Annons:
Etikett02-hund
Läst 1048 ggr
Storkebodas
12/20/14, 7:30 PM

Ska snart börja barfa

Snart ska vovven äntligen börja barfas! Har läst på flera olika ställen och alla säger ju såklart lite olika och nu vill jag kolla av lite så jag inte är helt ute och cyklar.

Till och börja med hade jag tänkt vänja honom vid BARF genom att ge honom Mush Vaisto, den där varianten som är till för att börja med. Men när han väl är lite tillvand så tänker jag mig att han ska ha ca 70 % köttiga ben, 10 % vom och inälvor varav ca 5 % lever. Sedan ca 20 % mixade/kokade grönsaker varav ungefär hälften är gröna blad. Känns det någorlunda vettigt? Sedan får jag väl räkna med att förändra lite utifrån hur just min hund fungerar på det.

En sista fundering är också om det är lätt att få tag på köttiga ben? Hur löser ni det?

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Annons:
Sjöstjärna
12/20/14, 7:40 PM
#1

Det låter som skolboksexemplet på barf så det blir nog bra, bara din hund är av samma åsikt som du. 😉 Min vovve v-ä-g-r-a-r att äta grönsaker eller frukt, om jag finfördelar och blandar ner i maten så hoppar han hellre över hela måltiden än att få i sig något av den där äckliga ko-maten. Så grönsaker har vi skippat helt. Sedan vågar jag inte ge ben för att jag har hört så många berättelser om hundar som har bitit av tänder eller fått benbitar som fastnat i matstrupen eller tarmarna så jag ger benmjöl eller kalk istället. Med andra ord blir det sällan exakt så som man har tänkt sig, men man kan barfa på många sätt så häng inte upp dig på om vovven och du tycker olika i matfrågan utan hitta en medelväg som funkar för er båda.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[HundochKatt]
12/21/14, 12:54 AM
#2

Njae 70 % köttiga ben… frågan är hur mycket kött det är på benen om det verkligen täcker dagsbehovet? Jag skulle lägga upp det så här: 75-80 % kött, 10-15 % ätbara ben (utan kött på), 10 % inälvor varav 5 % lever om det är lammlever eller ren lever, andra leversorter 8 %.  I köttet räknar man in givetvis kött sedan lite vom, lunga, hjärta, tunga, fett osv. En del kan bestå av grönsaker om man vill och fisk. Givetvis ska du också variera köttsorter, så det blir minst 3 djurslag under en vecka - 10 dagars period.

Storkebodas
12/21/14, 6:32 PM
#3

#1 Tack för ditt svar! Ja jag lär ju få förändra en del när jag börjar. :)

#2 Ja det har jag funderat lite på om man räknar in hela köttbenets vikt när man ger så mycket som hunden ska ha varje dag. Min hund på åtta kilo ska ha 170-255 g/dag ungefär men om jag ger ett köttben som väger något däremellan så väger ju benet och det ska man väl inte räkna med? Eller äter hundar upp det också? Jag vet inte om man kan väga det igen när han är färdig med det och sedan se till att vikten på det han ätit är så mycket.

Sedan med kött och inälvor, hur vanligt är det med parasiter? Grannen hade några tuppar jag kunde få och ge till Chutney, men de är ju inte kontrollerade eller liknande. Funkar det ändå bara att jag kanske ska skippa inälvorna eller något? De har ätit någon tidigare så det är inget konstigt med dem vad de vet. Annars kan jag nog också få tag på en del från jägare, och är det inte något sånt att de måste kontrollera för parasiter för att sälja? Så det borde vara helt ok.

Vilka ben är förövrigt ätbara?

Tack för att ni tar er tid att svara!

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[HundochKatt]
12/21/14, 8:19 PM
#4

Alla ben kanske inte din hund äter upp. Och då är det bara det som den äter upp som räknas som "ätbara ben" dvs. kalciumkälla. Man lär sig med tiden vad just ens egen hund äter upp och hur mycket. Ätbara ben är tex. revben, kyckling , kanin… Men det beror ju helt och hållet på hunden och dess storlek. Mina hundar äter tex. inte upp nackar från större djur, men det gör andras hundar.  Ger du RKB=RåaKöttigaBen, så kan du alltid väga det först och sedan väga när hunden ätit upp köttet och se om den äter upp benet också. Det behöver man ju inte göra men, för att lära sig lite hur mycket kött respektive ben det är. 

Tror inte att det är någon fara att ge tuppar från grannen.

 Det enda från jakt är ju att vildsvin ska vara trikintestat.

Storkebodas
12/22/14, 12:30 PM
#5

#4 Tack! Känner att jag äntligen börjar få lite koll på det här tack vare er. :)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Upp till toppen
Annons: