Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 3811 ggr
kattöga
2015-04-24 16:55

Hur länge klarar sig kycklinghjärta i kylen?

Idag bjöd jag på kycklinghjärtan för första gången till mina katter.

La' fram tre hjärtan till dom var. Båda sniffade på dom och gick därifrån. Med lite frystorkad kyckling-strö över och pyttelite burkmatssås gick det bättre. Dom petade i sej varsitt hjärta. Hanen tyckte dom var svåra att äta men jag såg att han ville ha mer, så efter hans första halverade jag dom och ett hjärta till slank ner.

Nu har jag ett öppnat paket med kycklinghjärtan i kylen, i plastpåse. Klarar det sig i kylen som all annan kyckling = till dagen efter i vår kyl? Tänkte försöka ge råa hjärtan imorgon också. Tänkte sedan koka/steka för att kunna bjuda på dom senare (tillagat håller ju lite längre).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Therese
2015-04-24 17:01
#1

Tills i morgon håller det sig :) Jag skulle frysa in portionsförpackningar med hjärtan för att ta fram när man/katterna vill så behöver du inte tillaga dem, och de blir inte gamla så fort :)

kattöga
2015-04-24 17:08
#2

#1 Tack för snabbt svar! 🙂

Jag har tyvärr ingen frys längre. Men räknar med/hoppas på att kunna köpa en under sommaren förhoppningsvis. Till dess får jag göra så här. Men sen så har jag tänkt att kunna, sakta men säkert, glida över till barf mer eller mindre "på heltid". Det har tagit lång tid för hankatten att över huvud taget vilja äta rå mat. Nu äter han gladeligen rå kyckling, fläskkött o d. I ganska små bitar. (Men inte ben ännu.) Och det är så härligt att se hur han faktiskt börjar njuta av att tugga "riktig mat". 
Honan är självbarfare så hon har mycket mums att äta ute i naturen nu. :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MaritaBo
2015-04-25 11:43
#3

3-4 dagar klarar det säkert i kylen. Du kan ju också torka hjärtan i ugnen och ge som godis.

kattöga
2015-04-25 14:21
#4

#3 Tack MaritaBo! Det var ett bra tips.

Nu idag var inte kycklinghjärtana lika goda, båda bara fnös åt dom. Dessutom tyckte jag att dom luktade illa (säkert inte dåliga, men lukten tyckte jag inte om alls). Så nu kokade jag dom och då dög dom igen tillsammans med lite burkmat.

Men jag antar att jag har kokat bort både vitaminer och taurin också? Har sparat spadet för smakens och vätskans skull iaf.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MaritaBo
2015-04-25 21:07
#5

Vissa katter kan vara lite känsliga om de anser det vara "för gammalt". Hur det är med taurinet vid kokning har jag inte en aning om, men visst förloras en viss del av vitaminerna. Men bra att du sparat spadet.

Du får investera i en frys så fort som möjligt. Jag har köpt en helt ny men också två begagnade för några hundralappar (barfar både katt och hundar), så blir det mycket lättare och billigare också. När man kan köpa när det är billigt.

kattöga
2015-04-30 12:10
#6

#5 (Har inte sett detta inlägg förrän nu. ) 
Jo, en frys ligger högt upp på listan! Håller tummarna för att jag lyckas köpa en i sommar! :)

Kycklinghjärtana var ingen hit alls efter första gången. Varken råa eller kokta. Själv kunde jag inte med att göra nåt till mej själv av dom heller…… Men  jag fortsätter att ge dom rått lite då och då, men då får det bli mat som jag själv äter också. 

När jag väl kan gå över till helbarfande (vilket är mitt mål iaf) då tror jag det kan bli lättare att smyga med hjärta, lever och annat som behövs genom att blanda med annat kött. 

Googlade lite kort på taurinet i kokta hjärtan, hann inte läsa så mycket, men det verkar som att man förlorar mycket taurin av att koka hjärtan. Synd.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
MaritaBo
2015-04-30 13:44
#7

Det finns taurin i mycket annat också, bla kyckling och kalkon. Så man behöver inte bara hålla sig till hjärta av olika slag för att säkerställa taurinbehovet.

kattöga
2015-04-30 15:43
#8

#7 Åh, Tack, det visste jag inte, men då kan det ju bli lättare iaf! Det var bra att veta att det finns alternativ. Hittills har jag bara sett hjärta nämnas när det gäller taurinet (men jag har också läst långt ifrån mycket….. ännu). Jag har mycket att läsa på och lära mej! Näringslära, hur man kan komponera vettigt och med vad. Men det är kul och spännande.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MaritaBo
2015-04-30 18:20
#9

Ja, det är riktigt kul och intressant att få lära sig om Barf. Det är nog en kunskapskälla man kan ösa ur mer eller mindre.

Att man pratar om hjärta i Barf sammanhang för katt är ju för att säkerställa taurinbehovet. Det är lätt att räkna in det i "veckomenyn" och går heller inte att överdoseras. "Överbliven" hjärta blir liksom muskelkött.

Jag brukar köra med 17 % hjärta när jag gör röror (för att få i katten lever) men det kan bli mer och ibland något mindre.  Det är den mängden jag lärde mig från början och jag fortsätter med det. Enklast så. ;)

Upp till toppen
Annons: