Annons:
Etikett15-problematik
Läst 1674 ggr
[Tilde]
2015-11-03 13:10

Magproblem av ben/brosk?

Simba blir konstig i magen nu för tiden när han äter mycket brosk eller benmat. Hans avföring blir liksom vitaktig och hård och smulig i små klumpar. 

Han har ätit barf i snart ett år så jag förstår inte varför det händer nu… Vi har dragit ner på brosk och benmat i hans diet och det har blivit lite bättre men varje gång han har ätit brosk/ben blir avföringen sådär konstig. Någon som vet varför det plötsligt blir så?

Annons:
Vattnadal
2015-11-03 13:12
#1

Vad äter han som bas? Ger an ett färskfoder med mycket ben, kan man behöva ge bara kött de dagar de får ben.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Tilde]
2015-11-03 13:19
#2

#1 Vi har fått ett schema av vår "BARF-kille" som ser ut såhär (om jag minns rätt):

Måndag: Komage (kallun)

Tisdag: Kött med brosk (t,ex, käkkött eller and)

Onsdag: Inälvsmat med lite kött med brosk

Torsdag: Komage

Fredag: Rent kött

Lördag: Kött med brosk

Söndag: Fasta (evt. rent kött)

Han äter Rigtig hundemad, vilket är lösfryst barf och får fiskolja och vitaminpulver iblandat. Vi hade älskat att byta till t.ex. Mush men det finns tyvärr inte här där vi bor. Vi har nu dragit ner så han får kött med brosk 1-1,5 gånger i veckan istället och hade tänkt kontakta återförsäljaren och se om vi kan få ett nytt schema utefter detta.

MaritaBo
2015-11-03 18:54
#3

Det framgår inte i ditt inlägg hur gammal han är. Om han var valp/unghund och det fungerade då så handlar det om att en äldre/vuxen hund inte kräver lika mycket ben. Brosket tror jag inte har så stor betydelse för även om det innehåller lite kalcium, så är det ju långt ifrån vad riktiga ben gör. Dra ner på benmängden så blir det nog bättre.

[Tilde]
2015-11-03 21:19
#4

#3 Han fyller 11, har ätit barf i ett år ungefär. Han får mest broskkött och inte ben och jag tycker att det har blivit bättre sen vi började ge mindre brosk… Men jag förstår bara inte varför han helt plötsligt fick problem. 🤔

hemul
2015-11-15 16:05
#5

men det är ju inga ben  alls i matlistan. får han det utöver eller?

[Tilde]
2015-11-16 17:17
#6

#5 I broskmaten är det ibland också ben, t.ex. hel kyckling eller liknande (det kallas bara "kött med brosk" av någon anledning).

Nu har vi dock gått över till Mush och hittills har det inte varit några problem. 👍

Annons:
zickan
2015-11-28 16:00
#7

Mina äter mycket mer ben och brok än det där. Får ibland så pass att bajset smular sönder. Jag brukar ge upp till 1 msk äppelcidervinäger de dagar de får ben och ibland annars med. Bra med vitaminer/mineraler men hjälper även till att bryta ner ben.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: