Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 1454 ggr
rutigduk
12/13/14, 9:09 PM

Hjälp BARF hård mage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag mixar min egen BARF-röra enligt följande: 3,6 kg hjärta 3 dl benmjöl 7,2 kg muskelkött 1,2 kg lever (gris-/ungnötlever) 20 äggulor 3 tsk mineralsalt Mina katter har varit ganska hårda i magen av denna blandning så därför minskade jag på benmjölet en aning förförra gången jag gjorde BARF. Senaste gången minskade jag lite till på benmjölet då jag inte märkte någon skillnad, men jag tycker att de fortfarande har för torr å hård avföring som är blandat hårda korvar och smuligt nästan vitt på dem i ändarna… Minskade mängden benmjöl till precis drygt 2,5 dl. Är det någon kunnig inom näringslära som vet något om ifall jag borde minska på t.ex. levermängden eller bara ännu mer på benmjölet? Och i sånt fall till hur mycket? Tacksam för all hjälp jag kan få med detta! :)

Annons:
Sarah-S
12/14/14, 2:29 PM
#1

Även för fint muskelkött kan ge hård mage har jag fått höra
Kan tyvärr inte svara på frågan om benmjöl/lever

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Bizi
12/15/14, 12:19 AM
#2

Varför mineralsalt? ( ledsen för ot, men jag är nybörjare o nyfiken:-) )

[cicoccabim]
12/15/14, 6:21 AM
#3

mineralsaltet är för att tillsätta jod.

Bizi
12/15/14, 11:22 AM
#4

tack :)

rutigduk
12/17/14, 3:06 PM
#5

Gjorde i förrgår en omgång till av det recept jag skrev om tidigare, men med lite drygt 2 dl benmjöl istället. Hoppas på fina bajskorvar nu! :) Å håller tummarna för att det inte blir soppa… ;)

[HundochKatt]
12/18/14, 12:15 AM
#6

Blir det för löst så är det ju enkelt att tillsätta lite extra benmjöl i portionerna.

Annons:
[Annamaja27]
12/18/14, 12:39 PM
#7

min ena katt får lätt lite väl hård avföring om det endast är animaliska ingredienser. jag fick blanda i lite fibrer för att det inte skulle vara för jobbigt för henne att gå på toa.

även hunden kräver fibrer för att analsäckarna ska tömmas utan problem.

rutigduk
12/18/14, 2:53 PM
#8

#7 Vad använder du för fibrer? Och hur mycket fibrer har du i deras mat i proportion till resterande ingredienser? :)

Caifig
12/19/14, 7:30 PM
#9

Du kan ju alltid prova att tillsätta mer fett typ talg eller mer fettiga köttbitar.

[Annamaja27]
12/19/14, 8:12 PM
#10

#8

jag tillsätter fiberhusk/pofibrer el linfrö tex. hur mycket vet jag inte men rekommenderar att börja med lite o se hur det fungerar

Upp till toppen
Annons: