Annons:
Etikett15-problematik
Läst 2417 ggr
MoniQ90
2014-08-17 09:52

Matkräsen valp

Hej! Har en 4 månad gammal Papillon valp. Har innan valpköp redan varit mycket påläst om BARF eftersom min förra hund blev akutsjuk och jag försökte desperat finna botet i foder. Olyckigtsvis var hon redan så pass sjuk att det inte gick att rädda. Så till denna valp ville jag bara ge det bästa av det bästa. Från uppfödaren fick jag RC. Jag tänkte att jag kunde fortsätta med det tills påsen tog slut, men eftersom valpen, Nobu, var kräsen redan då så bytte jag till barf vaisto puppy redan efter två dagar. Nobu var skeptisk, åt, men såg egentligen inte ut att gilla det. Luktar på det, frustar lite och backar o går sedan o äter det ändå. Två månader senare är han fortfarande inte superförtjust i det. Ett par gånger har han vägrat äta. Då har jag försökt göra maten spännande genom att jag låtasas äta den o gömt den o låtsats att det är jättevärsefullt osv. Till och med försökt shape:a in det lite. Detta fick han iallafall att äta lite igen. MEN NU har han börjat vägra oftare. Han har inte ätit på 3 hela dagar av 8-9 dagar o de dagar han har ätit har han inte ätit tillräckligt. Han har inte gått upp i vikt senaste veckan och jag börjar bli orolig eftersom han är valp, vill att han ska få i sig tillräckligt med näring för att kroppen ska byggas upp på ett optimalt sätt. Tillsaken är att vi älskar att träna o han äter gärna godis och foderkulor som godis, men så fort det blir för mycket tröttnar han och jag lyckas inte träna upp dagsranson av foderkulor, snarare 1/5. Igår köpte jag orijen puppy. Först tänkte jag som träningsgodis, men hon i djuraffären tycker att det är en bra ide att ta en pause från mushbollarna. Hon tipsar att vi ska lägga ut mathögar på olika platser och låta det stå framme och att inte leka eller träna med nya fodret. Hon menar att valpen inte kommer svälta sig till döds. På internet menar en del tvärtom, att man ska bestämda tider o ta undan om hunden inte äter och inte ge något annat att äta däremellan, men det funkar inte för oss efter jag behöver använda matbelöning i träning Tillägg. Nobu älskar kycklingvinge, men vill inte ge som mat med risk att han tröttnar, då blir nästa beskymmer också att jag måste få i honom inälvor som han inte har fått testa än. Lammrevben älskar han som tuggben men "äter" den inte. Samma med grisknorr. Älskar fryst o tuggar i halva sen tröttnar han. Än så länge har Nobu bra energi, gillar promenader o träning. Men är alltså orolig eftersom viktuppgången har avstannat o han är valp. Har nu några tips på hur jag ska göra. Att sluta träna med matbelöning är uteslutet. Ska iallafall försöka träna/leka upp all mat? Känns omöjligt att få i honom den stora mängden utan att han tröttnar. Ska jag försöka shape:a in matätandet? Barf eller torrfoder? Tusenfunderingar o frågor. Ursäkta långt inlägg men vill ge er hela bakgrunden. Ska dessutom på valpläger på tisdag så tipset från hon i djurbutiken om att inte träna med maten känns svårt. Vi kan iofs träna med RC fodret o låta bli orijen. Mjaa jag vet inte.

Annons:
VildaVittra
2014-08-17 10:02
#1

Det har varit väldigt varmt och det är ju mycket möjligt att aptiten blev lidande av det. Och min personliga åsikt är att man inte ska göra någon grej av det, för då blir det en grej för hunden (de är ju inte dummare än att de märker att vi är fokuserade på utfodringen och tror då att det är något knas) samt att det skulle vara riktigt trist i längden att äta bara köttbullar med potatis och gräddsås, hur gott det än är. 

Hur långt ifrån sin vuxenvikt är han?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MoniQ90
2014-08-17 10:05
#2

Nu har det bara gått en dag, men han har alltså bara ätit några foderkulor som jag har lagt ut. Han äter om jag däremot tar ett par kulor o slänger ut över golvet. Men börja jag dalta för mycket om jag gör det igen o igen o kommer han tröttna. Gah blir tokig. Älskar min hund, näst intill perfekt till mitt ändamål. Balans mellan aktiv o lugn, lättlärd, social, storleken osv. Men bara matproblematiken får mig att vilja byta ras till nästa hundköp om jag inte lyckas få bukt på det :((

[krysopras]
2014-08-17 10:06
#3

Att ta undan maten om hunden inte har ätit på en kvart kan man använda på VUXNA hundar, inte valpar.  Valpar behöver näring medan vuxna hundar utan problem för hälsan kan svälta i ett dygn. Det kan vara skadligt att svälta en valp så strunta i såna råd.

Jag hade försökt få i honom det han gillar. Om det är RC så kör med RC. Min hund är uppvuxen på RC för jag visste inte bättre då, vi gick över till BARF när hon var 1. Nu är hon 6 år och har alltid varit helt frisk och stark och pigg.  RC är bättre än ingen mat eller bara godis (kött). Jag känner en tjej som lagade köttfärslimpor åt sin ständigt matvägrande mopsvalp, med grönsaker i - hur hon gjorde med kalcium vet jag inte. Man kan ge laktosfri filmjölk om hunden tycker om det (de flesta valpar tål iofs laktos eftersom det inte var så länge sedan de diade). För valpar är rätt mängd kalcium ENORMT viktigt. Kycklingvinge är bra mat om han äter benen, för då får han rätt balans mellan fosfor och kalcium.

MoniQ90
2014-08-17 10:43
#4

Han vägrar allt som han får större mängd av, alltså även RC. Så känns som om jag behöver nån metod för att bygga upp aptiten och matlusten. Kan jag göra så här? Jag samlar in all mat. Kastar några foderkulor, så många som möjligt, men ändå tillräckligt få för att han ska vilja ha fler, varje kvart eller halvtimme. Kanske funkar? När det bara ligger i olika skålar o högar på golvet gör honom inte intresserad iallafall. Inget som helst tecken hittills. Han är 1500g och den förväntade vuxenvikten är 3000g.

[krysopras]
2014-08-17 11:02
#5

Jag hade testat vilken metod som helst för att han ska äta. Jag tror inte hundar matvägrar för att "djävlas" eller för att driva med en eller att de vill ta över makten i hemmet och annat som man trodde förr. När min hund matvägrade kokte jag njure och lever och annat hon gillade till henne (Hon ville inte ha rått). Sen slutade hon matvägra, blev helt normal när det gäller mat. Så jag tror inte hon försökte driva med mig eller nåt sånt och jag tror inte jag gjorde henne bortskämd, för hon är inte ett dugg kräsen nu, inte de senaste 4 åren. 

När han blivit större/äldre kan du vara mer bestämd med mattider o liknande, men inte förrän han blivit könsmogen för tills dess behöver han bygga ett starkt skelett osv.

MoniQ90
2014-08-17 11:36
#6

Precis, jag tror inte Nobu försöker dominerar eller liknande. Maten är inte tillräckligt lockande helt enkelt. Känner att han har magrat den senaste veckan. Dessförinnan har han faktiskt följt sin utvecklingskurva väldigt bra enl uppfödaren. Uppfödaren själv har haft problem med matkräsna hundar säger hon.

Ja, med kycklingvingar och grisknorr kan Nobu äta benen också, men inte lammrevben.

Får dra till mataffären senare o köpa inälvor. Kanske är riktig barf som gäller. Samtidigt ska jag jobba upp intresset och värder för foderkulorna igen genom att inte lägga ut dem i högar överallt, lite mindre "in your face" liksom. Återkommer med resultat

Annons:
Tanjis
2014-08-17 13:45
#7

Håll inte på att byta och få det att va godare eller så. Lär honom att han får äta det som bjuds på. Mammas och pappas hund hade alltid maten framme och åt när han kände för. Gick jätte bra

MoniQ90
2014-08-18 08:30
#8

#7 Jag har redan försökt med det, men när han ändå inte visar något intresse för maten (mushbollar) efter en och en halv dag utan mat (han har dock fått lite torrfoder vid träning) så vågar jag inte vänta mer.

Lite uppdatering.

 I förrgår hade jag som sagt lagt ut orijen i högar på golvet och lagt undan mush. Han var inte intresserad av Orijen alls, åt bara några bitar. 

Igår plockade jag upp all orijen till en skål o försökte kasta ut det till honom istället. Han visar inget intresse då heller. Han åt upp en bit grisknorr (10g) dock. Tog hela dagen eftersom han fortfarande har lite svårt med ben. 

Framåt kvällen tog jag fram mushbollarna igen och tänkte om han ville äta det om jag träna med det. Och det ville han! Hahaha så himla knäpp hund. Det kanske är för "billig" mat han inte gillar dvs när maten bara ligger framme och det förväntas att han ska äta. Men jag testar att träna med mushbollarna idag med så får vi se. 

Idag testade jag att träna med orijen och det gick hur bra som helst. Alltså… vilken hund.

MaritaBo
2014-08-21 00:06
#9

Har inte läst allt i tråden men känner igen mig väldigt väl, då jag hade en liten pudelvalp som var kräsnare än kräsnast. Det han blev uppfödd på var faktiskt minimalt av vad han skulle behövt. Men det har gått bra ändå. Kan säga att han började äta normalt nästan från den ena dagen till den andra när han var 9 månader gammal. Sedan dess har han ätit det mesta. Visst väljer han ut godbitarna först, men kan lika gärna äta rårivna morötter och Haricot Verts numer.

Jag kan säga att jag provade nog med allt. Provade olika torrfoder, färskfoder, lagade ihop en blandning jag hittade på nätet etc. Ja, någon kula torris kunde väl gå ner och kanske någon liten klick färskfoder. Hade flera sorter som jag växlade emellan. Det som han åt av var som din hund kycklingvingar, grisknorr  (liten hund orkar sällan äta upp hela), renben från Mush, köttbitar från min egen mat. Alltså jag skar bort lite från min mat innan stekning och kryddning och bara slängde till honom det och det åt han av.  Ibland kunde jag vända en bit i stekpannan och slänga till honom. En klick nötfärs kunde slinka ner ibland, men som sagt var… Han åt inte vad han borde ha ätit och till slut blev det bara så att han fick det han ville ha helt enkelt och däremellan kunde jag få i honom lite färskfoder eller några torra kulor. Min tanke i det hela till slut var att huvudsaken att han äter något i alla fall och det överlevde han på även fast han var lite tunn i kroppen. Väl balanserad kost var det inte heller, men vad gör man när de inte vill äta normalt? I alla fall så hände något magiskt ganska så exakt på 9 månadersdagen. Han ville äta och han åt!  Jag fattade det knappt själv men började tänka på det att han faktiskt ätit ordentligt en vecka, sedan två veckor och tre veckor och ja, han äter sedan dess normalt så han faktiskt har lagt på sig lite. (1½ år nu). Så det är bara att hoppas att det vänder för din kille också så småningom. Så mitt råd är att tjata eller locka på hunden att den skall äta. Släng ner lite bitar av din egen mat eller låtsas att det är din egen mat. Och var glad över varje liten munsbit han får i sig. Lycka Till!

Maimes
2014-08-26 13:27
#10

#7 Alla hundar fungerar inte likadant och i och med att vi människor lagt oss i aveln så finns tyvärr inte alla överlevnadsinstinkter kvar hos alla raser och/eller individer. En hund kan därför tyvärr svälta ihjäl sig eller till att den får permanenta skador.

Vissa hundar sköter matmängden utmärkt själva, vissa kan svälta ihjäl sig och vissa kan istället äta ihjäl sig.

[krysopras]
2014-08-27 08:30
#11

Jag hoppas att det har gått bra sedan Nobus mattes senaste uppdatering!

MoniQ90
2014-08-30 18:49
#12

Hej!

Dagar har gått, vi har vatt på bland annat valpläger och här hemma har dagarna bara flugit förbi. Men ingen bättring egentligen.   #9 beskriver situationen precis! Jag får i honom det som går helt enkelt. Har fortfarande inte köpt några inälvor. Men en vinge har gått ner ibland, ibland en halv + torrisar + en klick mush eller färskfoder. Gurka och morötter äter han om man kasta ner en bit på marken.

Jag och min sambo är vegetarianer så tyvärr kan vi ej ge honom av vårt kött sådär sporadiskt. Utan varje gång blir en sån himla process med tining.

Nu verkar det som att vi får i honom OK med mat. Hoppas på en sån förändring #9! Skulle bli gladare än gladast.

MoniQ90
2014-09-15 20:19
#13

Nu kan jag meddela att det faktiskt går riktigt bra.  Han äter utan problem när jag tränar honom i enkla övning såsom stabilitet i ligg. Sedan "fri:a" och sedan en riktig riktig rolig leksak. Tror jag har lyckats bygga upp värdet för maten, åtminstone lite grann :P

Annons:
[krysopras]
2014-09-16 16:26
#14

#13

Vad roligt att höra! Hoppas det fortsätter så här fint!

Upp till toppen
Annons: