Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1389 ggr
Milliz83
2015-07-31 15:19

1:a riktiga försöket

Hej alla duktiga BARFare!

Ska snart göra en BARF-sats till mina katter och sen börja fasa ut torrfodret de har haft tillgång till hittills. Så nu börjar det bli viktigt att allt är rätt! Så vill ha er hjälp att kolla så jag gör rätt. Sen har jag några småfrågor också…

%-satsen jag tänker använda mig av är:

 7-8% lever

 17% hjärta

 60-65% kött 

tänker låtsas att jag har 10% riktiga ben och sen ersätta detta med 1 tsk /200g kött av "Standart benmjöl". Visst är det så man gör?

Vill även tillsätta äggulor. Hur mycket rekommenderar ni? Tillsätta det i BARF satsen innan frysningen eller brukar nu hälla det över vid servering?

Hur stor sats brukar ni göra i taget? Lever är ju det man ska ha minst av och det brukar bara finnas i 500 g förpackningar. Om man använder hela det så blir ju satsen över 7 kg stor!!! Lite mycket, va?

Annons:
Therese
2015-08-05 14:23
#1

Vad för lever använder du? Tänk på att ha mindre än 7-8% om du har t.ex lammlever har jag för mig.

Du kan ju dela upp förpackningen. Bestäm hur stor röra du ska göra och dela sen upp levern :) Du måste ju inte använda allt på en gång :) Det låter bra med benmjölet också tycker jag.

Äggula hade jag hällt på. Mina katter hatar äggula tyvärr..

Jag brukar göra röror på 1-2 kg åt gången, känns lagom så behöver katterna inte äta samma tråkiga mat hela tiden :P Gör oftast olika röror med olika sorters kött.

Bizi
2015-08-06 20:46
#2

Fast du kan ju inte låssas att du har i ben när du inte har det. Ska du använda benmjöl får du ju räkna in det i %-satsen. Benmjöl ersätter ju de riktiga benen om man inte vill mala så vill du ha i 10% ben i röran så får du räkna ut hur många gram benmjöl det är. Själv har jag bara i 2-3% benmjöl då det är fullgott och mina pojkar blir jättehårda i magen annars.

Jag gör röror på ca 20 kg så jag tycker att 7 kg är en liten sats ;) :P
Men det är ju bara att frysa den levern du inte använder :)

burmamys
2015-08-10 19:39
#3

Ifall det inte är så att katterna har svårt att tugga kött och ben vill jag bara puffa för att ge dem just det ibland också, även om du har röran som standardmat. 

De behöver få tugga på hela köttbitar och ben för att behålla god tand- och munhälsa. 😉

Tessera
2015-08-17 16:17
#4

Man 'låtsas' inte när man använder benmjöl, man helt enkelt ersätter de procenten med kött (hjärta) och ger typ 1 tsk benmjöl (Standardt)/200 g kött/hjärta/lever. Använder du Emmzo benmjöl får du ge mer då det är mer köttmjöl i det benmjölet.

Tessera
2015-08-17 16:20
#5

Och äggula kan man göra lite som man vill med - ibland blandar jag i det, ibland serverar jag det separat.

En sats av den lammröra jag gör är på 4,5 kilo. Och jag brukar göra minimum en sådan, tre med gris (à 1,6 kg/styck) och något annat - här kan det gå åt ett halvkilo mat om dagen så sju kilo är ganska lite.

Upp till toppen
Annons: