Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 2142 ggr
julia96girl
2015-12-18 11:45

Hur mycket och vad?

Jag har en katt och en hund som jag barfar, har gjort det i några månader.

Jag har köpt från mush till båda två men jag har börjat fundera på om det verkligen blir rätt med mush. Om dom får rätt näring och sådär.

Så är det någon här som kan ge lite tips på vad som är bra att ge?

Min katt väger 3,5 kg men behöver gå upp lite i vikt. Min hund väger 5 kg.

Jag har kollat lite på andras scheman och så men jag fattar inte riktigt.

Tack för svar =)

Annons:
burmamys
2015-12-18 12:27
#1

Jag kan bara svara när det gäller katten 🙂

Om du ger din katt MUSH vaisto cat så är det ett väl balanserat helfoder framtaget i samarbete med Matilda Eriksson på http://www.paleocat.se/ Finns ingen anledning att byta ut detta om du har en frisk katt! Tänk bara på att det är bra att variera mellan de två smakerna ibland.

De äldre MUSH basic cat är däremot inte helfoder, information om hur de ska kompletteras hittar du här: https://www.mushbarf.com/sv/blogg/mush/hur-ska-man-dosera-och-komplettera-mush-barf-basic-cat

En katt bör ääta 2-5% av sin vikt i mat varje dag, beroende på bl.a. hur aktiv katten är. Om du har en stillsam kastrerad katt bör du ge 2%, om du har en aktiv fertil katt bör du ge 5%, ibland t o m mer. En aktiv kastrerad kanske äter 3-4%. Så om du vill att din katt ska gå upp i vikt behöver du bara ge henne lite mer mat per dag.

julia96girl
2015-12-18 12:52
#2

Ok tack för informationen =)

burmamys
2015-12-18 13:01
#3

Så lite så!🌺🙂

MaritaBo
2015-12-18 15:28
#4

Ger du Mush Vaisto till hunden så kan du fortsätta med det. Använder du korvarna så får du tänka på att variera sorterna.

[Tilde]
2016-01-01 10:49
#5

Vi har Mush till Simba och har får 5 st köttbullar av det varje dag (fast då och då har vi fastedag). De innehåller ju allt det hunden behöver så det är inget man direkt behöver lägga till. Vi ger lite extra fiskolja ibland bara. 🙂 Sedan vi började med Mush har han gått upp från 4,2 kg till 4,85 kg - vilket är jättebra då han är en väldigt slank tibbe. 😃 Vi har för övrigt några olika sorter som vi varierar med.

MaritaBo
2016-01-01 21:09
#6

#5 vill påpeka att man MÅSTE erbjuda sin hund mat varje dag. Men om den själv väljer att inte äta är det hundens val. Planerad fasta är alltså inte tillåtet i vårt land! Fasta i barfandet är en förlegad form och att det fortfarande försiggår börjar göra i alla fall mig ganska irriterad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: