Annons:
Etikett05-övriga-djur
Läst 2033 ggr
Katniss
2015-06-23 11:14

Istället för pellets?

Hejsan! Min kanin har en väldigt känslig mage, och tål inte pellets. Vad kan jag ge istället?

R.I.P. Anton 💔

Annons:
VildaVittra
2015-06-23 11:35
#1

Behöver den pellets/kraftfoder överhuvudtaget är den första fråga du ska ställa dig, för väldigt många klarar sig superfint på bara hö/gräs, även de raser som uppfödare påstår att de "ska ha kraftfoder". 

Om den nu behöver kraftfoder ändå, så kan du prova havre, antingen som det är eller som fodder. 
http://hallbarlivsstil.ifokus.se/discussions/5299023f8e0e745b4a004636-fodder-grodda-gront-till-kaninerna

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Katniss
2015-06-23 12:00
#2

#1Har bl.a. läst att kaniner som inte äter pellets ska ha Saltsten, är det så eller bör jag undvika det? Kaniner dom äter pellets vet jag inte behöver Saltsten, men blev lite fundersam..

R.I.P. Anton 💔

VildaVittra
2015-06-23 12:23
#3

Det är speciellt dräktiga och digivande honor som behöver saltsten. Övriga kan man låta slicka nån gång ibland.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Katti
2015-06-23 12:28
#4

Vad är det för kanin? Är det en dvärgkanin så skulle jag säga att den klarar sig bättre utan pellets än med (även utan magproblem). Sorgligt många kaniner (minst 95 % av alla sällskapskaniner…) är sorgligt felutfodrade och övergödda 😕. De matglada och lättfödda dvärgvädurarna är hårdast drabbade.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Katniss
2015-06-23 13:39
#5

#4 Är inte helt söker på rasen men skulle säga minst 75% dvärgvädur. Han äter för tillfället hö, maskrosblad och gräs. Får även små mängder av knäckebröd någon gång i veckan.

R.I.P. Anton 💔

Katniss
2015-06-24 16:55
#6

#3 Har köpt Saltsten nu :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Vattnadal
2015-06-27 11:42
#7

Mina kaniner har fri tillgång till hö. Jag ger havre eller korn (helt) till dräktiga, digivande, ungar och nån som är lite tunn inför slakt. När det är riktigt svinkallt, ca 20 minus, får även hanar och alla honor säd.
Lite frukt eller rotsaker några dagar i veckan året om. Sommartid plockar jag grönt ute i stora mängder åt dem, gräs, kirskål, tistlar är stora favoriter. Självklart får de grenar med eller utan blad året om.

Mellerudskaniner har jag, som blir tokfeta om de får pellets.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Maleficum
2016-02-19 18:13
#8

Nu kanske inte tråden är super ny. Men jag ger min angora "fodder" istället för pellets. Finns en del bra sidor på engelska om det bla denna http://fmicrofarm.com/2014/03/22/sprouted-fodder-for-livestock-a-complete-review/ eftersom jag inte fått tag på helt korn med bra kvalitet så använder jag mig istället av gröna linser och ibland helt vete (avsett för människor då det är bättre kvalitet än vad jag hittat för djur).

Han har fri tillgång på hö av olika sorter och brukar försöka ha fri tillgång på grenar speciellt under vintern. Han har tillgång till gräsmatta (men mycket olika örter och blommor inblandat) året runt de flesta dagar (han inte vill gå ut vid dåligt väder) och har även ibland odlat gräs inne under vintern (#66). Han har fri tillgång på saltsten och springer helt löst i hemmet (så fågelfrö och fågelpellets slinker ner när fåglarna haft ut sånt på golvet). Ger ibland små bitar grönsaker och enstaka gång frukt (men han är inte helt förtjust i det) och ibland får han ogroddat korn och hela solrosfrön i aktiveringsleksaker.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Katniss
2016-02-19 21:53
#9

#8 Okej :) jag får ta och kolla länken 😉 Nu visade det sig att det bara var fel på pelletsen, har börjat ge honom lite selective och det funkar finfint med hans mage :)

R.I.P. Anton 💔

Upp till toppen
Annons: