Annons:
Etikett03-katt
Läst 1215 ggr
Pimmip
2015-08-21 13:55

Färdigt recept till katt?

Hejsan!

Ny här och nyfiken :)

Jag har två katter. Från början åt de nästan bara torrfoder och fick lite blötmat "till helgen" ungefär. Med tiden började jag ge blötmat varje kväll, med fortsatt fri tillgång på torrfoder. Efter att den ena haft lite urinvägsproblem, rekommenderade veterinären ett medicinskt torrfoder. Nästa veterinär förespråkade bara blötmat.

Nu står jag lite mitt emellan. Katterna äter nästan bara blötmat. Får portioner 3-4 gånger per dag. Under natten har jag lite av det medicinska torrfodret framme. Detta på grund av att jag, av mina egna hälsoskäl, inte kan bli väckt av en hungrig katt för tidigt på morgonen. (Det ät dock ganska lite av torrfodret som går åt. Det är där mest för säkerhetsskull.) 

I nuläget fungerar det här förträffligt!

Nästa steg BARF?

Jag är helt ny gällande BARF. Funderar på att testa, men jag får inte grepp om det. Hur mycket jag än läser, så fattar jag inte. Och så är jag även lite feg när det kommer till att prova. Är inte säker på att jag vill gå över helt till BARF, men testa att byta ut en måltid om dagen kanske. Pröva och se vart det leder :)

Så jag undrar, är det någon som kan sätta ihop ett recept åt mig? Eller kanske har ett recept som skulle kunna passa mina katter? Ett "vanligt" recept.  Trög som jag är fattar jag inte %tabellerna. Skulle så hemskt gärna vilja ha ett recept där det står exakt vad som ska vara i och hur många gram av det som det ska vara. Vågar inte testa annars. Tänkte, till en början i alla fall, "slänga i" ingredienserna i köttkvarnen så att det blir färs, dela upp i portioner och servera/frysa det så. 

Men vad ska jag ha i och hur mycket av varje?

Skulle vara SÅ tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Tänker att om jag bara lyckas komma igång lite med det, så kommer jag säkert lära mig mer med tiden. Lär mig nog lättare genom att göra än att läsa.

Mina katter är båda nästan två år gamla. Kastrerade honor, som bara är inomhus. de väger 5,3 respektive 5,5 kilo, stora men inte överviktiga. Skulle inte säga att de är jätteaktiva, men inte heller jättelata.

Tack på förhand :)

Annons:
burmamys
2015-08-23 12:05
#1

Hej, har du sett min text om "Att barfa katterna är inte så svårt"?

Dina katter: "Kastrerade honor, som bara är inomhus. de väger 5,3 respektive 5,5 kilo, stora men inte överviktiga. Skulle inte säga att de är jätteaktiva, men inte heller jättelata."

Alltså bör de ha 2-3% av sin vikt i mat, varje dag. Det blir 106-159g för den mindre katten, och 110-165 g för den större katten. Alltså är ungefär 250 g per dag för båda katterna. Så för enkelhetens skull kan vi räkna på 2 kg på 8 dagar.

Recept på BARF är ungefärliga, så du behöver inte vara superpetig med exakta gram. Lever ska dock inte överdoseras. Börja med att göra en sats som räcker en vecka, så kan du justera sedan om det verkar vara för lite eller för mycket.

Så här ser mitt recept ut:

62-75% Kött av varierande djurslag. Köttet ska gärna innehålla mycket fett.
10-20% Kycklinghjärtan (eller delar av hjärtan från andra djurslag)
5-8% Kycklinglever (om du ger nötlever bör du hålla dig till 5%)
10% Ben (med lite kött och fett på) exempelvis revben, kalkonhals eller kycklingvingar, kan ges 1-2 gånger i veckan för att kunna ge en större bit. Alternativt pudra lite standardt benmjöl på köttet.

Dessutom 1-2 rå äggula per vecka. 1 tsk laxolja om veckans kött varit relativt magert.

Det blir i gram, om vi räknar på att du gör en sats på 2 kg som räcker 8 dagar:

70% Kött blir 1400 gram
15% Kycklinghjärtan blir 300 gram
5% Kycklinglever blir 100 gram
10% Ben blir 200 gram

2 råa äggulor blandas i röran

Jag har aldrig gjort någon röra själv, eftersom jag föredrar att ge hela bitar, men så här tror jag att mängden av respektive ingrediens skulle se ut. Tänk på att t ex kycklingvingar innehåller ungefär 50% ben, så om du vill använda det så bör du ta 400 gram kycklingvingar och 1200 gram kött.

Alltså:

**1200 gram rött kött med mycket fett
300 gram kycklinghjärtan
100 gram kycklinglever
400 gram kycklingvingar 
**

2 råa äggulor blandas i röran

Någon annan får gärna kommentera om det ser rätt ut!

burmamys
2015-08-23 12:13
#3

Sist men inte minst, kom ihåg att dela den röra i 8 lika stora delar på 250 gram var innan du fryser in den! =)

Franz0on
2015-10-04 01:35
#4

Hej! Jag är intresserad av BARF då drt verkade mer ekonomiskt samt många andra fördelar men jag undrar om det går bra att byta ut det röda köttet till fläsk?

Mvh Franz0on

vallhund
2015-10-04 20:54
#5

#4 Startade en nt tråd åt dig så kanske mer kattfolk ser att det är en ny fråga.

http://barf.ifokus.se/discussions/56117575ce12c45762007667-k-byta-ut-rott-kott-mot-flask

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: