Annons:
Etikett17-barf-etik
Läst 1994 ggr
[viccaan]
2015-12-09 18:45

Upprörd, behöver hjälp

Hej! Jag själv är vegan, men har valt att barfa min hund. Den har fått vilt, ekokyckling och lammkött.  Det känns väldigt jobbigt för mig att ge mat till min hund och på så vis stödja en industri som jag själv bojkottar. Det jag kan ge utan att det känns för dåligt är viltkött (ren). Renarna föds upp på det mest humana sättet av alla slaktdjur..

Tyvärr är det ju så att en fullgod barf-kost inte bara kan bestå av ett djur, plus så är det svårt att hitta inälvor från ren. Jag har därför funderat på att sluta ge barf som helkost och istället blanda färskfoder+barf.

Jag tänkte pröva att ge mush ren (ben, kött, lunga, brosk, lever) och koplettera med emmzo fullfoder vilt (5-10% ben. Viltkött 66%,
potatisfibrer,betfibrer,mineraler,kalk och vitaminer)

Jag har också torkade vom-burgare jag ger någon dag i veckan och tänkte också köpa revben som jag ger någon dag i veckan.

Frågan är alltså hur ofta ska man ge fullfodret och hur ofta ska man ge rent barf? Tror ni at den här kombinationen kan vara sund för hunden? Eftersom fullfodret innehåller alla vitaminer, dock så innehåller barfkorven från mush även lunga och lever, samt så kompletterar jag med torkat vom.  Skulle det fungera typ fullfoder 2ggr/veckan och resten vanlig barf? Jag stör mig otroligt mycket på att fullfodret innehåller potatisfibrer därför vill jag ge det så lite som möjligt.

Annons:
burmamys
2015-12-09 19:15
#1

Jag barfar mina katter och är inte kunnig i barf för hund, men tycker det verkar vara mest ren i ditt förslag och väldigt lite annat. Precis som du själv skriver behöver du erbjuda din hund en variation av olika djurslag. "Vilt" säger inte hur mycket ren, älg och/ eller vildsvin det innehåller. Kanske vildsvin och älg kan vara bra alternativ utifrån ett djuretiskt perspektiv? Även kanske djur från ekologiska gårdar.

Björksätter
2015-12-09 19:33
#2

Kan du inte köpa från nån gårdsbutik? Vi köper kött från en gårdsbutik som ligger i närheten. Där har vi möjlighet att se hur djuren har det, deras stallar har öppna sidor så man ser rätt in till djuren. Jag passerar oxå deras stora beten varje dag. De djuren lever ett toppenliv och inte i nån i industri. Det är får och nöt de har. Sen säljer de gris från en granngården som en vän har. Där är det glada harmoniska grisar i stora halmade stallar.

[viccaan]
2015-12-09 20:00
#3

#1 Det är svårt att hitta någon barf förutom ren och viltmix. Älg finns det revben av bara. Viltmixen från emmzo är ett fullfoder och vitaminiserat så det räcker för att hunden ska klara sig bra, borde det i så fall inte fungera att blanda så får hunden i sig allting?

#2 Jag bor centralt i en storstad så det finns inga gårdar här tyvärr :(

MaritaBo
2015-12-09 22:04
#4

Om du vill fortsätta med bara Barf så finns det ju tex. Standardts Laga Mat att blanda ner i maten om det blir för lite variation. Men givetvis ska man sträva efter det mest naturliga, dvs. variation och MINST 3 djurslag. 

Annars så skulle du kanske kunna ge varannan dag färskfoder och varannan dag Barf. Man kan ju välja olika färskfoder med lite olika djurslag också men är inte nödvändigt när det är vitaminiserat. Det förutsätter också att i övrigt är Barfen fullgod dvs. med rätt proportioner av kött, lever, kalcium.

[viccaan]
2015-12-09 22:49
#5

#4 ok vad bra, hittade en annan viltmix som innehåller Lappländsk ren (kött, ben, brosk, lunga, njure, lever, hjärta), sallad, gurka, camelinaolja. Då kan jag varva det med färskfoder..:)

hktl
2015-12-12 19:08
#6

#0 Vad är det för märke på viltmixen? Letar själv efter färskfoder/barf från eko och frigående djur och vilt! På mitt jobb säljer vi Rigtig Hundemad, deras nötkött är eko och frigående, dom har både fryst, färskfoder och torkat. Deras kyckling däremot är från burkycklingar :( Dom har lax som ibland är viltfångad och ibland odlad beroende på tillgång. Men det borde kanske gå att få tag på viltfångad lax i vanliga butiker som en kan frysa in själv? Emmzo har ju korvar med eko kyckling iallafall. Gröna gårdar har en eko barfbox, dock inga inälvor i den.  Har du några andra tips på produkter/märken, även tugg och sånt? :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: