Annons:
Etikett03-katt
Läst 3014 ggr
kattöga
6/18/15, 5:14 PM

BARF katt utan 9 tänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ju varit inne på att barfa våra katter. Läser på så mycket jag kan. 

Katterna får rått kött lite då och då och till och med hankatten har börjat uppskatta det jättemycket, vilket han inte alls gjorde i början. Honan äter t ex vingar med ben och självbarfar ute i det vilda. 

Hanen har inte tuggat på ben, och jag har sett att han kämpat ganska mycket för att tugga på råa köttbitar (utan ben). Nu förstår jag ju varför, han hade FORL och blev plötsligt av med 8 tänder i ett svep för ett par veckor sen (+ en hörntand som lossnat av sig själv långt tidigare).

Vad tror ni om hans möjlighet att äta köttbitar framöver? Och ben? Det verkar i mina ögon vara svårt med tanke på vilka tänder som tagits bort….. (se bild). Men kanske har ni andra erfarenheter?

Jag vet att man kan mala kött och ben men eftersom jag sett att han t o m njuter av att tugga på köttbitar nu (vilket låter så otroligt med tanke på vilken smärta han måste ha haft…..) så skulle de va toppen om han kunde lära sej att göra det nu också…….. 

Skära ner köttet i småbitar kan jag tro kanske fungerar, frågan är bara hur smått jag måste skära ner i så fall…..

Har läst i många trådar här och har fått för mej att det bara är mald mat som gäller…. Men då har jag inte heller förstått vilka tänder som varit borttagna på dom katterna.

Har ni tips och erfarenheter av barfande till katt med få tänder kvar?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
vallhund
6/18/15, 5:24 PM
#1

Du får prova dig fram till vad som funkar för herr katt, om han finner det så lustfullt som du beskriver skulle jag inte missunna honom upplevelsen av att få "tugga" på kött o ben.

Kycklingar går till slakt vid ca 34 v ålder, på den tiden hinner inte benen förkalkas så mycket.

Prova kycklingvingar samt bröstkorg (revben + rygg från kycklingskrov).

Återkoppla gärna, tror att flera läsare här inne skulle vilja veta mer.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kattöga
6/18/15, 5:32 PM
#2

#1 Ja, jag får göra så, prova mej fram. Vågar inte ge honom svårtuggat än, eftersom han så nyligen opererats. Det blir till att börja från små -->mindre bitar, sen --> större --> stora --> och med ben. 

Ska återkoppla när han börjat få lite rå mat igen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vallhund
6/18/15, 5:39 PM
#3

Bock o tack för så snabbt gensvar, det är vi som medisar/adm. inte bortskämda med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kattöga
6/18/15, 5:59 PM
#4

😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
6/18/15, 6:35 PM
#5

Hej, jag tycker du ska testa att ge lite mjukare köttslag t ex kyckling, högrev, m.m. i långa strimlor. Då kan han "tugga" eller mala av dem med tungan och får därmed njuta av att äta köttbitar. Ger du små köttbitar tror jag han kommer att svälja dem hela och kanske hetsäta. Har inte egen erfarenhet av katter med få tänder men utgår ifrån mig själv vad jag skulle klara att tugga utan kindtänderna. Hoppas det kan fungera och ge katten känslan av att tugga kött! =)

kattöga
6/19/15, 12:23 PM
#6

#5 Tack för tipset Burmamys! Det kan nog stämma att han sväljer små bitar hela. Ska nog prova ditt förslag med strimlor också när det blir dags. Vet inte om jag vågar göra långa strimlor dock, för tänk om han sätter dom i halsen….. Ah, det löser sej nog! Jag tror katten hittar ett sätt för att få i sej rått kött. Ben kan nog bli knepigare dock. 

Ja, jag hoppas verkligen också att han hittar ett sätt där han kan njuta av köttbitar igen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
burmamys
6/19/15, 1:26 PM
#7

Tack =) Om du håller i andra änden av strimlan så kommer han att äta mer försiktigt, och kanske själv komma på att han ska använda tungan för att nöta av lite i taget. Jag gjorde så med Saga när hon stressade i sig maten och svalde hela köttbitar när jag började barfa. Fungerade fint, hon gnagde av en liten bit i taget och åt på så vis mycket långsammare (hon har dock inga problem med tänderna). Nu fixar hon det själv, dels har hon insett att hon får ha även den jättegoda maten ifred, dels har hon lärt sig hålla fast större bitar med tassen medan hon gnager. För din herre så tror jag det är viktigt att du väljer ett mjukt kött som han kan bearbeta med tungan, och att du skär smala remsor så han får lyckas på en gång, kanske 2 x 10 cm? =)

VildaVittra
6/20/15, 8:21 PM
#8

#1 Det är inte 34 veckor, utan 34 dagar kycklingar lever i storskalig produktion.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
6/21/15, 7:27 AM
#9

#8 Tack för rättelsen!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

jollycox
6/22/15, 11:44 AM
#10

Min ena katt har forl. Han saknar tänder på ena sidan, så en sida är komplett så att säga. Jag ger han dock inte ben utan benmjöl för jag tycker det ser besvärligt ut för honom att tugga på ben. (Funderar lite på att börja ge ben igen för han får inte i sig nog mycket benmjöl utan att bli stenhård i magen.) Jag maler dessutom maten men det är mest för att det ska bli lättare för mig.
Köttbitar tror jag definitivt att din katt kan äta. Du ser ju om det går bra för honom när han äter.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

kattöga
7/1/15, 10:54 AM
#11

#10 Oj, jag har helt missat att svara, ber om ursäkt! 

Jag ska definitivt prova att ge honom köttbitar. Har inte gjort det än, utan ger honom blötmat med lite mer köttiga bitar i, vänjer honom vid bitar i maten så att han hittar ett bra sätt att äta. 
(Nu åkte han på en andra omgång av klokapselbrott på mindre än en månad, så det är mycket med smärtmedicin och hålla koll på tassen igen, så väntar lite med råa köttbitar tills han återhämtat sig igen.)

Det låter som att din katt nog kan gnaga på ben i alla fall, eftersom han har en "komplett" sida i munnen iaf. 

Och det får nog bli så att jag investerar i nån köttkvart så småningom också. För rått kött vill jag att mina katter ska få, i någon form i alla fall! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
6/23/16, 6:23 PM
#12

Kom ihåg denna gamla tråd. Har provat bara några få gånger att ge kattherren kött i något "större" bitar, men det är svårt för honom när han inte har några tänder på sidorna i underkäken. Bitarna fastnar lätt i överkäken och han blir frustrerad när han inte får bort dom. Så jag har, tyvärr, hjälpt till genom att ge honom sväljbara bitar i första hand och kattmat på burk (80% kötthalt). Nu provar vi Mush, vilket går ner lätt, det är ju färskmat och färsmat. ;)

När han är mer van vid Mush, tänkte jag försöka mej på att ge honom lite större bitar enligt tipsen jag fått av er. Jag hoppas att han hittar nåt sätt att äta och förhoppningsvis även gnaga lite på ben o kött.

P.S. Ser i inlägget ovan att jag planerat att investera i nån köttkvart så småningom. Men det får nog vara. Jag investerar nog i en köttkvarn istället! 😃🤪 Vem vill bo i en köttkvart….?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
6/24/16, 12:26 PM
#13

Jag tror du gör helt rätt som ger MUSH och nu snart testar smala mjuka strimlor igen. Berätta gärna hur det går! 🙂

Och ja, köttkvarn är nog att föredra framför köttkvart…!😂

Annons:
Upp till toppen
Annons: