
2016-01-28 11:33
#25

Nu blev jag riktigt glad! E vitamin komplex är i pulverform i kapslarna! Så då borde det gå att öppna dem och hälla ut en mindre mängd! Jippi!!!😃 

Beställer den nu, hittade t o m en sida där den är billigare, och det är ju inte fel!😉

https://naturprodukter.se/vita-mineral-antioxid/e-vitaminer/battre-halsa-e-vitamin-komplex-134mg-100-kaps/

Volpes
2016-01-28 14:53
#26

Hej. Jag har Standartds fiskolja nu och jag tycker att det är liten konstig doseringsmått de använder sig av, den känns inte så noga eller vad man ska säga. Så jag undrar hur mycket fiskolja man bör ge? Finns det ett mått /kg?

burmamys
2016-01-28 16:40
#27

Jag har inte hittat några exakta mått på hur mycket omega 3 & 6 en katt behöver, frånsett att förhållandet mellan dessa två är viktig och bör vara minst 5:1 och max 10:1, och att tillskott främst rekommenderas ”vid behov” dvs om katten har dålig päls eller problem med inflammationer eller allergier, och att en frisk katt behöver ganska litet tillskott av fiskolja.

http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+2244&aid=657

("linoleic acid" och "arachidonic acid" ingår i omega 6)

http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+1400&aid=665

http://www.barfworld.com/html/learn_more/efa.shtml

Tror du kan följa deras dosering: Om katten är frisk behöver du bara ge halv dos alltså 1/2 tesked till katt som väger 2,5 - 5 kg (underhållsdos).🙂

1 tsk  "för bästa terapeutisk effekt" gäller bara om katten har brist på något, kanske har dålig päls, allergier eller inflammatorisk sjukdom typ reumatism. 

Någon annan kanske vet mer om detta?

Annons:
MaritaBo
2016-01-28 22:57
#28

#25 det var ju bra det. Du får kolla hur mycket det är i kapslarna och försöka räkna ut på ett ungefär hur mycket du ska ge.

MaritaBo
2016-01-28 23:06
#29

Jag har heller inte direkt hittat någon rekommendation angående fiskolja och dosering. Kanske för att det inte anses så viktigt? Jag har gått efter Feline nutrition och deras recept på om jag nu minns rätt 4000 mg/2,6-3 kg kött. Har aldrig haft Standardts fiskolja, så doseringen där har jag inte kollat närmare på.

Caifig
2016-02-05 07:47
#30

Intressant läsning! Ger själv inte fiskolja utan istället lax någon gång då och då men tillsätter inte någon E-vitamin.

burmamys
2016-02-05 09:43
#31

Alltså ungefär som jag gjorde innan? Numera får de lite E vitamin regelbundet, jag har blivit övertygad om att det är bra.🙂

Upp till toppen
Annons: