Annons:
Etikett02-hund
Läst 1707 ggr
Gullan_J
2014-06-17 10:53

Mush, fjällvandring, hur lägga upp kosten?

Märta är en Parson Russell på 4 år. Hennes idealvikt är 6 kg, dock har hon pendlat mellan 6-8,5 kg när hon tidigare åt torrfoder. Hon har ätit Emmzo Kyckling och Emmzo Oxkött i BARFkorvar sedan Januari i år. Dock har hon inte avvänjt sig från spannmål riktigt än så vi ger oftast ca 1/4 dl Doggy i maten för att hon ska få i sig lite spannmål också. Vår närmaste djuraffär har Mush Basic BARF så nu när Emmzokorvarna tar slut tänkte vi köpa Mush istället. Tanken slog mig att jag ger BARFkorvar åt Märta, inget komplett helfoder. Får hon i sig tillräckligt av allt som hon behöver genom att bara äta korvarna? Och nu när jag byter till Mush, hur skulle ni välja smaker på korvarna? Jag tänkte mest på att alla olika smaker faktiskt har helt olika innehåll. Jag vill ge henne en varierad kost, så hur bör jag lägga upp "matschemat"? Tex. måndag kyckling, tisdag grönsaksmix, onsdag kyckling, torsdag nötvom, fredag lax, lördag nötvom och söndag grönsaksmix. Vilka smaker innehåller tillsammans allt hon behöver för att i matväg må bra? Oj vad det vart luddigt men jag hoppas att ni förstår alla fall. Sen ska vi fjällvandra 4 dagar i sommar, och vi kan ju inte ta med frysen för att kunna förvara Märtas mat. Kan vi torka färskfodret och göra egna "burgare" som vi blöter upp i vatten och ger som vanligt under vandringen? För övrigt tycker jag att alla ska börja BARF:a! Märta har fått fantastiskt fint hull och all tandsten är också borta. Innan såg hon ut som en svullen korv när jag tittar på gamla bilder. Nu har hon fått en midja och håller vikten trots en okunnig matte inom BARF.

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
VildaVittra
2014-06-17 11:02
#1

Ja, man kan torka färskfodret, eller så köper man det färdigtorkat. http://www.bravodjurfoder.se/produkter/torkade-burgare-12952769

Själv ger jag faktiskt vanligt torrfoder när vi är på tur, de lär ju knappast dö av ett avsteg några dagar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Heffipeffi
2014-06-20 14:54
#2

Varför byta till Mush om Emmzo fungerar bra? Emmzo är ett svenskt foder, så det är en fördel tycker jag.

Du bör ge "barfkorvar" från tre olika djurslag, på en tid av ca 10 dagar, vare sig det är från Mush eller Emmzo. Kolla också upp hur mkt ben det finns i korvarna. Du bör också se till att hon får i sig lever. Ca 5% av den totala mängden mat. Much har nog nån färdig mix man kan ge. Om du väljer att ge grönsaker (vilket inte är nödvändigt) tycker jag du ska ge lite mindre flera gånger i veckan, än att ge bara det som ett helt mål. För min egen del skulle jag inte betala dyrt för vattnig färdigförpackad sallad och gurka. Blir lite  billigare och du kan få större variation genom att köpa grönsaker i affären. Morötter, kål, sallad, gurka, zuccini. Ja, det mesta kan du ge till hunden om du mixar eller fryser det.

Jag ger torrfoder till mina hundar om vi är på resa,men vet att alla hundar inte klarar omställningen. Men då kan du ju ge, torkade burgare, torkad vom, eller kanske burkmat. Doggy har ett sortiment me bl älg, vom mm.

Vattnadal
2014-06-25 16:13
#3

Ger man mush basic, dvs de rena korvarna, så måste man mixa mellan sorter (grönsakerna behöver man inte ge) För att de ska få i sig allt utan att behöva tillskott brukar jag rekommendera att en korv av fem ska vara organmixen, då den inte bara innehåller organ, utan även mage och hjärta. Eller så gör du som jag, mixa mellan korvarna (kyckling, kalkon, nöt, lax, ren osv) och sen ger du organ du fixar själv. Jag handlar lever och njure på city gross, och skär upp i mindre bitar, som är 10% av hundens mat på en dag, lägger i muffinsformar, styckefryser och lägger i en påse i frysen. Sen är det bara att ta fram en form om dagen.
Eller så väljer du att ge vaisto, som innehåller ben, kött och organ från 3 djurslöag i varje köttbulle, för att slippa tänka. 

Det går att torka själv, antingen i små burgare, eller vaisto. Eller så köper du spannmålsfria tetror, frystorkat eller ett bra torrfoder de dagarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: