Annons:
Etikett02-hund
Läst 1876 ggr
Wenniz
2015-05-29 11:44

Hjälp, lever & organ

Jag blir galen men varje gång jag ska räkna fram hur mycket lever samt organ mina

hundar

ska ha i veckan slår det slint i huvudet av någon anledning så nu tar jag hjälp av er här på iFokus.

Hur mycket lever samt ca hur många gånger per vecka bör man ge lever?

Och hur mycket övriga organ som ej är t.ex. njure, lever osv ska ges på 1v och hur mycket?

Hur brukar ni dela upp det?

När jag läser står det 10% organ, där slåt det slint för mig, är det per dag och uppdelat på 5% lever och 5% örviga organ? Eller är det på en vecka? Eller hur var det nu?

Ursäkta för att jag är jobbig men jag tror jag har gjort det såvrare för mig själv och därför fattar jag inte haha. :)

Evigt tacksam för er som hjälper virriga mig. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
  • Redigerat 2022-03-15 09:43 av Niklas
Annons:
Silvestris
2015-05-29 19:48
#1

Hur mycket är väl en smaksak. De som följer prey-modellen ger 10% ben, 10% organ och 80% kött. Om man fördelar maten i de proportionerna över en dag eller över t.ex. en vecka spelar ingen större roll. Exempel:

Du har en hund som äter 500 g mat per dag. Då kan du ge 50 g ben och 50 g organ + 400 g kött per dag ELLER slå ut det på en vecka och ge totalt sett 350 g ben, 350 g organ och 2,8 kg kött i veckan.

Blev det klarare?

Katti
2015-05-29 21:07
#2

Jag tycker att 10% lever är alldeles för mycket. Tanken är väl att utfodra som hundarna skulle ha ätit under naturliga förhållanden? I all fall jag försöker ha ett heldjurstänk när jag ger mina hundar, och jag har då aldrig träffat på en varelse som består av 10% lever… 

Mina hundar får kött och ben från så många djurslag jag kan åstadkomma (inom rimliga ekonomiska ramar). En gång i veckan (eller var 10:e dag eller så) får de lever. Ungefär en tredjedel av dagsransonen består då av lever. Jag ger det alltid  ihop med ben eftersom lever är lösande och ben stoppande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Wenniz
2015-05-29 21:19
#3

Tack för era svar! Nu fattade lilla människohjärnan tillslut! 😃

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Upp till toppen
Annons: