Annons:
Etikett23-ot-off-topic
Läst 3164 ggr
dundeer
2015-07-14 19:45

Ingen möjlighet till barf, Vilket torrfoder?

Jag vet att detta inte är en uppskattad fråga, de är inte uppskattat från mig heller, men jag behöver eran hjälp. Jag ska flytta in med en kompis, vi har en halvfrys att dela på, 36 kvm stor lägenhet 2 stora hundar, dvs ingen plats för frys, sååå jag måste byta till torrfoder tills jag flyttar till eget (detta är bara tillfälligt!). 

Jag har inte använt torrfoder på HUUUR länge som helst så jag behöver eran hjälp med vad som är bra… jag har inte råd att lägga ut hur mycket pengar som helst. Hunden brukar äta för ca 5-600kr/månad så i den prisklassen vill ja hålla mig… 

Hjälp?

Annons:
VildaVittra
2015-07-14 20:08
#1

Du vet att det finns torkad barf och färskfoder? Exempel: http://www.pommys.se/barf-hund

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

dundeer
2015-07-14 20:20
#2

Joo de vet jag, men de är waay för dyrt, jag har hamnat i en ekonomisk svacka, där av att jag flyttar in till min kompis Öht… :/ 
Jag har en stor schäfer, och han äter rätt så mycket. visserligen hittar inte jag någon fodergivs anvisning på detta? Men gissar på att de går åt en burk varje månad, och då har jag ca 50 kr kvar att leva på efter alla räkningar och hundens "ska ha" med den maten ;)

VildaVittra
2015-07-14 20:46
#3

#2 Ta då det billigaste skräpfoder du hittar (citygross har ju 10 kg säckar under en hundring). Din hund kommer inte dö av att äta "McDonaldsmat" ett tag, viktigare är ju att du har pengar över om något händer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

dundeer
2015-07-14 21:02
#4

De skulle aldrig falla mig in att ge min hund skit mat bara därför, självklart kan jag inte ge han de absolut bästa, men jag kan ge han bra mat ändå. 
Skulle aldrig falla mig in att hunden ska ta smällen för att min ekonomi krascha.

hemul
2015-07-14 21:09
#5

Men varför måste det vara BARF eller torrfoder? Åk till grossen eller liknande och köp det billigaste köttet och lite broskben eller nåt.Fråga i charken om de har annat billigt kött än det som ligger framme.  Koka kött och dryga ut med lite billiga rotfrukter och förvara i kylen. Eller ge honom ivf delvis rått som han är van. Du får väl handla lite oftare om kyl- och frysutrymmet är litet.

Jag är definitvt ingen foderexpert, däremot expert på att vara fattig. Man får gå lite längre.😉

dundeer
2015-07-14 21:12
#6

Jag har faktiskt gått i dom tankarna själv, men att få en komplett måltid på det sättet, i 30-31 dagar, är inte de lättaste… så därför måste jag ha ett torrfoder oxå :) Självklart så kommer han få nån köttbit då och då, och några RKB när jag kommer över det! :)

Annons:
VildaVittra
2015-07-14 21:14
#7

#4 Så det är inte viktigare att ha pengar över till exempelvis veterinären eller tandläkaren? 
Ibland måste man räta munnen efter matsäcken. För du kan ge dig på att olyckan är framme när man inte har en krona. 

Dessutom så utfodrade man ett gäng draghundar veganskt under tävlingssäsong och de överlevde. Veganskt är ju än värre än skräpfoder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hemul
2015-07-14 21:16
#8

Du överlever ju själv utan några foderlistor med exakta mängder och näringsberäkningar (antar jag). Det gör nog hunden också.

dundeer
2015-07-14 21:25
#9

Självklart är det inte så jag menar #7, allt jag behöver till hunden finns till hunden, jag har ett stort sparande och jag lägger undan pengar dit hela tiden, de är ett konto som jag absolut inte rör om jag verkligen inte måste, och då är det till honom. Jag är inte helt bakom flötet kära du.

Javisst, nog överlever han alltid, men är det bra? 
Han är en arbetande brukshund. Han kan inte leva på skräp för att funka som han ska.

[.Victoria.]
2015-07-17 15:00
#10

Jag tycker absolut inte du ska ge hunden ica foder eller vegansk, det är ännu värre. Som du säger så har man ett ansvar även om ekonomin är tajt,

Jag skulle tipsa oma applaws till din hund. Du kan köpa 15kg på zooplus för 849kr, gratis frakt. Hoppas det löser sig jag har självt ätit för otroligt lite pengar/månad bara för att kunna ge min hund det bästa.

hemul
2015-07-17 17:15
#11

Det blir väl inte skräp bara för att det inte blir exakt samma proportioner som han har van vid. Hur gör du själv när du åkter på semester? Har du med dig mat hemmifrån så du kan äta exakt samma som du är van vid? 😉

[.Victoria.]
2015-07-17 17:19
#12

#11 nja alltså torrfoder är ju inget att rekommendera, mycket skulle jag klassa som direct olämpligt att ge hunden. Men sen finns det också bra alternative som applaws så visst finns det torrfoder som funkar, har TS det jobbigt med frysen ska hon absolut inte ha dåligt samvete om hon ger applaws, det är så bra det kan bli med torrfoder, skulle absolut inte kalla det för skräp även om BARF är bättre :)

dundeer
2015-07-18 23:15
#13

Ska kika lite mer på applaws! :) 
Jaa alltså far jag på semester så blir det en hel del skräpmat! Men detta kan ju inte liknas med en semester eftersom det kommer sträcka sig över minst 5 månader…

Självklart vill jag ge Barf/färskoder men som situationen ser ut så funkar det inte, om inte jag ska fara å köpa en korv om dan (2 mil till närmaste djuraffär, utan bil).

Visst finns det hundar som har ätit icas torrfoder hela livet å levt. Men jag vill absolut inte att han ska få skitfoder pga min ekonomi.

Annons:
vallhund
2015-07-18 23:33
#14

Magnussons M&B säljs av ICA i säck, ganska OK om man är fattig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Vattnadal
2015-07-20 16:20
#15

Standardt normal eller mild skulle jag satsa på. Svensktillverkat och ett riktigt vettigt foder till hyfsat pris. 459 kr för 13 Kg normal.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: