Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2021 ggr
ElisabethB
1/2/16, 6:15 PM

Kan BARF vara något?

Hej!
Jag har en hittekatt som älskar blötmat och jag funderar på att prova med BARF till henne.
Troligen kommer hon bli en katt på 3,5-4,0 kg skulle jag tro.
Hon ska kastreras snart och verkar pigg och frisk i allmänhet.
Hur skulle en BARF-meny kunna se ut och hur mycket ska hon ha?
Påverkar det att hon har en hörntand som är ungefär till hälften av? (Hon kommer få sin tand kollad av veterinär.)
Jag får erkänna att jag kan ingenting om BARF i dagsläget.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
burmamys
1/2/16, 8:24 PM
#1

Åh va bra att du vill testa att barfa! 

Ang hennes hörntand är det bra att en veterinär tittar på tanden. Det kan hända att hon klarar av att äta ben ändå, det finns ju katter som p g a FORL fått flera tänder utdragna men som trots detta fortsätter att äta ben. Om inte, så går det bra att ge benmjöl. Doseringen om du ersätter ben med benmjöl är 1 tsk per 200 gram kött.

Eftersom du i nuläget funderar på att barfa och inte hunnit läsa på så rekommenderar jag att du läser min artikel, där jag beskriver utförligt hur jag gör när jag barfar mina två katter, samt går igenom hälsofördelarna med barf. Ett tillägg jag gjort sedan jag skrev artikeln är att jag numera även ger katterna jodtillskott, de får ett kryddmått var av Djurapotekets kelp. I övrigt fljer jag mitt ursprungliga recept.

Artikeln hittar du här:

http://barf.ifokus.se/articles/55682e00ce12c47eab000c37-att-barfa-katterna-ar-inte-sa-svart?discussions-1

Lycka till! 🙂

ElisabethB
1/3/16, 7:18 AM
#2

Förutom köttet.., vart köper man det som man behöver? Och vad kostar det?
Vilka sorters kött använder du? En sort om dagen eller blandat varje dag?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

burmamys
1/3/16, 11:04 AM
#3

Kött, hjärta och lever köper jag på närmaste stora mataffär. Ica maxi brukar alltid ha kycklinglever och kycklinghjärta, och ofta även ungnötslever och grishjärta. City Gross har annars störst utbud på olika kött och inälvor, men ligger på andra sidan stan och är helt enkelt jobbigare att ta sig till, annars hade jag handlat där.

Precis som jag beskrivit i artikeln så köper jag det kött som finns till bra pris, men försöker variera mellan nötkött, lamm, kyckling och gris, och gärna älg och ren när det är säsong. 

Benmjöl, kelp, plaque off och laxolja köper jag på nätet, googla så hittar du bästa pris. Men fiskoljan har jag använt väldigt lite, föredrar att köpa fetare kött 🙂 Om du använder mycket fiskolja behöver du även komplettera med E-vitamin, men så länge fetthalten i köttet ligger på i snitt 20% så behövs inte det. Så jag har fiskoljan mest "utifall att", och då vet jag att om jag använder mycket fiskolja behöver jag även köpa E-vitamin.

Om jag hade handlat idag hade jag köpt från dessa sidor (prisskillnaden är liten, mer värt att beställa från samma sidor):

http://zoozoo.se/standardt-kosttillskott-benmjol-250-gram

http://zoozoo.se/plaqueoff-plaqueoff-animal-60-gram

https://animail.se/standardt-omega3-fiskolja-flytande.html

http://zoozoo.se/svenska-djurapoteket-kelp-350-gram

Visst har du läst artikeln?

MaritaBo
1/4/16, 8:02 PM
#4

#3 Var har du fått uppgiften om att E-vitamin inte behövs om fetthalten är i snitt 20 %??? Det är första gången jag hör det. Själv har jag lärt mig att E-vitamin behövs så fort man ger fisk eller fiskolja, för annars riskerar man att katten drabbas av pansteatit.

burmamys
1/4/16, 8:16 PM
#5

Nja då missförstod du mig, jag menar att så länge jag håller fetthalten på i snitt 20% så behöver jag inte ge fiskolja. 

Om jag inte ger fiskolja, ja då behöver jag inte heller ge E-vitamin. 🙂

Men om jag ger fiskolja, då ger jag även E-vitamin.

MaritaBo
1/4/16, 11:22 PM
#6

Fast du har ju skrivit otydligt/tvetydigt då. "Om du använder mycket fiskolja behöver du även komplettera med E-vitamin, men så länge fetthalten i köttet ligger på i snitt 20 % så behövs inte det. " även fortsättningen gör det tvetydigt….😎 Och nej, det är inte bara när man använder mycket fiskolja som E-vitaminet behövs. Det räcker med att tillsätta ett gram fiskolja, då krävs det redan där 10 IE E-vitamin. Alltså för varje gram fiskolja ska man tillsätta 10 IE E-vitamin.

Annons:
burmamys
1/5/16, 12:19 AM
#7

Ja jag kunde säkert uttryckt mig tydligare 😊 Hmm, redan vid ett gram? Jag har gett dem 1/2 tsk fiskolja vid några tillfällen (typ en gång i månaden eller mer sällan) och de gångerna har jag tänkt att om nästa portion också är mager då måste jag ge E vitamin. Jag har ingen möjlighet att veta exakt fetthalt utan går på vad som står på paketet och från synligt insprängt fett. Men du menar alltså att det är viktigt att alltid ge fiskolja och E vitamin tillsammans? Och att det är bättre att låta bli att ge fiskolja ö h t om man inte kan ge det med E vitamin? Alltid bra att lära sig mer, skulle uppskatta källa så jag kan läsa på lite.

burmamys
1/5/16, 12:28 AM
#8

Sorry 1 1/2 tsk ska det stå… (en och en halv) Har svårt att tänka mig att det skulle vara så känsligt. Jag menar, en del ger ju katten fisk som godis regelbundet utan en tanke på att ge E vitamin. Trodde snarare att jag var övernitisk som oroade mig bara för att de fått en liten mängd. Källa vore toppen!

Heffipeffi
1/5/16, 5:00 AM
#9

#1

Du  skriver att du nu ger jodtillskott  + det som finns i det gamla receptet. Ger du både jod och plack off?

burmamys
1/5/16, 10:29 AM
#10

#9 ja det gör jag. Plaque off och äggula innehåller inte tillräckligt med jod för att täcka dagsbehovet på 0,5 - 1 milligram.

MaritaBo
1/5/16, 10:40 AM
#11

Tyvärr några källor kan jag inte ge, då allt sparat i min dator gick förlorat när den reparerades. Så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

MaritaBo
1/5/16, 11:08 AM
#12

Plaque Off är inte nödvändigt när man Barfar och i synnerhet om katten eller hunden äter ben.

burmamys
1/5/16, 11:15 AM
#13

Mycket möjligt, men jag vill göra vad jag kan för att undvika tandsten eftersom risken för gingivit är högre hos burmakatter. Ett alternativ är såklart att borsta deras tänder men jag har inte hunnit ta tag i det än.

Annons:
MaritaBo
1/5/16, 11:15 AM
#14

Får se om detta fungerar (sitter på lånad padda, pga datorhaveri igen)… Fann detta när jag sökte angående Fiskolja och E vitamin, dock ingen utförlig förklaring. Men läs under E vitamin och förklaringen längre ner Burmamys. http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+2244&aid=657

burmamys
1/5/16, 11:51 AM
#15

Jättebra! Tack så mycket! 😃

burmamys
1/5/16, 11:54 AM
#16

Då har jag en källa till doseringen iaf!👍

Men hur känsligt tror du att det är om man vid enstaka tillfällen ger lite fiskolja utan E-vitamin? Ungefär som jag beskrev i #7 och #8.

MaritaBo
1/6/16, 10:21 PM
#17

#16 det vet jag inte. Dock tolkar jag det jag läst på diverse ställen, som att det är oerhört viktigt för att inte riskera pansteatit.

burmamys
1/8/16, 11:56 AM
#18

Googlade lite i jakt på svar.🙂

Hittade dessa källor:

http://www.pubfacts.com/detail/12948502/Feline-pansteatitis-revisited:-hazards-of-unbalanced-home-made-diets.

http://jn.nutrition.org/content/132/6/1613S.full

Först ville jag få grepp om problemet. Såhär uppfattar jag det:

Fiskolja från fet fisk som lax och makrill innehåller hög halt fleromättade fettsyror. Det är en vanlig källa till Omega 3, som kan vara svårt att tillsätta på annat sätt, men får inte ges i för stor mängd. Fleromättade fettsyror oxiderar lätt och bildar fria radikaler. En liten mängd fria radikaler är inget problem, tack vare kroppens naturliga antioxidanter. Men höga halter fiskolja leder till att den stora mängden fria radikaler angriper kattens vävnader och minskar produktionen av röda blodkroppar. Katten drabbas av inflammationer och anemi (blodbrist). En hög halt fleromättade fettsyror måste alltså kombineras med kosttillskott som tillför antioxidanter. E-vitamin används som källa till antioxidanten a-tokoferol, som rekommenderas för att neutralisera de fria radikaler som bildas av fiskolja från fet fisk.

Så hur ska man tänka om tillsats av fiskolja och E-vitamin?

Studier som visat E-vitamin brist har pågått i snitt 240 dagar, och då har katten ofta haft en kost på övervägande fisk, utan något E-vitamin tillsatt. Hur många av oss är det som ger katten en fiskbaserad kost? Med 60% fisk eller mer? Redan här blev jag lugnare!

Det verkar finnas ett stort spann mellan den mängd E-vitamin som ger optimalt immunsystem och den mängd som krävs för att katten inte ska få bristsymtom. En bra kost ska enligt The National Reseach Counsil innehålla 30 IE E vitamin per kg mat, men om kosten innehåller höga halter av fleromättade fettsyror ska man ge mer E-vitamin, rekommendationen är 10 IE E-vitamin per gram fleromättat fett. 

Man har också visat att kvalitén på fiskoljan har stor betydelse för om katten får brist på E-vitamin. I en studie som pågick i 26 veckor med tillsatt fiskolja av hög kvalitet och fyra olika halter av a-tokoferol (antioxidanten i E-vitamin) uppvisade ingen av katterna några bristsymtom, och de kom fram till att endast 5 IE E-vitamin per gram fiskolja var tillräckligt, så länge fiskoljan var av hög kvalitet.

Min slutsats är att jag kan fortsätta ha fiskolja "utifall att" och ge en mindre mängd någon gång per 1-2 månader utan att tillsätta E-vitamin. Men om jag får svårt att få tag i kött som är tillräckligt fett och alltså ser att det kommer att behövas flera portioner extra fett från fiskolja så kommer jag att köpa E-vitamin. 

Vad tror ni?

Upp till toppen
Annons: