Annons:
Etikett03-katt
Läst 1743 ggr
Volpes
10/25/15, 3:27 AM

Tillägg i Barf?

Hej. Om jag ger min katt detta:

  muskelkött 72%

kyckling hjärta 10%

kyckling lever 8%

benmjöl 10%

Vad behöver jag tillsätta sedan? Behövs till exempel E- vitamin, fiskolja eller något annat, eller räcker detta?

Annons:
Silvestris
10/25/15, 11:48 AM
#1

10% benmjöl blir för mycket. Ger man färska ben är 10% en rimlig nivå, men eftersom benmjöl är en torkad produkt kan man inte ersätta färska ben med benmjöl rakt av så man ger mindre benmjöl än färska ben. Benmjöl ger man 0,5-1 tsk per 100 g kött (beroende på sort).

Jod behöver tillsättas, oftast ger man jod i form av alger. 500-1000 mcg jod per kilo kött lite beroende på.

Sedan skulle jag variera leversort och ge nöt- eller lammlever regelbundet för att se till att maten innehåller tillräckligt med koppar.

Volpes
10/25/15, 1:05 PM
#2

Jo jag vet det där med benmjölet, skrev så för att det reprecenterar 10% riktiga ben, men jag använder mig av måtten du skrev.

Kan jag ha i Standardt Laga mat för att få i honom detta? Eller blir det för mycket av någonting annat om jag har i det, jag är så rädd att överdossera men också glömma någonting viktigt.

Silvestris
10/25/15, 3:43 PM
#3

Standardt laga mat innehåller fettlösliga vitaminer så jag skulle inte ge det samtidigt som du ger lever. Det är i min mening inte ett tillskott som är väl anpassat för katt-BARF. Tyvärr.

Volpes
10/25/15, 4:01 PM
#4

Ok. Så det är bara jod jag behöver tillsätta? Var får jag tag i det? Och byta leversort ibland.

Undrar också om man kan överdosera på Fiskolja? Min katt verkar vara lite hård i magen och jag har hört att fiskolja kan vara bra då. Så kan jag ha i lite utan att det blir för mycket av något?

Silvestris
10/25/15, 8:22 PM
#5

Jod hittar du bl.a. i havsalger och det finns att köpa lite överallt. Det brukar finnas i hälsokostbutiker. Annars har du t.ex. Svenska djurapotekets kelp som finns att beställa i djuraffärer på nätet.

Ger man mycket fiskolja kan man behöva komplettera med E-vitamin för att förhindra att katten drabbas av pansteatit (vilket innebär att underhudsfettet blir inflammerat). För mycket fleromättat fett kan ha den effekten.

Volpes
10/26/15, 2:49 PM
#6

Hm.. Det sägs att att Barfa är lätt, vet inte om jag håller med om det :(

Så då är bara frågan hur mycket E- vitamin jag ska ge om jag ger fiskolja och hur jag får tag på E- vitamin.

Annons:
Volpes
10/26/15, 5:59 PM
#7

Men hur mycket jod behövs egentligen?  Kollade upp innehållet av jod i kyckling kött, lever och hjärta och hittade det här:

100g kyckling lever- 3 µg Jod

100g kyckling hjärta- 0 µg Jod

100g kyckling kött-  0,4 µg Jod

Så hur mycket måste jag tillsätta då? du skrev 500- 1000 mcg (vad står mcg för?) och vad är µgför något?

MaritaBo
10/26/15, 10:33 PM
#8

Jag tycker om när man gör det lite enkelt och inte krånglar till det för mycket, speciellt om man är nybörjare. Sedan får man ju läsa på mer och lära sig mer, räkna själv osv. Själv tillsätter jag 1,5 tablett Great Earth kelp/ kg mat jag gör iordning . Det blir ungefär 337 ug. Det blir lite lägre än det silvestris skrivit, men kanske det kommit nya rekommendationer sedan jag lärde mig? Men det är ju bara att öka på mängden något. ( 2 tabletter blir 550 ug. ) ug (vet inte hur man skriver korrekt) är detsamma som mcg = mikrogram 1 kapsel E-vimin (köps på apotek, men blivit dyrt så sök efter alternativ) per kg mat tillsätter jag då jag har alltid fiskolja i maten. En kapsel E-vimin är 100 mg.

Volpes
10/27/15, 12:42 AM
#9

Okej, tack för dit svar. Hur gör du med tablettetna, krossar du dom och har i? såg att det fanns i pulverform också men det verkar dyrare.

MaritaBo
10/27/15, 8:01 AM
#10

Krossar med mortel.

Volpes
10/28/15, 12:59 AM
#11

Är det andra saker i tabletterna också? tänkte på typ något slags sammansättningsmedel eller så? Rent pulver kanske är bättre.

Silvestris
10/28/15, 9:44 AM
#12

Jag använder Svenska djurapotekets kelp. Det är ren, torkad kelp i pulverform. Enkelt att använda och inga andra ämnen tillsatta.

Therese
10/29/15, 11:50 AM
#13

Jag ligger helst på 15-20% hjärta vill jag bara tillägga :)

Annons:
hemul
10/29/15, 5:01 PM
#14

Det där med jod, gäller det bara katter eller hundar också?

Silvestris
10/29/15, 8:30 PM
#15

#14

Det gäller även hundar.

hemul
10/30/15, 9:31 PM
#16

Innehåller vilt mer jod eller? Jag menar hur får de i sig jod i vilt tillstånd?

Silvestris
10/30/15, 10:16 PM
#17

#16

Vilt innehåller inte mer jod än tamboskap, men i det vilda äts även bukspottkörteln vilket innebär att de vilda rovdjuren får i sig jod och/eller sköldkörtelhormoner på det viset. Har dock för mig att man har dokumenterat jodbrist hos europeiska vargar så problemet finns även i det vilda.

Caifig
11/1/15, 4:09 PM
#18

#17 Du menar väl sköldkörteln? Skulle även ge lite mindre kött och mer hjärta,som även detta räknas som muskelkött. Det blir också billigare för dig då t ex grishjärta är billigare än kött.

Silvestris
11/1/15, 4:14 PM
#19

#18

Ja, självklart. Sköldkörteln.

Volpes
11/2/15, 5:08 PM
#20

Hmm. Började fundera nu. När man ger benmjöl så är det ju 1tsk /200g kött. Ska man även räkna med hjärta då? Har inte gjort det hittills.

Vart köper ni hjärta och lever någonstans?, kan vara intressant att veta lite olika ställen man kan få i det på.

Annons:
Caifig
11/2/15, 9:43 PM
#21

Du ger 1 tsk per 200 gram portion. Jag köper alla mina inälvor på citygross. Finns även på andra ställen men kan behöva beställas in så prata med personalen i din butik.

Volpes
11/6/15, 5:14 PM
#22

Kan man frysa in kelp, eller blir den dålig då?

Silvestris
11/6/15, 8:11 PM
#23

Det går bra att frysa kelp.

hemul
11/12/15, 7:01 PM
#24

Jag tar själv jodtillskott, Lugols lösning. Betydligt större dos än RDI. Vet inget om hundars jodbehov men jod är ju en av de mineraler jorden utarmats på, så vi (männikor) får inte i oss på länga vägar så mycket som vi en gång fick. Inget man ska experimentera för mycket dock. För hög dos kan ge väldigt otäcka effekter.

Volpes
12/3/15, 7:39 PM
#25

Så jag borde kunna ge min katt vetegroddsolja i stället för kapslar med E-vitamin?

Tänkte på denna:

 http://www.svenskhalsokost.se/produkter/np_akta_vetegroddsolja?utm_source=gmerchant&utm_campaign=unspecified&utm_medium=Prisjamforelsesiter&utm_term=&utm_content=Produktfeed&gclid=CjwKEAiA7f-yBRDAgdv4jZ-78TwSJAA_WdMasqCHB37Jgm_aFIeDfsI4tCSg4uRVQcIt2VdPLaQRkxoCS-Xw_wcB

Kollar man på den detaljerade informationen där så står det "katt: 2,5 ml/10 kg kroppsvikt." är det per dag då?

MaritaBo
12/3/15, 9:11 PM
#26

Vet inte riktigt hur mycket vitamin E det är i vetgroddsoljan, men en katt behöver 10 IE vitamin E per gram fiskolja och kilo mat. Så du får räkna på det, om det går.

Volpes
12/4/15, 2:37 AM
#27

Det innehåller tydligen detta:

E- vitamin, 149 mg/100g

Zink, 3,8 mg/100g

Och fettsyror och omega 3 och 6

Så hur mycket är IE i mg?

Kan man överdosera på Zink, fettsyror och omega 3 och 6?

http://matkalkyl.se/se-vetegroddsolja.php

Annons:
MaritaBo
12/4/15, 1:17 PM
#28

10 IE = 1 mg.

Zink vet jag att man kan överdosera men det finns stora marginaler har jag för mig. Det andra är jag osäker på. 

Enklast är att använda sig av ren E-vitamin om man är bara ute efter det, enklast också att räkna hur mycket man behöver ge.

Volpes
12/12/15, 11:17 PM
#29

Har köpt Standardt Omega3 fiskolja nu och såg att det står "Råvaruinnehåll vitamin E" på burken. Betyder detta att det är tillsatt vitamin E i den så att man inte behöver tillsätta det själv? Eller betyder det något helt annat?

MaritaBo
12/13/15, 1:41 AM
#30

Jag vet inte om det är tillräckligt med E-vitamin i det. Jag tror inte det och E-vitamin behöver de också även om man inte ger fisk/fiskolja. Ovan är angivet utöver det "vanliga" just pga fisk/fiskolja.

Volpes
12/13/15, 4:21 AM
#31

Så hur mycket ska det ha sammanlagt med det "vanliga"?

MaritaBo
12/13/15, 1:56 PM
#32

Det finns E vitamin i kött, så det räknar jag aldrig på utan tillsätter E-vitamin bara för att jag ger Omega 3.

Volpes
12/13/15, 5:03 PM
#33

Är det sämre att ge E-vitamin i tabletform (och mortla ner den) än att ge från en kapsel? Eller spelar det ingen roll. Tänkte borde det inte finnas andra saker i tablettformen för att just få den till det? Men tablettformen var mycket billigare än kapslar.

MaritaBo
12/13/15, 6:17 PM
#34

Det har väl kanske med olika fyllnadsmedel att göra men jag bryr mig inte så mycket, för det kan inte handla om så stora mängder. Först köpte jag E-vimin kapslar på apoteket, men de höjde priset något ofantligt mycket och kapslarna var svåra att tömma, lite hårda och det var flytande innehåll. Nu kör jag med Topformulas E vitamin. Också kapslar, men pulverform och lätta att öppna och tömma samt betydligt billigare. 

https://www.apoteket.se/produkt/e-vimin-kapsel-mjuk-100-mg-100-st-plastburk-52241/?gclid=COub3peq2ckCFWricgodw6IAHQ

http://www.topformula.se/article/evitamin__topformula?gclid=CJP7peKq2ckCFYsNcwod1DcPoQ

Annons:
Volpes
12/13/15, 11:05 PM
#35

 Ja de från topformula var ju rätt så billiga. Såg att det står 

180 mg α-TE e-vitamin/ kapsel. Så då räcker alltså kapsel i 18 dagar?

Hittade dessa som var billiga http://www.vitapost.se/produkter/vitamin_e

men de innehåller 300mg/ tablett så då räcker 1 tablett i 30 dagar, blir lite svårt att dela upp kanske,  jag gör mat för 10 dagar åt gången.

MaritaBo
12/14/15, 12:57 AM
#36

Den från topformula ger jag 1 st/2 kg mat. Men jag gör iordning oftast 5 kg åt gången.

Volpes
12/14/15, 1:17 AM
#37

Så om jag köper samma som dig ifrån topformula och gör mat för 10 dagar ska jag ha i en halv då (blir 9mg) eller kan jag ha i en hel eller blir det för mycket?

Upp till toppen
Annons: