Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 2500 ggr
IngaTrnqvist
2014-10-13 18:16

Rinniga ögon - lever?

Började ge min papillonblandning Mush Vaisto för några månader sedan, men har märkt att han har börjat få väldigt rinniga ögon. Efter lite sökande hittade jag att man kan tillsätta lever för A-vitamin som kan hjälpa mot rinnande ögon, så jag undrar om det stämmer, och hur mycket borde jag  börja ge i så fall?

Annons:
vallhund
2014-10-15 16:36
#1

Hur mycket A vitamin innehåller fodret (givan du ger hunden) hur mycket väger hunden?

För mycket fettlösliga vitaminer (A + D) är farligt för hundar att få i sig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

IngaTrnqvist
2014-10-15 22:07
#2

Jag är inte helt säker på hur man ser det, men jag ger detta fodret: https://www.mushbarf.com/sv/var-hundmat/mush-barf-vaisto/mush-barf-vaisto-gris-kyckling-lamm-maltid

Ger 125 g om dagen, han väger 5 kg. Jo, jag vet att det kan bli för mycket, är lite nojig för det, men vill ju att han ska så bra som möjligt och vill helst inte behöva gå tillbaka till torrfoder.

FeliciaS
2014-11-03 20:20
#3

Min 5 kg hund hade också rinniga ögon så jag testade ökad A-vitamingiva ett par veckor men det gjorde ingen skillnad. Sen köpte jag JP Eye Care och ögonen slutade rinna direkt, så i hennes fall var det tårkanalerna och inte vitaminbrist.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

vallhund
2014-11-03 20:32
#4

#3 Bra påpekande!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Silvestris
2014-11-05 22:50
#5

A-vitaminbrist orsakar bl.a. torra ögon vilket ökar tårflödet så det finns ett samband där.

Du kan prova att ge lite lever under ett par veckor, säg 50-100 g/vecka och se om det blir någon skillnad. 2-3 veckor med lever utöver den övriga maten orsakar ingen A-vitaminförgiftning.

IngaTrnqvist
2014-11-06 21:33
#6

#3 Tack för tipset! Får testa det om levern inte hjälper. 

#5 Okej, tack! Styckade i 15gr-bitar så får ge typ 4 i veckan. Tycker det verkar lite luddigt med hur mycket lever/a-vitamin det finns i MUSH, eller är det jag som är för dålig på att läsa av? 

Vad finns det för symptom på A-vitaminförgiftning?

Annons:
Silvestris
2014-11-07 11:39
#7

Rinniga ögon är bland de första symptomen eftersom A-vitamin är så viktigt för uppbyggnaden av grundläggande strukturer där. Med tiden utvecklar djuret även nattblindhet så den kan bli osäker i mörker.

På lång sikt försämras päls, immunförsvar, djuret tappar vikt och i mycket allvarligar fall påverkas även reproduktionsförmågan negativt,

Fenix_Chicci
2014-11-09 15:12
#8

Kan också vara för lite kalcium. 
Har en hund som har rinniga ögon, hon får lite mer lever samt mycket ben och kalk plus, då rinner de mindre. Hon har väldigt högt kalciumbehov och när hon fick svamp i tassarna lade jag till kalk plus och märkte då att även ögonen blev bättre.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: