Annons:
Etikett03-katt
Läst 691 ggr
[cicoccabim]
9/24/14, 5:14 PM

hjälp med balans i första försöket till hemlagat

Hej!

Nu har jag vant katten vid mush, och sett en sådan skillnad i muskler och päls att jag vill göra eget till henne. 

Hur verkar det här receptet?

500 g lammfärs, 200 g grishjärta, 60 gram kycklinglever, 100 g ben (nja…. benmjöl motsvarande 0,5 tsk per 100 gram "kött", har ingen kvarn ännu), en äggula (50 g?) samt några ml vetegroddsolja (ska bli fiskolja när jag kollat att katten tål det- tål inte fiskprotein).

Det är mycket hjärta, men jag räknar med att en del försvinner i frysen, och så har jag hittat det extremt billigt (restprodukt hos den lokala slaktaren- 10 kr / kg! Malt!). 

På ett annat forum (USA?) tyckte någon att det saknades jod, men det finns ju i ägget. (enligt- barf, mat för en riktig katt)

Sätter ni till något tillskott? Meningen är väl att den råa födan ska ge alla näringsämnena?

Annons:
[cicoccabim]
9/24/14, 6:03 PM
#1

…. en del taurin försvinner i frysen- menade jag! oljan ger jag för att hon ska få omega 3,6 och 9.  Jag vet att vetegroddsolja även innehåller vitamin A och E- så jag vill inte ge för mycket, men inte missa omega-oljorna heller.

Caifig
9/24/14, 9:33 PM
#2

Det ser bra ut :) Äggulan hade jag dock inte räknat med, då det väger så lite. Räknade även att du fick 26% hjärta vilket är rätt mycket, även det absolut inte är fel att ge så mycket. Det det går dock alltid att byta ut mot lite andra inälvor om du skulle vilja.

[cicoccabim]
9/25/14, 2:19 PM
#3

Tack för kollen! Jag gjorde två satser idag- en med ren och en med nöt (med ben).  Infruset i 20 g-portioner (ca) så att jag kan ta fram minst två olika sorter till varje mål. 

Katten satt snällt och väntade på andra sidan dörren när jag gjorde det (plockade upp henne i famnen innan och förklarade att jag skulle göra mat till henne- så nu fick hon sitta och vänta tills jag var färdig- så skulle hon få något gott!) . Som belöning låg en liten klick mat och väntade på henne. 

Det är mycket hjärta, det vet jag, till nästa gång ska jag frysa in det i mindre påsar- jag hämtade 5 kg malet svinhjärta på slakteriet……. det var minsta mängden de kunde mala till mig. Allt till priset av 10 kr kilot. Lyx!

Upp till toppen
Annons: