Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1143 ggr
Ellen89
12/18/15, 11:22 PM

Har precis borjat BARFA

Hejsan,

Har under langre tid velat BARFa men har inte haft utrymmet eller tiden att gora sjalv och allt jag hittade sa vart fardig BARF dyrt. Nu har jag hittat det till ett bra pris och har stor frys till maten. Jag har 2 hundar och en katt men har inte kunnat borja barfa katten an. Har borjat hundarna tvart pa BARF nu i 2 dygn utan storre problem nagra saker har jag dock markt;

1. Tiken ater barfen jattefort, fortare an torrmaten - borde jag kopa en 'slowfeeding' skal till henne? 

2. Om BARFen kommer klar behover jag tilsatta nagot till den, kanske som ris speciellt om dom ser hungriga ut fortfarande? 

3. Ger ni mindre BARF an torrmat? 

4. Till katten - hon har haft urinvags problem mycket detta ar, sa har henne pa  vetrinar rekomenderad torr foder men vet i langden att det inte ar bra for henne. Brukade mata mycket kanguru kott (bor i Australien) till henne men hon fick urinvags-inflammation igen och ar nu 'radd' att ge henne nagot annat speciellt om det beror pa maten. Tips om nagon har haft detta forut? 

Tacksam for svar 🙂

Annons:
vallhund
12/19/15, 10:32 AM
#1

BARF kommer inte klart, BARF är när man kombinerar råa varor själv.  Vikten på en BARFmåltid kan inte jämföras med vikten av torrfoder, för det måste man räkna om näringsvärdet till torrsubstans.

Slowfeedingskål torde vara kontraindicerat om man BARFar sina djur pga risken för bakterietillväxt.

I min värld kan en hund bara smittas av UVI från en annan djurart om den först slickar denna djurart i rumpan o sen slickar sig själv i rumpan.

Ris är ett sädesslag som innehåller kolhydrater, inget vare sig hundar eller katter behöver om de inte är undernärda eller elitidrottare.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ellen89
12/19/15, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Okej da foljer jag vad det star pa paketet och ser hur det gar med vikten och ger mer eller mindre efter det. 

Ar det sa aven om man tvattar skalen efter varje gang hon ater? 

Det ar katten som far UVI - fran kristaller i sitt urin. 

Jag har kopt barf som redan ar gjort, det star barf pa paketet och affaren sager att det ar helfoder. Kollade aven ingredienserna… satte en bild ocksa. Gar det inte att kopa i Sverige? Eller har jag kopt farsk foder?

Ellen89
12/19/15, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och en pa framsidan.

vallhund
12/19/15, 12:51 PM
#4

Det du köpt är färskfoder, vissa är helfoder, andra inte.

UVI får man av bakterier, inte urinstenar i sig, däremot ökar risken för bakterietillväxt om man har urinstenar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ellen89
12/19/15, 1:49 PM
#5

#4 Tack, har last nu lite om skillnaden och forstar mer om hela grejen.

vallhund
12/19/15, 2:49 PM
#6

#5 Så lite så, det är liksom vår uppgift att sprida fakta, när skribenter finns på andra kontinenter blir det knepigare.

Du hittar massvis med relevanta fakta o hemsidor i min profil:
http://barf.ifokus.se/users/4d71226ab9cb4620e90338df-vallhund

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Björksätter
12/19/15, 7:54 PM
#7

Vilken typ av urinsten har katten haft, struviter eller kalciumoxalat? Vår katt har haft kalciumoxalat och de främjas i sur miljö, dvs veterinärfodren funkar inte då de sugrör urinen. Vi barfar efter recept och blandar själva. Han får inte äta ben pga ökad risk för stenbildning då. Ben ersätter vi med kalcipos. Vi har i lite extra vatten i hans portioner för att vara säkra på att han får i sig mycket vätska, som är viktigt när de haft problem med stenar. Sök på katt med kalciumoxalatstenar här på forumet så hittar du info om vad han får. Han är frisk och pigg och mår väldigt bra på sin barf mat.

Ellen89
12/19/15, 8:15 PM
#8

#1 kom på att jag menade en 'slow feeding' skål alltså en som har typ bubblor I den som gör att det är svårare för hunden att glupska I sig. Inte en som matar hela tiden… #7 Jag vet faktiskt inte. Men hon har inte fått det när vi haft henna på veterinär fodret. Jag ska läsa mer om det. Hade tänkt sakta ge henne små portioner av färsk ibland och prova mig fram.

MaritaBo
12/19/15, 9:35 PM
#9

Bara en tanke då jag ser att det står hund och valp på påsarna på bilderna. Tänk på att en katt kan inte äta samma mat som en hund.

Ellen89
12/19/15, 10:18 PM
#10

#9 Nej hon far sin egen.

burmamys
12/20/15, 8:07 PM
#11

Kolla med veterinären vilken typ av kristaller hon har fått. Här är länk till Björksätters tråd, där kan du läsa hur du bör göra om det är kalciumoxalatkristaller (men bra sammanfattat av Björksätter). 

http://barf.ifokus.se/discussions/5614d277ce12c443a3000ff1-mat-till-katt-med-borttagna-kalciumoxalatstenar?discussions-2

Sen tänkte jag samma tanke som MaritaBo att det står hundfoder på påsen du fotat så jag hoppas det inte är den du ger katten? Om du kan få tag på MUSH vaisto cat så är det ett väl balanserat färdigt färskfoder för (friska) katter. Beroende på typ av kristall kan du behöva ändra lite.

När jag skrev min artikel om barf så kollade jag upp en del om hälsofördelar med barf. Kanske stycket "Mat som förebygger urinvägsproblem" och/eller någon av källorna kan vara intressant att läsa?

http://barf.ifokus.se/articles/55682e00ce12c47eab000c37-att-barfa-katterna-ar-inte-sa-svart?discussions-1

Upp till toppen
Annons: