Annons:
Etikett03-katt
Läst 1625 ggr
inu
2015-08-02 13:22

BARF och foderallergi

Hej!

Jag är ägare till två Cornish Rexkatter och en av dem har troligen drabbats av foderallergi. Vi har varit hos veterinär och fått medel mot parasiter (trots att hudavskrap inte kunde påvisa några parasiter) samt schampoo med klorhexidin (dvs bakteriedödande). Detta har ej hjälpt och därför tror jag att fodret är orsaken till min katts utslag. Mina katter äter i dagsläget Mjau blötmat och jag har förstått att alla Mjausorter har samma grundrecept med en blandning av nöt, fläsk och kyckling i dem. Jag har också förstått att hos allergiska katter är det viktigt att pröva ge ett foder med bara ETT djurslag och helst då ett som de aldrig ätit förut och kunnat utveckla allergi mot.
Jag har fått hem prov på Royal Canine Hypoallergent torrfoder men är ytterst tveksam till att utfodra mina katter med torrfoder - främst på grund av att jag vet att katten med hudproblemen blev väldigt fet av torrfoder när jag precis fått hem henne och hon åt Acanas torrfoder (hon gick ned till normalvikt när jag började ge Mjau).

Min fråga är således: kan man BARF:a med bara ett djurslag?
En annan fråga är också om det finns någon annan matte/husse här i forumet som har erfarenhet av katt med foderallergi och BARF? Skulle vara så sjukt tacksam för svar. Känner mig så himla hjälplös och vilsen.

http://sirinulot.wordpress.com/

Annons:
Carrosh
2015-08-02 13:47
#1

Har lite samma problem med min katt, och efter att ha provat mig fram så visade det sig att blötfoder av ett djurslag gav bäst resultat. Har hört flertalet personer säga att det är vanligt att katter med foderallergi är allergiska mot fisk. Vet dock inte hur pass mycket det stämmer, då jag inte riktigt kollat upp det. Men, min kisse mår bäst av blötfoder med kött (Mjau kött) och enbart det. Jag skulle tro att du får prova dig fram lite grann. Prova BARF om du tror att det kan vara vägen att gå för dina katter. Kan vara ett bra sätt att kunna utesluta exakt vad de är allergiska mot också, om du provar enbart en köttsort t.ex. under ett tag och ser hur de mår.

Hoppas du kommer till ordning med allergiproblemen! Inte kul när de får problem!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

inu
2015-08-02 14:15
#2

Så Mjau kött har funkat för din katt? Hade den fått Mjau innan allergierna? För jag har också tänkt att jag ska ge en sort av Mjau tills jag insåg att alla har samma grundrecept. Mina har alltid fått Mjau kyckling.

http://sirinulot.wordpress.com/

Carrosh
2015-08-02 14:35
#3

De fick allergifoder innan (hade 2 katter då allergin upptäcktes, men bara hos den jag har kvar), på inrådan av veterinär. Dessvärre är jag ju inte jätteglad i torrfoder för katter heller, de innehåller så mycket konstigheter. Så började med Mjau blöt och bytte lite mellan sorterna, men även om grundreceptet är samma så innehåller ju de olika sorterna lite olika grejer för smak (fiskrens osv.). Mjau kött är vad som har funkat för min katt iaf. Hon har inga allergiska besvär av den alls, och jag misstänker att hon har just fisk-allergi, då det gav vissa utslag när hon fått fisksorten av mjau. Men jag vet ju inte vad dina är allergiska mot heller, så du får nog prova dig fram lite, för att se vad som fungerar bäst.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

inu
2015-08-02 16:19
#4

Jag är som sagt av samma åsikt som dig - att torrfoder inte är bra alls. Så jäkla trist om det är så att det måste bli torrfoder med "hydrolyserat protein" som katten ska äta med alla konstiga saker som ingår i torrfoder… Mina katter har aldrig fått fisk just pga risken för allergi - så får den ena allergi ändå.. Eller hon har haft detta sen hon kom till mig men då var det betydligt mindre.

En sak som jag också tänker mycket på är just att denna katt har haft en kull, har tagit över henne från en uppfödare. Innan hon blev gravid så hade hon världens vackraste päls och har vunnit såååå många utställningar. I samband med graviditet och när hon diat sina ungar har hon tappat all päls och den har inte kommit tillbaka ens nu när lite mer än ett år gått.

http://sirinulot.wordpress.com/

Carrosh
2015-08-02 22:29
#5

Det kan ju vara allergin som gör det också. Att hon tvättar bort all päls (de tvättar sig ju väldigt mycket och biter i skinnet när det kliar, så att pälsen inte riktigt får chans att växa tillbaka). Men har du kollat med veterinären så att det här med pälsen inte är något annat?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

inu
2015-08-03 12:20
#6

Alltså hon är hårlös på hela kroppen. Väldigt vanligt på Cornish Rex, särskilt efter honor varit dräktiga osv.. Inget ovanligt med andra ord, men det jag tänkte på som jag glömde skriva var att eventuellt kan det vara hormoner kanske som spökar också?

http://sirinulot.wordpress.com/

Annons:
Carrosh
2015-08-03 13:57
#7

Ah okay, det visste jag faktiskt inte. Men så har jag aldrig haft cornish heller, så det kanske inte är så konstigt.

Låter rätt jobbigt iaf. Och jag hoppas verkligen det ordnar sig för dina kissar! Håller tummarna för maten! :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Linika
2015-08-10 18:56
#8

Det finns inga hinder för att göra barf på ett djurslag, utan något som många provat när de misstänkt allergi hos sina katter. Det som kan vara knepigt kan vara att få tag i råvarorna. Lamm och vilt brukar rekommenderas att börja med om det är fråga om allergier, då det är lite ovanligare i kommersiellt foder. Sen om man märker att katten blir bättre kan man lägga till ett djurslag åt gången. Reagerar katten så byter man djurslag.

Upp till toppen
Annons: