Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1505 ggr
Imasy
1/14/15, 1:31 PM

Börja barfa men hur?

Utbudet på Barf har även hittat till min hemstad, och jag har nu tillgång till Mush och Vom og hundemat. Ev. kan jag fortfarande beställa från Fodax också, enda nackdelen med dem är ju att de bara kommer en gång i månaden eller så.

Men, vilken av dessa är bäst? Köper man bara en korv/påse och ger och ser glad ut, eller behöver de ha variation, något mer till?

Hur mycket ska jag ge? Har en schäfer/rottisblandning. Är aktiv med promenader/skogsrundor men i dagsläget så arbetar han inte på det viset.  Förhoppningen är att han ska lära sig att cykla till sommaren, men det blir nog den största ansträngningen.

Han är född 2008.

Annons:
Imasy
1/14/15, 1:38 PM
#1

Kan väl tillägga att det enda torrfodret han äter är Axcess, vilket jag inte tycker är fullgott åt honom. Jag har efter mycket om och men lyckats få honom att äta pedigree pal, vilket har gjort att han har ökat lite i vikt till normalvikt, men han fiser så de döda vänder sig i graven.

vallhund
1/14/15, 1:53 PM
#2

Pedigree är väl snäppet bättre än Axcess, men inte mycket.

Är han van med att äta rått? Jag skulle nog satsa på VoH samt mush, båda har helfodersvarianter men VoH inehåller inget rött kött vad jag förstått.

Om man skall utfodra sina djur med BARF eller färskfoder får man vara beredd på att skaffa större frys.

Lycka till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Imasy
1/14/15, 2:34 PM
#3

#2

Frys är inget problem, vi sparade den gamla i källaren som extrafrys när vi gjorde om köket ;)

Men VoH, hur vet man vilken av dem som är det sk helfodret? De korvar som finns på butiken heter ju bara sport, kyckling osv.

Menade du då att man tar hälften VoH och hälften Mush vid varje utfodring? Hur mycket bör han ha om dagen? Vet inte exakt vad han väger, men 40kg kanske?

MaritaBo
1/14/15, 6:09 PM
#4

Jag tror att alla VoH idag är helfoder. Det fiffiga med att utfodra rått, är att man behöver inte hålla sig till en sort/märke om man inte vill. Det går alldeles utmärkt att variera mellan de sorter man kan komma över. Förutsatt att det är helfoder. 

2 % av idealvikten är bra att utgå ifrån. Sedan får man justera antingen uppåt eller nedåt utifrån individen. Dvs. går han ner i vikt så behöver han ju mer, går han upp behöver han mindre.

Imasy
1/14/15, 8:40 PM
#5

Ah, då ska jag nog ta och väga honom igen för säkerhetsskull.

vallhund
1/15/15, 12:53 AM
#6

Visst kan du väga honom men det viktiga är att känna efter hur hullet är, det gör du bäst genom att känna på revbenen, dom bör kännas ungefär som dina knogar, beroende på ras. T ex har Azawakhen inget underhudshull vilket vattenapporterande hundar måste ha för att inte förfrysa sig när de simmar i iskallt vatten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Imasy
1/15/15, 1:24 AM
#7

Så som han är nu i hullet är han perfekt. har tyckt att han har varit lite för mager för mitt tycke, men nu har han gått upp lite och är jättefin i hullet. Vill inte att han ska gå varken upp eller ner nu.

menvafan
3/21/15, 7:54 PM
#8

@maritaBo om jag förstår dig rätt så ska hunden ha ca 2% av sin idealvikt per dag dvs om idealvikten är 30kg så ska hunden äta ca 600gr per dag.

Är det någon som vet var man kan hitta info om vilka vitaminer och mineraler man behöver tillsätta(och om det behövs)om man ska föda hunden själv med kött,fisk och lite grönsaker&frukt?

Helst vill jag hitta vettig information om vad hunden behöver i näringsinnehåll dvs: kalorier per dag, protein,fett och fiber ratio samt vitamin&mineral sammansättning då dessa måste vara i symbios med varandra.

Tack på förhand, micca.

MaritaBo
3/22/15, 12:39 AM
#9

#8 Man utgår alltid från 2 % av idealvikten. Är den lagom så börjar man där, behöver den gå ner I vikt så utgår man som sagt var på vad den borde väga. Behöver den gå upp I vikt likaså där. MEN det är bara en utgångspunkt. En del behöver mer andra kan ligga på strax under 2 %. Små hundar tex. brukar kräva lite mer, så man får prova sig fram. Normalt behöver man inte tillsätta något till en frisk hund. OM man varierar köttslag och har minst 3 köttslag under en period av 7-10 dagar. Man behöver givetvis lever och lite övriga inälvor. Är du duktig på att räkna så kan du gå in på FEDIAF och få tabeller där för vad en hund behöver i torrsubstans. Annars rekommenderar jag Barf och färskfoder för hund och katt på Facebook.

Här är det lite svårt att få svar från kunnigt folk.

Upp till toppen
Annons: