Annons:
Etikett02-hund
Läst 1608 ggr
BumbleBe
2015-11-18 18:34

Börja BARFa?

Hej, jag har en Flatcoated tik på ca 1 år som väger ca 25kg, och en Lhasa Apso (blandras) tik på ca 4-5 år som väger ca 10kg som jag har tänkt att jag ska börja BARFa. Hur ska jag göra i början? Hur många gånger om dagen och hur mycket varje dag ska man ge? Har hört från många här på sajten att det är billigare att gör egen BARF än att köpa färdig. Är det sant? Är det dyrare eller billigare att BARFa? Hur mycket kostar det ungefär för er som BARFar varje månad? Bör man göra upp ett matschema? 

Tacksam för svar🙂

Annons:
MaritaBo
2015-11-18 21:44
#1

Nu vet jag inte vad du utfodrar hundarna med idag, men jag skulle råda dig att börja med färskfoder och vartefter du lär dig konsten att Barfa rätt så kan du börja med att ge dem Barf. 2 ggr om dagen brukar de flesta hundar få sin mat, vissa får fler gånger och andra bara en gång. En del förordar en fastedag i veckan men det tycker inte jag och det är heller inte lagligt. En hund ska erbjudas mat varje dag, sedan om den väljer att inte äta så har den ju valt det själv. Man utgår från hundens vikt, dvs. Börja med 2 % av hundens vikt per dag och sedan får man justera uppåt eller nedåt. Detta gäller också färskfoder. Kostnaden varierar en hel del, på vad man utfodrar med. Alltså köper man allt från butik så blir det ju dyrare än om man köper slaktrester från slakterier eller jägare. Ibland får man och ibland betalar man en summa. Det beror också på vad man vill göra. Själv hämtar jag det mesta hos slaktare och/eller från andra Barfare. Och priset varierar från 5 - 25 kr/ kilot i regel. Sedan köper jag i butik sådant som jag inte får tag på på annat sätt eller beställer från tex zoo.se. Jag står ofta i köket och jobbar med blod upp till armbågarna, speciellt denna årstid då det är mycket vilt som jag hämtar (köper) av min slaktare. Det gäller ju att fylla frysarna nu. Så det kräver en hel del jobb, men alla vill ju inte göra det jobbet jag gör. Så kostnaden för mina djur vet jag inte exakt vad det blir men gissar på ca 300 -400 kr i månaden med alla tillskott också. (3 hundar och en katt). Exakt har jag aldrig räknat på alltså. Men jag vet att det blir betydligt billigare än om jag skulle ge torrfoder. I början kan det vara bra med matschema, men efter ett tag får man rutin på utfodringen. Men vet att det finns en del som hela tiden använder sig av matschema.

hemul
2015-11-20 05:09
#2

Hur får man kontakt med ett slakteri? Jag känner bara till stora och jag tror de skulle skratta åt mig om jag knallade in och bad att få köpa spill.☺️

MaritaBo
2015-11-20 12:07
#3

Man får ringa runt till olika slakterier. Mindre gårdsslakterier brukar vara lättast att få köpa av.

BumbleBe
2015-11-20 17:31
#4

Vad är bäst att ge dom när man börjar? Så att dom inte spyr (eftersom magen inte är van) lika lätt. Vad kommer man behöva köpa för tillskott? 

Kommer nog bara BARFa min egna hund sen när jag skaffat, min mamma förstår inte alls varför vi ska börja BARFa våra hundar och tycker att vanligt torrfoder funkar utmärkt.

hemul
2015-11-21 18:40
#5

#3 Tack. Kollade på eniro och det finns faktiskt en del småslakterier.🙂

MaritaBo
2015-11-22 20:29
#6

#4 kolla runt där du bor, vad det finns för olika färskfoder sorter och utgå ifrån det. Klass rekommenderar jag dock inte då det innehåller melass (socker) som är helt onödigt i hund och kattmat. Då det gäller Barf så är kyckling bra att börja med. Milt och lättsmälta ben. Tillskott behövs i regel inte till färskfoder, men till Barf kan det vara bra att tillsätta Jod och lax/fiskolja och äter den inte ben så kan det behövas benmjöl eller annan kalkersättning.

Annons:
[Saraosv]
2015-11-23 14:55
#7

Läs på så mycket du kan. Jag skapade en mapp på datorn där jag samlade ihop allting t.ex. näringslära, olika scheman, fakta osv. Ställ massor av frågor! Finns en kanonbra grupp på Facebook där du kan läsa och fråga. Jag har alltid fått bra bemötande där, hur ''dumma'' mina frågor än verkade.

hemul
2015-11-24 01:04
#8

Tycker det är svårt att veta vad man ska tro på. Det verkar finnas två skolor, med mer eller mindra mycket ben. Den där sajten som ofta länkas till (jipotimas nånting) har för mig helt obegripliga texter.

vallhund
2015-11-24 10:42
#9

I mitt info http://barf.ifokus.se/users/4d71226ab9cb4620e90338df-vallhund hittar du flera länkar till läsvärda sidor om rå utfodring.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MaritaBo
2015-11-24 12:10
#10

#8 hur menar du nu? 10-15 % av maten ska bestå av ätbara ben. För att hunden (katten) ska få i sig det den behöver av kalcium. Sedan kan man ge dem oätbara ben, som det är mycket kött på och/eller brosk som sysselsättning, som de inte kan eller får äta upp helt och hållet. Det finns djur som vägrar äta upp ben, dvs inget intresse av det. Då får man ge benersättning i form av benmjöl, äggskalsmjöl eller kalciumkarbonat.

hemul
2015-11-25 07:43
#11

#10 Det är Billinghurst och Lonsdale och andra jag glömt namnet på. Olika med benen, tillskott eller inte tillskott. Tycker det är svårt att reda ut. Men antagligen är det väl som med människomat, att det är inte så himla noga med procenten.

#9 Tack. Ska kolla. Förresten, många av länkarna är döda. Inte de om BARF, men de andra.

MaritaBo
2015-11-25 11:39
#12

Det kommer ju nya rön hela tiden, så det är klart att det förändras. Apropå tillskott så Barfar jag katt också och där har jag lärt mig mer om tillskott, dvs. Kattens behov. Men också tänkt till då det gäller hund angående Jod. De behöver Jod också. Kött är fattigt på Jod och man antar att i det vilda får djuren i sig det genom att de äter sköldkörteln på bytesdjuren. De tillskott jag ger till både hund och katt är alltså Jod i form av alger, omega 3, E-vitamin (pga fiskoljan) och blodmjöl i vissa satser som jag blandar. Ibland har jag i extra B-vitamin vid serveringen.

vallhund
2015-11-25 15:39
#13

#11 Tack, får ta o kolla igenom o rensa bort de som inte är aktuella längre.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: