Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1752 ggr
kalindas
2015-01-11 18:59

LatmansBARF

Jag fick sluta barfa min hund riktigt då han bl.a. blir sjuk av ben och nu får han Nordic då fodret bör vara rätt balanserat i vitaminer och mineraler.
Men vill väldigt gärna ge honom kött och egna grönsaker. Samtidigt vill jag slippa oroa mig för vitaminbrist eller överskott, , som jag tyckte var det jobbigaste innan.
Alltså vill jag köra någon typ av LatmansBARF.
Dvs. ge honom olika typer av kött (köper från Emmzo), men sen ha ett fullvärdigt mineral/vitaminpulver som jag kan blanda i maten. Kalk eller benmjöl borträknat.
Jag har Blodmjöl plus, men är osäker på om den verkligen täcker alla vitaminbehov.
Finns ju Laga mat  eller liknande.  Men vilken bör jag ge?

Alltså. Tips på ett bra mineral/vitamintillskott som man kan ge om man enbart ger hunden kött och ev. lite grönsaker. Med eller utan kalk kvittar.

/Elisa

Annons:
Katti
2015-01-11 19:15
#1

Fast… Det kan ju omöjligt finnas ett pulver som garanterar dig exakt rätt sammansättning i maten oavsett vad det är du ger! Som jag ser det måste du släppa tanken att hunden kan bli sjuk av en hyfsat genomtänkt BARF-kost. Kroppen är en fantastisk uppfinning, så spannet på vad man kan äta och må bra av är mycket stort! Tänk på människor t ex. Det finns de som äter lacto-ovo-vegetariskt, LCHF, skräpmat och allt däremellan i många år utan några bristsymptom!!!

Vill du ändå helt slippa tänka så skulle jag rekommendera att du ger  ett fullfoder du litar på till minst 75% och sedan resten varierad BARFkost utöver det.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

kalindas
2015-01-11 19:28
#2

#1
Nej, att det blir exakt vet jag är omöjligt. Håller ju själv på nu och kämpar med LCHF och samtidigt försöker få hälften katterna att förstå att kött inte dödar. 
Det är bara så tråkigt när man har en hund som blir sjuk av ben och större bitar och ben är något han behöver för sina tänder mm.
Problemet med barfen är egentligen inälvsmaten. Det verkar finnas väldigt få färdiga korvar med just inälvsmat och hjärta. 
Hade jag hittat nåt bra där så går det ju att variera på ett lättare sätt. Både till hund och katt.

/Elisa

Sarah-S
2015-01-13 10:53
#3

Varför inte färdigt färskfoder? 

Man kan sen testa sig fram hur mycket ben man kan ge vid sidan om som stimulans, man kan även dryga ut med grönsaker om man vill ( jag ger inte mina hundar rena kolhydratkällor)
Då vet du att din hund får i sig det den behöver då det är ett analyserat näringsinnehåll

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

kalindas
2015-01-13 12:37
#4

#3
Han får Nordic nu. Men jag tyckte det blev billigare med att blanda själv och de får lite omväxling. Plus att tanken var att jag kunde köpa hem både till katter och hundar.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: