Annons:
Etikett03-katt
Läst 995 ggr
Kvigan
2015-10-12 13:31

Hjärtan

Hallå där!

Jag är ny inom BARF, men har alltid varit intresserad av det. Det som fick mig att börja nu var när jag hämtade hem vår kattunge som blivit barfad sedan dag ett. (Toppen, eller hur!) 

Jag ger honom lite av varje, kyckling, nötfärs, nötlever, lite små torskbitar och äggula emellanåt osv. Fyller ut med MUSH bollar och VOM korvar. 

Nu har jag sådan tur att jag har jägare i släkten och nu när älgjakten börjat ska jag få både blod, hjärta och lever. Senare även från rådjur. Det är helt ok att ge det också antar jag. Rådjur och älg har ju levt ute och ätit naturlig föda och har aldrig behandlats med någon typ av läkemedel och känns som RENT kött. Nu är det ju lång karenstid på svenska uppfödda djur osv, men ändå känns det bättre att äta vilt.

Nu till frågan.. Vart köper ni hjärtan och andra organ någonstans? Jag måste ju ha på lager nu innan mina jägare har fällt något. Lever har jag hittat, men hjärtan har jag inte sett någonstans. Ska jag gå till charken och fråga eller köper ni från slakteri/gårdsbutiker? Och vad kan jag ge mer än exempelvis hjärta och lever? Lunga känns inte som att det är så näringsrikt, mest bukfylla. Hjälp mig att utöka variationen för min lille gosse :)

👆 Djurnörd

Annons:
Fabolousdolls
2015-10-12 17:22
#1

Jag har sett båda hjärta på ICA och Coop!

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Kvigan
2015-10-13 13:03
#2

#1 Ligger det framme i köttdisken? Jag handlar aldrig på Coop, så jag har inte kollat där faktiskt, men jag kan ju ta en sväng förbi nästa gång jag handlar för lite omväxlings skull :)

👆 Djurnörd

Fabolousdolls
2015-10-13 13:20
#3

Ja precis det ligger i köttdisken, lycka till!

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Björksätter
2015-10-13 22:13
#4

Jag köpte färska kycklinghjärta på maxi igår. Låg bland färsk kyckling. Fanns kycklingmage oxå så köpte det med.

Caifig
2015-10-14 21:20
#5

Den absolut bästa butiken för inälvor är Citygross!! Willys har också ibland och även maxi. Flera butiker kan beställa hem om du frågar.

Kvigan
2015-10-15 10:03
#6

Tack för hjälpen hörrni! :) Tyvärr har vi varken Citygross eller Maxi i närheten, jag har nog aldrig ens varit inne i någon av de butikerna ^^. Men jag var en sväng till Coop Forum igår eftermiddag och där beställde jag hjärtan. De skulle ringa när de hade kommit, antagligen imorgon, så det känns ju jättebra! Billigt var det också tycker jag. Där hade de även större bitar lever liggande i disken, men det har jag redan massor hemma.

Finns det något annat ni brukar ge katterna som man kan variera kosten med?

Det jag brukar ge är MUSH, VOM (korven), Kycklingfilé, Nötfärs, Torsk, Blod, Äggula, Lever.. Kycklingvinge för benets skull har jag provat, men han är så liten än och kan inte gnaga bort köttet från dem. Jag ska köpa benmjöl så länge.

👆 Djurnörd

Annons:
MaritaBo
2015-10-15 21:19
#7

Min katt började äta ben på en gång.  (12 v). Det första som bjöds på var revben från hjort eller vildsvin och han högg in för glatta livet, vilket inte jag trodde för han var inte van vid BARF från uppfödaren. Och inte trodde jag heller att han skulle klara av revbenen på en gång. 

Lite svårare var det med kycklingvingar, inte för att han inte åt, men skinnet på den var lite skum tror jag. Så jag tog sekatören och klippte småbitar av vingen första och andra gången och sedan dess äter han hela. Det är ju meningen att katterna ska äta benen också för att få i sig kalcium om man inte ger kalciumersättning på annat sätt eller om katten inte vill äta ben alls. Och inte bara gnaga/slita av köttet.

Kvigan
2015-10-19 12:40
#8

#7 Ja det kan nog vara lite svårt med både skinnet och benet på kycklingvingar när de är små och kanske ovana vid BARF.  Jag kan ju prova att göra som du sa. Jag slaktade två höns i helgen och tog hem hela benen på en av dem, inte bara 'klubban' utan även själva benet ner till foten. Jag ska testa att ge honom det lite längre fram och dela upp det mindre. Men det är inget skinn på dem, så det kanske går lättare att sätta i sig, för kyckling älskar han i övrigt! 😃

👆 Djurnörd

vallhund
2015-10-19 15:17
#9

Bild stulen från sajtvärden på kennel iFokus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: