Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 1784 ggr
maorawr
3/13/15, 4:26 PM

(K) Har jag tänkt rätt?

Jag har försökt sätta ihop ett matschema som passar mina två katter.
Jag skulle uppskatta om någon med lite mer erfarenhet än mej kan ta sej en titt då katterna har lite egenheter som krånglat till receptet.

Båda två är väldigt aktiva innekatter. 

Jag har utgått ifrån följande:

Katt A: Tycker inte om att äta ben, äter lätt lite mer mat än vad han borde. Väger just nu cirka 5,3 kg.
Katt B: Tycker inte om lever. Har testat både kyckling och ungnöt men det går absolut inte smaka på. Är ganska känslig i magen och maten kommer lätt upp om han äter för mycket på kort tid. Veterinären tror att han eventuellt kan ha en mild form av gastrit. Det fungerar att lura i honom lever om jag maler ner den och blandar ut den med Whiskas. Tyvärr behövs det ganska mycket Whiskas till lite lever och eftersom det klassas som gourmetmat hos mina katter kastar han istället i sej maten och så kommer det tillbaks upp igen efter en stund.
Han har alltid varit väldigt smal tills jag bytte från MJAU/Bozita våtfoder till BARF. Han har haft svårt att gå upp i vikt och väger just nu cirka 4kg.

- Jag använder benmjöl eftersom katt A inte vill ha ben.
- Vill ge en så liten mängd lever som möjligt för att göra det smidigt att äta för katt B. Så jag tänkte från och med nu ge lammlever.
- Jag ger 2% av kroppsvikten räknat på två styck 5kgs katter. Så katt A kan gå ner en aning då han alltid tjyvat katt B's foder tidigare. Medans katt B kommer få en chans att lägga på sej lite vikt.

Recept:
5 kg katt = 100 g / dag = 1 kg / 10 dagar

20% hjärta
4% lever (lamm)
76% muskelkött
1 tsk Standardt benmjöl / 100 g

Dag 1:                                        40 g lever + 60 g kött
Dag 2, 4, 6, 8 & 10:             100 g kött
Dag 3, 5, 7 & 9:                     50 g hjärta + 50 g kött

Frågor:

- Har jag tänkt rätt gällande användandet av benmjöl? Eftersom att de inte direkt får i sej något som fyller upp magen om de inte äter riktiga ben tänkte jag det är okej att ge mer muskelkött istället.

- Är 4% lammlever lagom; behöver jag mer eller skulle jag kanske tillochmed kunna gå ner ytterligare lite i mängd?

Kom med förslag och era tankar! :)

Annons:
maorawr
3/13/15, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bonusbild på kissarna.

jollycox
3/14/15, 9:52 AM
#2

Dela upp levern på fler dagar så blir det lättare att få i den som inte gillar lever.
Jag har bara läst att av lammlever ska man ge 5% så mindre än 4% bör du nog inte ge.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Caifig
3/14/15, 10:53 PM
#3

Min ena katt hatar lever (förutom när maten görs i ordning???) och märker han att han har ätit en bit spyr han direkt… Förstår honom i och för sig! ;) Jag delar inte upp så att de får hjärta en dag, lever en annan etc utan jag ger allt dagligen. Det blir inte så mycket lever per dag, ca 11-12g, och jag blandar ut detta i färs vilket fungerar utmärkt!

Tror att 4% lammlever kommer att vara för lite och dra absolut inte ner på det med risk för vitaminbrist!

Angående benmjöl så ger jag även detta då mina ratar ben/större bitar. Jag ger Standardt benmjöl och följer doseringen enligt deras anvisningar. De går på hur mycket katten väger t.ex. 2,5-5kg = 0,75 tsk benmjöl. Annars brukar det vara 1 tsk per 200g mat.

Katti
3/16/15, 10:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En vuxen människas lever väger omkring 1,5 kg. Medelvikten på en vuxen människa är kanske 70 kg, så levern utgör sisådär 2%. Lammlever är extremt rik på A-vitamin, så jag skulle vilja påstå att rekommendationerna är överdrivna! 

Nu kan ju förhållnadena vara annorlunda hos andra djurslag. Det är svårt att googla sig fram till storleken på en mus lever! Man jag tror inte att det skiljer sig så mycket faktiskt. Det är mycket som ska få plats i små kropper, så att överdimensionera ett organ funkar knappast. 

Många gånger är vi så rädda för brister att vi riskerar att överdosera istället…

Jag påstår absolut inte att jag sitter inne med facit, men mina hundar, som BARFas till 100%, har fått "lite lever en gång i veckan" i 5,5 år nu och de lever än! I högönsklig välmåga dessutom 😃. Bifogar bildbevis! (Några av hundarna på bilden är syrrans, men de BARFAs också, så det får gå!)

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Caifig
3/16/15, 10:22 PM
#5

#4 Skillnaden mellan katt och hund är dock att katter kan inte omvandla betakaroten till A-vitamin så den måste få i sig rent A-vitamin, jämfört med t.ex. hundar.

Katti
3/17/15, 12:00 AM
#6

Och A-vitamin finns det ju massor av i lammlever!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Caifig
3/17/15, 10:16 AM
#7

#6 Ja, men poängen är att hundar inte behöver få i sig lika mycket lever, beroende självklart även på övriga kosten, som katter procentuellt sett. De olika %-en för en balanserad kost är ändå framtagna för att ge tillräcklig näring och tycker inte man ska experimentera genom att ge mindre av något, även om dina hundar säkert mår bra ändå! Personligen skulle jag aldrig våga riskera att mina katter får brist på något.

Katti
3/17/15, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hela meningen med min kommentar var att jag ser det som att de bytesdjur hundar respektive katter äter i naturen är rätt balanserad kost för dem. I katternas fall mestadels smågnagare, en och anna fågel och lite annat smått och gott. Där ingår då definitivt inga 5-10% lever!

Så med mitt sätt att se det är snarare de mängderna lever du rekommenderar är ett "experimenterande" med djurens kost, med risk för överdosering. Och det framför allt när man använder lammlever, som ju innehåller mångdubbelt med A-vitamin jämfört med lever från de flesta andra arter (ungefär 3 gånger så mycket som lever från nöt och gris). 

Det innebär att din rekommendation på minst 5% (du skriver att 4% är för lite) motsvarar upp mot 20% nöt- eller grislever vad gäller dosen A-vitamin. Jag tror inte att någon mus har en lever som utgör en femtedel av dess totala vikt! Snarare ligger siffran närmare 2% som vår egen lever väger.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: