01. Börja BARF:a

Vill börja barfa! (hund)

2014-07-09 11:23 #0 av: Turast

Hej! Jag har en colliehane på 1 år som väger 30 kg ungefär. Han äter VoH nu och har ätit färskfoder sen 5 månaders ålder. Han får råa ben flera gånger i veckan så han är van att tugga och älskar det, ibland får han en äggula i maten och då är han lycklig Skrattar
Men nu till saken.

• Jag vet inte hur jag ska sätta ihop ett "matschema" för honom?
  • Han äter 500gr färskfoder/dag och är i bra hull, ska ha ha lika mycket barf?
  • Vart köper ni som barfar ert kött/ben/inälvor? 

Benen han får köper jag från ett slakteri i närheten, får fråga dem om det finns andra saker jag kan köpa Glad 
Jag har egna höns så därför brukar han få äggula, kan inte göra av med alla ägg själv haha! Skämtar I höst blir det tuppkycklingslakt så det går till hunden då jag själv är vegetarian :)

Medarbetare på Valp och Unghund ifokus!
 Peace out~    - Turast
Blogg: Unidogs

Anmäl
2014-07-11 22:55 #1 av: Heffipeffi

En mall som många går efter är 80% muskelkött, 10% ätbara ben, 10% inälvor, varav 5% lever.  Variera djurslagen så du ger kött från 3 olika djur under en period av ca 10 dagar.

Han behöver nog lika mkt barf som färskfoder.

De flesta färskfoderleverantörer har även rena köttkross/mixar.  Lever och andra inälvor brukar finnas i vanliga matvaruaffärer. Kyckling brukar man kunna köpa billigt i mataffärerna ibland. 

Lycka till!

Anmäl
2014-07-11 23:38 #2 av: Turast

Tack! Har fått många bra svar från andra håll också men man kan inte få för mycket tips ;) :D har redan börjat vänja honom lite vid kycklingvingar och sånt och han är fullkomligt galen i det!

En fråga till; fisk! Vad kan de få för fisk? Har hört att lax är bra men finns det annat så man kan variera? Hur ofta kan man ge fisk?:)

Peace out~    - Turast

Anmäl
2014-07-12 00:11 #3 av: Heffipeffi

Jag ger strömming när jag kan få tag på det. Ger fisk ca 1g/ve.

Anmäl
2014-07-12 03:26 #4 av: vallhund

Jag ger oxå fisk ca 1 gg/v. Tänk på att inte ge rå insjöfisk eftersom den kan innehålla parasiter som är olämpliga för hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Kennel.

Anmäl
2014-07-12 09:45 #5 av: Turast

#3 #4 Tack :)

Peace out~    - Turast

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.