Annons:
Etikett03-katt
Läst 5373 ggr
Sehvrin
11/20/14, 9:46 PM

Farligt att ge torrfoder och BARF?

Mina katter är riktiga torrfoderälskare och ratar i princip all blötmat. Den ena ratar helt förutom shebas blötmat medan den andra kan tänka sig äta lite fler sorter, till exempel Mjau om hon får vänta tillräckligt länge. Till min stora förvåning åt och gillade båda två Muschs köttbullar med kyckling, kalkon och gris för katt. Tyvärr har jag inte plats i frysen, pengar eller kunskap nog för att just nu barfa dem helt så de får en köttbulle var till kvällsmat och de andra måltiderna blir torrfoder eller enligt katterna god blötmat. Men jag läste på ett forum att det var farligt att ge katter både rått kött och torrfoder, stämmer det? Borde jag bara ge dem torrfoder istället? (Det ultimata vore ju att bara ge dem BARF, men det är inte möjligt i dagsläget)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
vallhund
11/20/14, 10:04 PM
#1

Det enda farliga är om man inte kan räkna ut vad dom får o vad dom behöver när man blandar olika utfodringsmetoder, det krävs en del kunskap för att kunna BARFa sina djur.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zepp
11/20/14, 10:19 PM
#2

Det är väl torrfodret som skulle vara det farliga då i så fall?

Altså, köper man ett något så när hyfsat helfoder så brukar det innehålla de vitaminer och mineral samt litta annat som katten behöver, ger du dem kött på det så torde det främst vara en fördel.

Grejen är väl att vissa foder funkar lite på katter som junkfood gör på oss människor, dvs de innehåller inte riktigt all näring som man behöver men ofta lättillgänglig energi.

Och det är väl med katter som oss mäniskor, vi lever ju inte vilt i skogen, förbrukar mindre energi men behöver fullgod näring ändå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sehvrin
11/21/14, 11:50 AM
#3

Så den eventuella faran är mer långsiktig med risk för näringsbrist än akut? Då ska mina katter fortsätta få sina köttbullar till kvällsmat. Med tanke på att både torrfodret och mush-köttbullarna ska vara helfoder så borde risken för näringsbrist vara ganska minimal, eller?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Caifig
11/21/14, 1:17 PM
#4

Problemet med MUSH är att det inte är ett komplett helfoder (jag, jag vet, konstigt!!). Den ena sorten innehåller för lite ben (nöt-gris) och den andra för lite hjärta, därav kan det leda till näringsbrist. Jag hade dock testat att ge kycklinghjärta (finns i de flesta mataffärer) och kompletterat med kyckling-kalkon-gris MUSH för att täcka hela näringsbehovet. Eftersom de även äter torrfoder så hade jag också blandat ut (om de tillåter) mush-bullen med vatten. 

Det är heller inte farligt att blanda torrfoder med barf, kanske inte optimalt för kattmagen, men inte farligt.

BARFochfärskfodertillkatt
#5

MUSH bollar till katt är INTE helfoder utan bara kompletteringsfoder. Om hälften av kattens födointag består av ett kompletteringsfoder finns det tyvärr risk för brister.

Torrfoder och rå mat är väldigt olika typer av föda, själva blandningen är inte farlig men det underlättar inte matspjälkningen direkt. 

Jag skulle rekommendera att du bara utfodrar med blötmat (som är helfoder) tills du känner att du kan och vill  BARFa. Alternativt så väljer du ett färskt helfoder, VOM (vom og hundemat) har ett sådant utan fisk t ex.

BARF och färskfoder till katt
https://www.facebook.com/groups/374650132710441/

Sehvrin
11/23/14, 3:56 PM
#6

#5 Att bara utfodra med blötfoder är tyvärr inte ett alternativ då ena katten inte äter det, så ska jag sluta med mush-köttbullarna kommer de bara få torrfoder, tyvärr :( Jag testade ett annat färskfoder (en röd "korv", kommer inte ihåg märket kan varit VOM), men det föll inte mina katter i smaken alls. Hur pass mycket saknas för att det ska kunna räknas som helfoder? Köttbullarna utgör en tredjedel av deras dagliga intag, valigtvis. Det vore synd att behöva sluta med det helt, för jag tycker mig ha sett en förbättring på deras avföring sen jag började.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
BARFochfärskfodertillkatt
#7

MUSH har ingen analys på kompletteringsfodret till katt så det är ingen som vet exakt vad som behöver tillsättas för att det ska vara ett helfoder, tyvärr. Alla experiment med det som mer än ett kompletteringsfoder (utgör en liten del av hela kosten, mindre än en tredjedel) riskerar att orsaka brister.

Om du måste välja mellan att ge ett torrt helfoder eller blanda mellan torrt och ett kompletteringsfoder så bör du välja det torra helfodret. Om inte perioden du tänker blanda är väldigt kort.

Det absolut bästa rådet jag kan ge är att du antingen får båda katterna att äta blötmat (finns hundratals bra knep även för de mest envisa katterna) eller använder dig av det torra helfodret du har tills att du kan och vill börja BARFa.

 Det är inte alls säkert att dina katter får några brister men det är heller inte säkert att de inte får det om du blandar ut helfoder med kompletteringsfoder. Det är möjligt att du ser hälsofördelar nu i form av bättre avföring, eventuella brister visar sig dock senare beroende på hur länge kosten är bristfällig.

Hoppas du hittar något som funkar, om du vill lära dig BARF så finns ju forumet här samt en hög grupper på Facebook. Det går som en dans när grunderna väl fastnat!

BARF och färskfoder till katt
https://www.facebook.com/groups/374650132710441/

Caifig
11/23/14, 10:24 PM
#8

#7 På deras hemsida står det vad varje påse innehåller.

Kyckling-Kalkon-Gris: Finsk kyckling 47 % (kött, hjärta, ben, lever, skinn, muskelmage), finsk kalkon 35 % (kött, ben), finsk gris 18 % (kött, njure, hjärta, lever, ben), varav: kött 54 %, organ 23 %(varav hjärta 10 %), brosk, senor och ligament totalt 12 %, färska ben 11 %.

Nöt-gris: Finsk nöt 50 % (kött, hjärta, brosk, ben), finsk gris 50 % (kött, lungor, lever, njure), varav: organ 45 %(varav hjärta 15 %), kött 37 %, brosk, senor och ligament totalt 16 %, färska ben 2 %.

Kycklingpåsen innehåller för lite hjärta och grispåsen för lite ben.

Omorika
11/24/14, 5:16 PM
#9

Jag gav förut lite köttbullar från musch och la då till något kycklinghjärta lite då och då. Vad jag förstått så innehåller bullarna det som behövs förutom hjärta och ben. Så torrfoder, köttbullar, kycklinghjärta och en kycklingvinge då och då så ska det inte vara nått problem. Tro till och med det räcker om du ger en köttbulle och nått hjärta då och då.

Jag barfar nu helt min ena katt och har man bara koll på matten och procentsatser är det inte så svårt men tar ju lite tid. Tycker dock det är roligare att göra mat till katten än mig själv.

[HundochKatt]
12/11/14, 12:38 AM
#10

Min mening är att du kan fortsätta att ge Mush bollarna. Men tillsätt mer hjärta (sammanlagt minst 17 % då räknat på att taurin försvinner till viss del fryst), då 10 -- 15 % är alldeles för lite i Mushbollarna. Det gör ingenting om det blir 20 % hjärta heller. Tyvärr står det inget om hur mycket lever det är i produkterna, men jag gissar på att det också är lite underskott på. Så en liten, liten bit lever då och då eller en liten, liten bit av Mush Organmix skadar inte. Sedan behövs ju lite mer kalk till maten, åtminstone till den med nöt - gris och om du lägger till då hjärta. Man brukar säga 1 tsk kalk till 100 g rå föda. Jag rekommenderar definitivt inte att ge torrfoder, det gör mer skada än nytta (njurarna tar stryk då katter har bristande törstreflex och dricker sällan tillräckligt när de äter torrt). Det är helt klart sämre enligt mig än ett kompletteringsfoder, med tillägg. Jag tycker att det är bara dumt att rekommendera torrfoder…

Upp till toppen
Annons: