Annons:
Etikett03-katt
Läst 1312 ggr
ElementOfLaughter
2014-09-16 15:26

Tillägg till Mush CAT

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Kan börja med att säga att jag har läst tråden "Mush CAT" (och har kikat runt på lite andra trådar) men blir bara mer och mer osäker ju mer jag läser! Så jag tänkte att det är nog kanske lika bra att hoppa in med min fråga exakt här! 

Såg idag att Granngården här i stan äntligen har köpt in Mush! Så jag slängde mig på frysen direkt och köpte  Mush CAT (Kyckling-Kalkon-Gris). Men jag vill minnas att jag har läst att det saknades något i fodret så jag frågade de som jobbade där men de visste nog inte mer än mig! Den ena som jobbade där berättade att han utfodrar sina katter med Musch CAT och torrfoder. Men jag vill ju helst köra med bara BARF och tänker att jag hellre kompletterar fodret med det som saknas.

Men problemet är ju att jag är helt nybörjare när det kommer till BARF. Så då har jag två frågor som ni kanske kan hjälpa till med! 

1. Är det något jag ska lägga till? (har hört att det inte är tillräckligt med taurin, alltså att hjärta ska läggas till och att det inte är tillräckligt med ben. Men läste att det även kan bli obalans om man lägger till något, därav att jag är osäker.)

Innehållsförteckningen ser ut såhär: Finsk kyckling 47 % (kött, hjärta, ben, lever, skinn, muskelmage), finsk kalkon 35 % (kött, ben), finsk gris 18 % (kött, njure, hjärta, lever, ben), varav: kött 54 %, organ 23 %(varav hjärta 10 %), brosk, senor och ligament totalt 12 %, färska ben 11 %.

2. Om det är så att något ska läggas till, var tusan får jag tag på det? Har inte kontakt eller någon aning om var närmaste slakteri finns. (har även svårt att röra mig utanför staden, Kristinehamn) Men har tillgång till Coop forum och Maxi (samt Lidl, Netto, Coop konsum, men antar att det är större chans att få tag på något i de större affärerna).

En liten sista fråga också, om det är så att något ska läggas till, ungefär hur mycket kommer det att kosta? Har nämligen en väldigt tajt budget och måste planera så gott jag bara kan!

Slutligen efter all denna text så vill jag be om ursäkt om denna fråga har dykt upp flera gånger och jag har missat den! Och tack på förhand för svar, även fast jag tror att min katts mage lär vara mest tacksam, haha! :D

Annons:
Mischa
2014-09-17 19:05
#1

Eftersom mush själva varken vet hur de skall få till ett helfoder för katt eller har en komplett analys över mush barf cat så finns tyvärr inget givet svar på dina frågor. Jag tänkte själv att jag skulle få över helt på bra blötmat med min katt som mer eller mindre vägrar rått, och komplettera med mush.

≧◔◡◔≦

Caifig
2014-09-18 12:12
#2

Enligt innehållsförteckningen så ligger hjärta precis på gränsen dvs 10%, men mycket taurin försvinner när det fryses så man bör absolut ligga över gränsen. Närmare 15%+ är bättre. Står ingenting om hur mycket lever det innehåller så det kan jag tyvärr inte svara på. När det gäller ben så ska det innehålla 11% vilket är ungefär vad man rekommenderar. 

Det tråkiga är bara att eftersom du måste tillsätta mer hjärta sjunker de andra %-halterna och då finns risken att det istället blir för lite av något annat. 

Du får fråga dina lokala affärer om de kan beställa hem om de inte redan har organ i kött-/frysdisken.  Hjärta kostar ca 35-40 kr/kg, kycklinghjärtan är en aning dyrare. Till en portion på 100g behöver du tillsätta ca 5-10 g hjärta vilket innebär allt mellan 5-20 kr i månaden, ungefär.

ElementOfLaughter
2014-09-18 12:56
#3

Åh, tack för svar! Då får jag ta en sväng till affären och höra med dom, priset verkar ju helt okej också så då behöver jag inte oroa mig för det!

Upp till toppen
Annons: