Annons:
Etikett03-katt
Läst 1199 ggr
Volpes
2016-01-12 03:23

Ben?

Hej. Ger min katt benmjöl i stället för riktiga ben för tillfället men funderar på att byta. Så jag undrar om man ger en kycklingvinge per dag behöver man inte tillsätta benmjöl då? Behöver han i princip äta upp hela benet i så fall? eller hur mycket kan vara kvarlämnat utan att jag behöver tillsätta benmjöl?

Annons:
burmamys
2016-01-12 10:48
#1

En katt behöver ju c:a 10% ben i sin kost. En vanlig uppskattning är att kycklingvingar består av 50% ben och 50% kött. En kycklingvinge om dagen tycker jag låter som för mycket.

Mina katter väger 3 kg respektive 5,8 kg, och de får oftast dela på en lite större (ekologisk) kycklingvinge per vecka.

Simon får det grövsta benet och det yttersta benet, och Saga mellanbenet. Om jag köpt vanliga små kycklingvingar så äter Simon ett och ett halvt, ibland två, och Saga ett. Om de får kycklingben så får Simon en del av Sagas ben. Och ja, de äter upp hela benet! 👍 De har även ätit upp lammrevben, så jag måste säga att katter har ganska starka käkar ändå.

På julafton fick de gnaga på varsin del av en kalkonvinge, den är förstås jättestor, så när de ätit lagom mycket kött tog jag bort den och skar bort kött som jag sparade till senare. På juldagen fick de tugga på det som var kvar och trots att dessa kalkonvingar alltså är enorma så krossade Simon och Saga ledkulorna och hade nog ätit alldeles för mycket ben om jag inte hade stoppat dem. På bilden håller Simon på att tugga i sig en ledkula och det syns tydligt att ena benet är av.

Volpes
2016-01-13 07:39
#2

Jag har en 9 månaders katt på 4 kg. Så jag skulle alltså kunna ge honom 1 kyckling vinge i veckan menar du? och om han kanske inte äter upp den helt kanske man kan ge en till då?

burmamys
2016-01-13 10:40
#3

Ja du kan absolut ge honom en kycklingvinge i veckan. Klipp lite i köttet och håll i kycklingvingen första gången/ gångerna så han kommer igång med att äta både köttet och benen. Det blir lättare för honom att krossa ledkulor och ben om du håller den stadig. Om han inte äter allt kan du göra det enkelt och bara pudra pyttelite benmjöl på maten nästa dag (och så göra ett nytt försök nästa vecka), eller erbjuda en halv kycklingvinge nästa dag. Du kommer få se din söta lilla väns vilda sida när han upptäcker hur gott och roligt det är att äta köttiga ben! 😍

Silvestris
2016-01-13 20:56
#4

Det behövs absolut inte en hel kycklingvinge per dag. Grovt räknat kan man säga att en katt behöver äta 1 g ben per kroppskilo för att täcka sitt grundläggande kalciumbehov. Lite beroende på vilken sorts ben man ger då, olika sorters ben kan ha olika kalciumhalt.

Din katt på 4 kg behöver alltså minst 4 g ben/dag, men det beror även lite på hur mycket den äter. Det kan behövas ge mer för att hålla en bra kvot mellan kalcium och fosfor.

Volpes
2016-01-13 23:33
#5

ok. tack så jätte mycket för era svar 🙂

Volpes
2016-01-14 00:22
#6

Burmamys skrev att en kycklingvinge består av 50% ben och 50% kött men jag läste någonstans att det är 30% ben. Så jag undrar vad som stämmer?

I det grundläggande receptet sägs det också att det ska vara 10% ätbara ben. Detta blir 250g ätbara ben i den satsen jag gör och räcker då i 14 dagar. Men om det är som Silvestris säger så ska min katt äta 4 g ben (han väger 4kg)*14 dagar = 56 g ätbara ben. Så vilken uträkning ska jag gå efter, det är ju ganska stor skillnad?

Annons:
Silvestris
2016-01-14 09:04
#7

Ger man kycklingben är det bra att lägga sig över 1 g/kg eftersom de är dåligt mineraliserade. 7-10% är lagom. Blir avföringen ljus och smulig minskar man beninnehållet. 1 g/kg kan sägas vara absoluta minimum så det är inte farligt att ligga över, som jag skrev tidigare kan det behövas mer för enbea Ca/P-kvot. Hur mycket ben en kycklingvinge består av kommer jag inte ihåg på rak arm, det beror nog lite på. Jag ger vingar från KRAV-kycklingar och de ligger nig närmare 30% ben än 50% men oftast är det mindre kött på konventionella kycklingvingar.

burmamys
2016-01-14 10:55
#8

Precis. Bra att du förklarar, det är skillnad på vad som behövs för att undvika kalciumbrist, och vad som är önskvärt/ optimalt. Aha, ja så är det säkert! De ekologiska krav vingar jag ger har ofta mer kött på sig, och nu när du tar upp det så är jag ganska säker på att det är de vanliga, små kycklingvingarna som avses när det står att kycklingvingar innehåller 50% ben.

Upp till toppen
Annons: