Annons:
Etikett04-iller
Läst 1977 ggr
Animustassar
2014-06-12 21:40

Bra balans???

Fick hem två illrar för 2 månader sen och började barfa dem… 

Nu ser mat schemat ut som följande uppdelat morgon och kväll:

Måndag: Kycklinghals- Kycklinghals + laxolja (1ml)

Tisdag:  Kycklinghals- Kycklinghals

Onsdag: Grishjärta+ benmjöl- Grishjärta+ benmjöl (eller kyckling)

Torsdag: Kycklinghalsar- möss

Fredag: Kycklinghals+ laxolja- möss (1ml)

Lördag: Möss- kycklinglever, mage o hjärta (alt möss)

Söndag: Får dem äta upp sina snuskgömmor ser det snålt ut i gömmorna får dem ett par kycklinghalsar eller möss… 

Ett par gånger i veckan får dem en liten skål med torrfoder på husses begäran då det är enligt han svårt att utfodra med kött (trots att det är portionerat och klart…jag vet skitlöjligt)

Tanken är väl att jag så småningom ska gå över helt och hållet på hela bytesdjur men det är en del som ska klaffa… :) 

Ser det bra ut eller ska jag komplettera med nått?

// Jenny and the tassiliciousCool

Annons:
wesdi
2014-06-13 08:18
#1

Hm, jag har ingen erfarenhet av iller. Har bara hundar så mina funderingar kan bli helt galna… eftersom jag inte vet vilka köttslag som är bäst för iller.

Tänker på variation i köttslag.

Möss är säkerligen naturlig föda för dem, i en mus har du allt i balans.

Men sedan… kycklinghalsar och grishjärta. Det är där jag funderar om det i längden blir för ensidigt. Men som sagt, jag har ingen erfarenhet av iller så jag kan tänka helt fel.

Har du sökt här på forumet? Det borde finnas trådar om iller.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Animustassar
2014-06-13 12:57
#2

Generellt kan dem äta vilket kött som helst men det är ju med fördel att ge dem ifrån små djur som är närmre deras naturliga bytesdjur… Så det närmaste är ju då kyckling, möss, kanin… har gett lamm några gånger och det uppskattas. 

gris käkar dem om det ges och oxkött total ratar dem… Det är inte ens värt att gömma :P

Skulle vilja få tag på kaninkött/ben och dygnsgamla kycklingar men hittar det inte nånstans :/

om jag har förstått det hela rätt så är det så att man räknar att foderstaten ska se ut som följande

40% ätbara ben

40% muskelkött

5%lever

10% övrig inälvsmat och fett

5% övrigt (äggula, oljor vitaminer)

// Jenny and the tassiliciousCool

Temalie
2014-07-08 17:54
#3

Föda för illrar i naturen är hardjur, gnagare, fåglar, groddjur och lite fisk, insekter och ägg när de får chansen. Jag vet dock inte riktigt hur efterlämningar av en illers måltid ser ut men jag är osäker på det där med benen… Det är ju inte jättemycket ben i djur i förhållande till kött (förutom möjligtvis hos kaniner som är rätt taniga) så jag skulle lägga på mer kött, iaf när det gäller kanin. Kaninkött borde gå att få tag på men jag tror att det kan vara dyrt. 

Groddjur går ju ej att ge om det inte är så att illern råkar hitta och äta en då de är fridlysta och en aningen giftiga i huden. Insekter vet jag inte riktigt… Det är nog väldigt individuellt huruvida det skulle uppskattas eller ej men det skulle iaf ge  lite mer variation i kosten och det går ju att få tag på i djuraffär (skulle dock inte ge något med kraftigt exoskelett). 

Fisk har jag hört inte är helt häslosamt men jag tror att det gäller fisk i större mängder och färgad fisk (av någon anledning). Så jag skulle ge mindre mängder fisk någon gång ibland.

Dagsgamla kycklingar tror jag borde gå att få från hönsfarmare då de vanligtvis gör sig av med tuppkycklingarna. Dock känns det kanske inte helt etisk att köpa från ett sådant ställe men de borde iaf ha om man frågar efter det. Sen kan man nog allmänt fråga hos vilken hönsfarmare som helst om de skulle kunna fixa det (SLU har ju en hel del höns och det är dessutom i närheten av Uppsala men jag vet dock inte riktigt hur de är med sånt).

Har du frågat hos slaktare? De brukar ofta ha en hel del kontakter varifrån de får sitt kött så de vet kanske nått.

Upp till toppen
Annons: