Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 2340 ggr
Björksätter
2015-10-07 10:06

Mat till katt med borttagna kalciumoxalatstenar

Hej Jag skulle behöva lite hjälp att hitta lämpligt foder till katt med urinsten. Vi har så klart fått rekommenderat veterinärfoder från veterinären. Jag var skeptisk redan innan och blev det än mer när jag läser om fodren och de tar alla typer av stenar. Så mycket har jag förstått att kalciumoxalatstenar kräver basisk miljö och struviter sur miljö, dvs de motverkar varandra. Så veterinärfodren vill jag inte ge. Idag äter han bozita tetra, sorten anka och kalkon, de andra gillar han inte. Han är en omplacering som vi haft sen maj och han har ätit samma mat hos oss hela tiden. Stenarna som var 39 st fanns troligen när vi fick honom. I förra hemmet åt han mjau blötmat och torrfoder samt hundens torrfoder. Jag hade som plan redan innan hans operation att barfa honom och har köpt hem musch fågelblandning för katt. De äter han, om än lite sämre på sistone. Har också provat att ge honom ben en gång och det åt han lite av. Han är en burma och väger 6 kg, dvs för mycket. Han har gått ner lite mer än 1 kg sen vi fick honom men har tyvärr gått upp lite senaste veckorna. Vi har inte kunnat motionera honom efter operationen då han fått urinträngningar vid för mycket rörelse. Så, har ni några tips på vad han ska äta så stenarna inte kommer tillbaka?

Annons:
Silvestris
2015-10-07 17:21
#1

Det går bra att BARFa även fast det finns en historia av kalciumoxalatstenar. Det kan vara lämpligt att utesluta ben till en början och istället ge kalciumkarbonat som kalciumkälla eftersom man gärna vill hålla nere kalcium- och fosforhalten något. Går det bra kan man successivt prova att fasa in lite ben lite senare.

Björksätter
2015-10-07 18:16
#2

Hur får man tag på kalciumkarbonat? Skulle jag kunna ge honom musch bitar och tillsätta lever och hjärta bara?

Silvestris
2015-10-07 19:25
#3

Kalciumkarbonat finns i många olika former. Du kan t.ex. köpa Kalcipos på vilket apotek som helst. Du behöver ge ca 500 mg kalcium till 200 g kött. I övrigt ger du en helt vanlig balanserad BARF. Om du köper MUSH produkter eller andra spelar mindre roll.

Björksätter
2015-10-07 19:59
#4

Tack. Då ska jag försöka få över honom på barf då :).

Björksätter
2015-10-07 20:16
#5

Benmjöl eller ben, ska han ha det? Det påverkar inte stenbildning? Det nya musch helfoder som kommer, vågar jag ge det eller är det bättre att blanda själv? Tänkte om han kunde fortsätta med bozitamaten till det fodret kommer.

Silvestris
2015-10-07 22:57
#6

Helst inget benmjöl eller ben till en början. Om katten mår bra på BARF utan ben kan du fasa in lite ben senare. MUSH Vaisto CAT som kommer ut i november har en hyfsat låg kalciumhalt och bör fungera.

Annons:
Sarah-S
2015-10-08 10:41
#7

Du ersätter ben/benmjöl med Kalcipos, vi fick göra så till vår burma som blev alldeles för hård i magen av benmjöl och vägrade ben.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Björksätter
2015-10-11 08:23
#8

Musch barf för katt köpte jag både kyckling och rött kött sorten. Inser nu att de innehåller ben. Vågar jag ge dem till honom alls?

Silvestris
2015-10-11 10:34
#9

Den med rött kött vågar du ge för benhalten är väldigt låg i den. Den andra sorten kan du spara lite tills du ser att han mår bra av BARF.

Björksätter
2015-10-11 13:23
#10

Tack!

Björksätter
2015-11-07 18:02
#11

Läste i en annan tråd om jod. Är det nån som vet om det påverkar urinsten? Det recept jag ger nu är 1 kg muskelkött, 350 gr hjärta, 150 gr lever, 100 gr övrigt (kycklingmage) 4 äggulor och 500 mg kalcipos till 200 gr röra. Jag har ingen jod i borde jag det? Dum fråga kanske men plaque off är ju alger och det står på den att den innehåller jod? Är det bra eller dåligt med den? Har hört att den kan ge problem med urinsten men vet inte om det stämmer. Om den är ok kan jag ju strö sånt på maten eftersom mina portioner inte innehåller nån jod.

Silvestris
2015-11-07 19:29
#12

#11

Det finns inget samband mellan jod och urinsten. Tänk inte på jod denna omgång du gjort mat. Börja tillsätta nästa omgång. Katten kommer inte drabbas av någon akut brist för att denna sats innehåller för lite.

Plaque-Off innehåller jod men eftersom tillverkarna inte anger hur mycket är det omöjligt att säga hur mycket som är en säker dos.

Björksätter
2015-11-07 19:52
#13

Tack för svar. Då tillsätter jag i nästa omgång jag gör.

Annons:
burmamys
2015-11-07 21:58
#14

Enligt produktinformation på www.zoo.se ska ett mått av plaque off (lilla skopan som följer med) innehålla 0,2 mg jod. Har själv nyligen skaffat jodtillskott till mina katter efter 10 månader med plaque off och någon enstaka bit fisk eller räkor per vecka, och här inte märkt av några problem. Men vill ju ge en helt komplett kost som håller hela kattens liv och då ingår såklart även rätt mängd jod! 😊

Silvestris
2015-11-07 22:01
#15

Bra att de går ut med jodhalt. Tillverkaren har varit vrång på den punkten tidigare.

burmamys
2015-11-07 22:02
#16

Jag beställde Svenska djurapotekets kelp, ska vara krossade Alger i pulverform utan andra tillsatser 😊

Björksätter
2015-11-08 00:20
#17

0.2 mg jod är det mycket eller lite? Är inte så bra på det här med mängd.

burmamys
2015-11-08 10:55
#18

Mina katter får vardera i sig 120 ug (mikrogram) från en äggula var per vecka 0,1 mg (milligram) från en halv skopa plaque off Swecats text om näringslära anger att enligt AAFCO behöver en katt 0,35 mg jod per kg kroppsvikt. Då behöver jag räkna ut hur mycket de får i sig per kg kroppsvikt (kroppsvikt / vad de får i sig) och sedan tillsätta det som saknas. Hoppas det går bra! 😊

Silvestris
2015-11-08 11:16
#19

#17

0,1-0,2 mg/dag som de rekommenderar är en säker mängd. Om katten äter 1 kg kött på en vecka blir det 1,4 mg jod till ett kg och även fast det är väl tilltaget är det inte toxiskt. Jag skulle dock hålla mig på den lägre dosen dvs. ett halvt mått/dag,

#18

AAFCO har fastställt ett mycket lägre jodbehov än NRC (och FEDIAF).  NRC anger 1,3 mg/kg som (i torrsubstans) som rekommenderad halt. Nyare forskning visar att jodbehovet antagligen är lägre än 1,3 mg/kg, men det är alltså lite oklart hur man bör lägga sig idag.

burmamys
2015-11-08 12:46
#20

#19 tack så mycket för informationen! Toppen att du finns här på BARF iFokus! 😊

Annons:
Björksätter
2015-11-09 09:16
#21

Oj, det där var nästan överkurs. Får nog återkomma när det är dags att göra nästa omgång mat. Men tack för svar :)

Björksätter
2015-12-09 19:09
#22

Kan meddela att receptet fungerar perfekt än så länge. Ingen stenbildning och ph-värdet ligger perfekt. Hubbe är frisk som en nötkärna och nästan i rätt vikt oxå (han var för tjock innan). Vi har varit två gånger hos vet och tagit urinprov samt ultraljud och det har varit bra pH bägge gånger samt inga kristaller. Veterinären har varit mycket skeptisk till barf och inte velat att vi ska ge det, men sa idag när jag pratade med henne att vi kan fortsätta eftersom allt ser så bra ut :).

burmamys
2015-12-09 19:19
#23

Underbart!!! 😃 Bra jobbat av er att fixa barfkost trots att veterinären tyckte annorlunda. Förhoppningsvis har ännu en veterinär sett fördelarna med barf nu!

Upp till toppen
Annons: