Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1366 ggr
Saffran0Spice
10/3/14, 2:56 PM

Hjälp att räkna ut

Finns någon här som skulle kunna hjälpa mig att räkna ut mängd/dag och kostnad/månad med Barf för min hund?
Både för egen blandad (recept mottages gärna!) och färdig köpt Barf.

Jag överväger att testa Barf en period för att se om detta är något för min hund och min ekonomi - men vill ha lite klart för mig hur mycket jag kan behöva på 1 mån.

Hunden - Aktiv/Mycket aktiv, 7kg fullvuxen och har lite svårt för hårda ben, men fågelben går väldigt bra. Han äter i dagsläget T.O.T.W. High Praire 3dl/dag + lite rått kött eller kycklingben som snax några gånger i veckan.

Tacksam för svar!

- Jag kommer inte svara på kommentarer angående varför jag inte går över helt till Barf, ger torrfoder eller ens överväger att inte Barf:a alls. Utan svar kommer ges till de som hjälper mig med det jag söker i denna tråden.

Annons:
Sarah-S
10/3/14, 7:20 PM
#1

Jag tycker att du ska satsa på ett bra färskfoder, det är enkelt och billigt
Hunden ska äta ca 2% av sin kroppsvikt, dvs 140gr till din hund ev mer beroende på hur hull och muskelmassa reagerar på foderbytet.

Vi ger Vom og hundemat m lax till våra och är mycket nöjda, sen kompletterar vi med råa köttiga ben titt som tätt

Kostnaden borde på din hund bli ca 180kr/mån

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Saffran0Spice
10/3/14, 7:52 PM
#2

#1 Ok, köper ni in stora partier då och vart gör ni detta isåfall? =)

Sarah-S
10/3/14, 8:15 PM
#3

I början köpte vi 20kg i 500gr korvar, vet inte pris faktiskt men det är billigare än att köpa 500gr styckvis

Nu köper vi 5kgs korvar och delar, det blir ännu billigare

Både Djurmagazinet, Arken Zoo och Grizzly säljer det hos oss

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Saffran0Spice
10/3/14, 9:37 PM
#4

#3 Ok, Tack, då ska jag kika på detta och läsa lite mer om det =)

vallhund
10/4/14, 1:24 PM
#5

Fördelen med färskfoder, under förutsättning att det är ett helfoder, är att du inte behöver läsa på till att börja med. Du kan koncentrera dig på att följa din hunds hull o vikt o på så sätt komma fram till hur mycket just din hund behöver äta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

fridarebecka
10/5/14, 12:20 PM
#6

Vår hund på 12 kg äter VoH helfoder nu. Han äter ca 250 gram per dag, alltså en halv korv.
1 korv kostar ca 22-24 kronor, alltså 11-12 kronor per dag. Dvs drygt 300 kronor i månaden :)

Skulle vi köpa 5 kilos korvarna så skulle det bli billigare, men skulle vi plocka fram en sån åt gången så blir den liggandes i kylen för länge (har för mig att dom kan ligga i kyl i ca 3-4 dagar), och vi tycker helt enkelt att det är värt att lägga några kronor extra för att slippa dela dom när dom är frysta :)

Annons:
fridarebecka
10/5/14, 12:24 PM
#7

Är osäker på om jag kom med ett hjälpande svar nu när jag läser hela tråden igen, men låter det stå kvar ändå :) På http://www.vomoghundemat.se/ kan du räkna ut hur mycket hunden behöver per dag ifall du skulle ge VoH, kanske kan hjälpa dig litegrann🙂

Saffran0Spice
10/5/14, 12:48 PM
#8

#7 Tack för länken och siffrorna!
Jag har räknat på det och får ihop summan till ca 200-250kr/mån med VoH helfoder till min hund. Vilket är närmare 100kr mindre än han äter för nu, så vi ska definitivt testa detta =)

Saffran0Spice
10/5/14, 1:00 PM
#9

Nu är ju frågan då om jag vågar byta fodret rakt av?
Min hund är van vid rått som godis vid träning och som ''lördagsgodis'' men det kanske blir för stor chock att helt byta över en dag?
Ska man sakta införa VoH och blanda med torrfodret?

Sarah-S
10/5/14, 7:04 PM
#10

Det skadar aldrig att byta lite sakta, har han ätit rått innan skulle jag blanda i över en vecka och se hur magen reagerar. Funkar allt bra efter första veckan kan du ta bort torrfodret

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Saffran0Spice
10/5/14, 7:09 PM
#11

#10 ok ska testa!

Ska börja att köpa en VoH och se så att han ens gillar det =P

Sarah-S
10/5/14, 7:58 PM
#12

#11 Bra början 😎

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

fridarebecka
10/6/14, 11:51 AM
#13

TS, min hund har varit väldigt ojämn i magen den senaste tiden så vi började med digestive (egentligen är det för äldre och mindre aktiva hundar), den skulle tydligen vara lite mildare än dom andra :) Men har din hund en van mage så funkar det nog att börja med vilken som helst :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: