Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 770 ggr
Torreador
2015-07-02 12:13

Nu ska det bli av!!

Jag har funderat på att börja barfa min tax i ett år nu… Men nu ska det äntligen bli av! Han är en kastrerad hane och är lite smårultig… Han får Magnussons lightfoder idag och får halva givan vad han ska ha men är ändå tjock! 

Så nu ska jag börja barfa och se vad vi tycker om det, både han och jag… 

Jag har läst så mycket jag orkat/hunnit om det och jag tror att jag ska försöka göra min egen mat till honom. Vi har gård och emellanåt så måste vi slakta något djur och då kan jag ju passa på att ta tillvara så mycket som möjligt. Annars köper jag det jag hittar i vanliga affären så klart. 

Men jag funderar lite på det här med mängden? Han är som sagt en tax (stor dock) och väger ca 14 kg. Han borde väga ca 11-12 har jag för mig. 

Hur mycket ska han ha? 

Om jag ger honom delar från nötkreatur, ska jag flå dem först då eller kan man bara hacka ner det i bitar? Förutom själva köttet och inälvor, kan man även ge svans, mule, öron osv? 

Stämmer det att det ska vara 70% kött och ben och 30% grönsaker eller har jag fått det om bakfoten?

Tycker ni att jag ska börja göra eget direkt eller först börja med färdigköpt?

Har säkert fler frågor men börjar med detta.

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
VildaVittra
2015-07-02 13:11
#1

Du behöver varken flå eller hacka barf, det är nämligen lite av grejen att de ska få arbeta för maten. Nu behöver du ju inte ge honom en hel ko direkt, men dela upp den i lagom portioner, finare än så behöver det inte vara. Och de kan äta allt utom gallan, så ögon, tunga, hjärna, mjälte, lungor osv är superbra hundmat. Lungor är bra bantningsmat, har märkt att det mättar dom mer än övriga delar.

Eftersom du har djur själv så är det nog praktiskt att börja att göra maten själv på direkten. Jipotima har en praktisk och enkel pdf om hur mycket ungefär de ska ha. http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_vuxen.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hemul
2015-07-02 17:14
#2

Är väl korkad, men jag tycker den där PDFen är helt obegriplig och det beror inte enbart på skrivfelen. 🤔

vallhund
2015-07-02 18:02
#3

På min profilsida hittar du flera länkar som handlar om naturlig hundmat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Torreador
2015-07-06 12:03
#4

Ok, tack för tipsen! Ska  kolla länkarna bums :-)

En säkert jättekonstig fråga men när man ger dem dessa ben, skrov osv - har man inte köttslamsor och benrester i hela huset sedan då??? Eller stänger ni in hundarna någonstans när de äter?

Tänker mig att min lille korvhund kommer dra upp allt i soffan och lägga sig där och slafsa…. 

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

vallhund
2015-07-06 16:14
#5

Ben o sånt som behöver tuggas/gnagas på serverar jag ute. Du kan ju ha en plastmatta under matskålarna o träna hunden så att den inte går därifrån med ben o skrov etc…

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Torreador
2015-07-06 17:41
#6

Ja just det, det kan jag ju göra! Tack för tipset! :-)

Nu har jag varit nere i zooaffären och köpt "Mush Vaisto Starter Formula" eller vad den nu hette. Jag tänkte att jag köper färdig till att börja med och så kan jag göra eget när jag har möjlighet :-) 

Hon i affären rekommenderade att jag skulle fortsätta med torrfoder till viss del och blanda hälften hälften ett tag så han vänjer sig. Stämmer det? Hur länge bör jag göra det tycker ni? Eller kan man gå över bums?

Det stod i broshyren att man helst ska ge 1 gång om dagen istället för morgon och kväll. Hur gör ni?

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: