Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1331 ggr
kattöga
12/11/14, 3:27 PM

kokta malda/krossade ben

Är inne på att gradvis börja barfa mina katter helt. Så snart jag har frys. Läser på under tiden. Men ännu är jag alltså helt newbie på barfande och det verkar vara en hel vetenskap…… 🤪 (Ger lite rått kött ibland, men det är ingen hit. Har upptäckt att "varsamt kokt" kyckling däremot är supergott….. Ena katten självbarfar dessutom.)

Jag tänker på detta med ben. Jag vet ju att man inte ska ge tillagade ben till djuren. Men…… om jag tillagar kött, t ex kyckling, borde jag inte kunna använda mig av benet genom att mala/krossa det? Som "benmjöl", fast på tillagat ben…….. Alltså, får jag ut nåt av benen på detta sätt som är bra för mina katter i detta fall? Skulle va skönt att slippa slänga benen ifall dom kan användas på nåt bra sätt…….. Jag gillar att laga kött (till mig själv) med ben, eftersom det ger mer smak bl a.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
[HundochKatt]
12/11/14, 11:32 PM
#1

Jag är osäker på smältbarheten av kokta ben, som blir alltså hårdare. Man ger ju inte tillagade ben just för att de blir hårdare och splittrar sig i mer vassa bitar. De blir alltså farligare för hunden att äta. Dock vet jag att en person testade och gjorde sitt eget "benmjöl". Hur minns jag inte riktigt men det var tillagning och torkning i ugnen osv.  Enda skillnaden mot köpt benmjöl var färgen. Så kan du "pulvrisera" benet så ska det inte vara något hinder att använda det. Skulle tro att det går också att ge om benen är malda/krossade och inte så stora och vassa, men jag låter det vara osagt, då jag är osäker på den punkten.

kattöga
12/11/14, 11:40 PM
#2

#1 Jag kan tänka mig att det skulle fungera bra som "benmjöl", men vet alltså inte. Kanske är det svårare att smälta. Och tillagning och torkning i ugn borde ju vara "samma sak".  

Jag har, i ärlighetens namn, inte testat att mala ner kokta ben till pulverkross, men tänkte "ifall att"……  Jag tänker kanske för mycket ibland och får en massa följdfrågor i huvudet. ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[HundochKatt]
12/12/14, 12:05 AM
#3

Det benmjöl man köper är tillagat på något sätt. Helt råa ben tror jag inte de kan pulvrisera på samma sätt, så det måste ju tillagas och torkas för att bli tillräckligt hårt för att kunna malas så fint. Det är ju samma sak om du skulle göra det och lyckas pulvrisera benbitarna sedan. Vet inte om hon använde en mixer eller dylikt till det. Man ska vara nyfiken av sig, och ta reda på saker och ting. Vem vet vad man får lära sig. ;)

kattöga
12/12/14, 10:00 AM
#4

🙂 Nyfiken i en strut,, det är jag det……….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: