Annons:
Etikett03-katt
Läst 967 ggr
Niiinah92
2014-11-29 21:25

Muschmixa en bra blandning till katt?

Hej!

Jag har en kattunge på 7 månader som gillar musch-bollarna för katter och idag har hon även ätit kycklinghjärta för första gången men jag vet ju att bollarna inte är fullfoder så jag undrar om det finns nått bra recept för hur man kan ge det och vad man behöver komplettera med? alt. kan man ge nöten som är för hundar tillsammans med kycklingvingar och organmix eller behöver man variera ännu mer? Musch är det enda vad jag vet som vi har återförsäljare till och eftersom den lilla gillar det och även fröken kräsen smakade lite på det så tänkte jag att det kanske var värt en chans?

Annons:
[HundochKatt]
2014-12-12 00:19
#1

Det är jättesvårt att säga exakt vad man behöver tillsätta i ett kompletteringsfoder, för att det ska bli ett fullgott helfoder, då det inte finns någon riktig analys eller mängder av vardera ingrediens att utgå ifrån. Det är också olika på de två produkterna. De båda behövs det mer hjärta i, lever vet jag inte och den ena behövs det mer ben/benmjöl/kalk till…

[cicoccabim]
2014-12-12 06:58
#2

Håller med #1- det är nästan omöjligt att komplettera så att det blir rätt, och extra viktigt är det för en växande kattunge! Mitt råd är att bara ge mush som "godis", ge en bra mjukmat utan spannmål resten av givan, och att under tiden läsa in sig på BARF. 

Jag trodde att det skulle vara svårt att göra egen mat, men ett halvår efter att ha prövar MUSH gör jag egen mat (med en oväntad säkerhet och stolthet)  som jag vet innehåller allt min katt behöver. Billigare för mig, mycket lättare än jag trodde, och katten tycker att det är godare. Dessutom är det lätt att anpassa efter just din katt. Du vet precis vad som är i, och det är lätt att lägga till lite av något, eller minska på något vid behov. Det finns massor med människor som kan detta med egen kattmat- varför inte be om hjälp med ett recept och pröva vad din katt tycker? (mitt tips- paleokatt- där fick jag hjälp med finjusteringen av maten, inte speciellt dyrt heller).

Bara mina tankar som relativt ny BARFare. Hoppas att du hittar rätt för just din kisse!

[cicoccabim]
2014-12-16 13:48
Niiinah92
2014-12-16 14:02
#4

#3 tack, det ser ju genomförbart ut 🙂

Upp till toppen
Annons: