Annons:
Etikett03-katt
Läst 2965 ggr
myran1101
2015-05-31 15:03

(K) rå kyckling farligt?

Jag har barfat min katt nu i över ett år och har hela tiden gett bla kyckling. Nu fick jag höra av en erfaren uppfödare att hon gett råa kycklinghjärtan (som lite extra) till en kull för nått år sedan. Denna kullen blev tydligen väldigt sjuka och vet sa till henne då att rå kyckling fick man aldrig ge. Det inehöll tydligen en bakterie (inte sarmonella) som var livsfarlig… Detta har jag aldrig hört innan och har som sagt gett rå kyckling i över ett år, aldrig några problem… Hade den vet fel?

Annons:
Fridaaaa
2015-05-31 15:18
#1

Rå kyckling går utmärkt att ge katt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

myran1101
2015-05-31 17:16
#2

Jo det har jag alltid trott och fått höra. Men har denna vet bara hittat på det eller varför skulle han säga det?

vallhund
2015-05-31 17:27
#3

I extremt ovanliga fall så kan rå kyckling innehålla campylobacter, det är därför det är viktigt med hygienen o disk osv när man hanterar rå kyckling.

På de dryga 20 åren jag barfat hund så har jag bara hört talas om en hund som blev sjuk o dog av infektionen, men det var typ grannens arbetskompis brylling.

Vi får invänta svar från erfaret kattfolk för bättre info.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Silvestris
2015-05-31 21:45
#4

Campylobacter är en liten risk med rå kyckling, men som sagt… en liten risk. Jag har BARFat i över 10 år och har gett rå kyckling under alla år. Har aldrig haft en sjuk katt.

vallhund
2015-06-01 00:10
#5

Tack Silvestris!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

myran1101
2015-06-01 00:39
#6

Tack, då var det som jag misstänkte! :) lär väl alltid finnas vetrinärer som kommer säga att rått kött är livsfarligt, men logiska är dem inte då ;) jag litar på mina instinkter och ren fakta; katter och hundar är gjorda för att äta rått kött.

Annons:
Katti
2015-06-01 08:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag håller helt med #6. Kattungar kan bli sjuka och väldigt ofta är det svårt att veta varför. Då är det säkert frestande för en veterinär att angripa det som avviker från normen i dessa katters diet istället för att säga att man faktiskt inte vet vad det beror på. För såvitt veterinären inte har en diagnos på kattungarna är jag, milt sagt, skeptisk!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

vallhund
2015-06-01 10:42
#8

#7 ….speciellt om de själva säljer foder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sarah-S
2015-06-01 13:38
#9

#7 Ja så länge inget avföringsprov fastställde just campylobacter som orsak till problemen var det nog bara en gissning av veterinären, eftersom katten i fråga ätit just rå kyckling

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2015-06-01 15:38
#10

Instämmer helt! Kan vara bra att komma ihåg att veterinärers grundläggande utbildning om kattens kost sponsras av foderföretag som Royal canin. De veterinärer som inte har särskilt intresse av att lära sig mer är ofta skeptiska till rå kost eftersom de blivit informerade på ett sätt som överdriver riskerna. Många andra länders veterinärförbund har t o m offentliga uttalanden/hållning som är tydligt MOT barf, t ex www.avma. org, www.aaha. org, www.canadianveterinarians. net, www.pet nutricionalalliance.org. Som tur är ger en sökning på Google inget sådant från svf (Sveriges veterinärförbund), däremot hittade jag information till veterinärer på www.mushbarf.com! Kanske bra att ge till skeptiska veterinärer? =)

burmamys
2015-06-01 15:46
#11

Skrev länkarna snabbt/slarvigt, här kommer de igen: www.avma.org www.aaha.org www. canadianveterinarians.net www.petnutritionalalliance.org

burmamys
2015-06-01 15:47
#12

Ibland är T9 irriterande… www.canadianveterinarians.net

Silvestris
2015-06-01 18:25
#13

Många hundar och katter bär på campylobacter naturligt i sin tarmflora utan att bli sjuka så jag är inte så säker på att ett avföringsprov som påvisar campylobacter nödvändigtvis skulle vara rättvisande. Det finns hur mycket som helst som orsakar diarré hos katter och tvivlar på att veterinärer rutinmässigt screenar för hela kitet när en katt med diarré kommer in.

Annons:
Wellcraft
2015-06-01 22:11
#14

Kattungar är otroligt känsliga djur, det behöver inte vara det råa köttet som gjorde ungarna sjuka.
Köper man svensk kyckling finns det ingen anledning att oroa sig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
2015-06-03 02:54
#15

#14 campylobacter finns även i svensk kyckling.

vallhund
2015-06-03 03:19
#16

På min infosida har jag lagt ut en hel drös med foderlänkar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Wellcraft
2015-06-03 12:19
#17

#15 Risken är inte tillräckligt stor för att oroa sig.
Oroas desto mer av torrfodren med varor importerade runt halva jorden.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2015-06-03 12:21
#18

Många människor har redan insjuknat tack vare campylobacter, dock utan att veta om det.
Vissa hundar & katter bär även på det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: