Annons:
Etikett15-problematik
Läst 1835 ggr
[fabienne]
6/4/14, 5:47 AM

Variation i mängd och tid

Hej! Vad är era erfarenheter i att variera portionsstorlekar och tidpunkt för måltid till hundar som mår illa om det går för lång tid mellan måltiderna? Fungerar det bättre eller sämre mot att ge jämna givor under regelbundna, fasta tidpunkter över dagen?

Annons:
Ellenfyrkant
6/4/14, 7:19 AM
#1

Varierar aldrig. Mina kräktes ofta när de bara fick 2 ggr/ dag. Nu äter de dagaranson delat på 3. Kl 8, kl. 13, kl 20.

Mvh Ellenfyrkant

[fabienne]
6/4/14, 8:29 AM
#2

Jag gör samma, + ett mål precis innan vi ska sova. Vissa säger ju att hundar och katter som får mat vid samma tider varje dag bygger upp en förväntan och börjar producera magsaft långt innan det är matdags och att detta kan ge problem.

Skulle vara intressant att höra om någon som haft dessa problem med kräkningar/illamående testat att gå över till oregelbundna tider så att hunden/katten inte vet när den kommer att få mat och om problemen blev bättre eller sämre av detta.

vallhund
6/5/14, 12:36 AM
#3

Här varierar det, har jag jobbat/skall jobba natt serveras mat vid hemkomst efter långpromenad.

Är jag ledig blir maten serverad på kvällen. På nattis serveras ben till alla hundar vid sista tillsynen, mellan kl 23 o 02.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ellenfyrkant
6/5/14, 8:04 AM
#4

#2 Måste vara svårt att ha oregelbundna tider när dessa hundar ställer krav på att det inte får få x antal timmar mellan målen. :/

Mvh Ellenfyrkant

[fabienne]
6/5/14, 6:06 PM
#5

#3 Har hunden/hundarna haft några problem med illamående på fasta tider? Det känns mest naturligt att ge olika stora portioner vid olika tidpunkter på dagen tycker jag men hur det sedan fungerar på hundar som har problem har jag ingen erfarenhet av. :)

#4 Ja, det känns lite knepigt. Om syftet är att hunden aldrig ska veta när det blir mat så måste man ju variera tiderna ganska kraftigt. Hur gör man då med en hund som kanske har lite magkatarr-varning, och som måste äta direkt på morgonen för att inte må illa? Eller som måste äta precis innan läggdags eftersom den annars blir att må illa om natten? Då blir ju tiderna ganska fasta ändå. Jag förstår inte riktigt hur man fasar över från regelbundna tider till oregelbundna för att det ska gå så smidigt som möjligt för en redan känslig mage. 

Har man ett utfodringssätt med fasta tider som fungerar hyfsat så är det ju ändå ett ganska stort steg att börja mixtra med tider och givor när risken finns att problemen blir värre och att magen i värsta fall aldrig repar sig ordentligt igen. Samtidigt så skulle det ju vara fantastiskt om hunden blir helt bra i magen av nya utfodringssättet.

Så enkelt det vore om alla hundar fungerade lika…

Heffipeffi
6/21/14, 2:19 PM
#6

Jag har ingen erfarenhet av hundar med känslig mage. Däremot ger jag maten vid olika tidpunkter. Ger mat en gång om dagen. Har ingen fastedag, men däremot kan jag ge på förmiddagen ena dagen och på kvällen andra dagen. Om hunden redan har känslig mage, kan du inte börja lite försiktigt med att förskjuta maten nån timme tidigare eller senare, och sen öka tiden mer och mer?

Annons:
[fabienne]
6/21/14, 4:52 PM
#7

#6 Just nu är magen för känslig så jag törs inte experimentera nu. Jag får överväga saken när magen är under kontroll igen. :)

Har du alltid gett mat en gång om dagen vid olika tidpunkter eller har du gjort en övergång? Hur reagerade hunden i övergången i så fall? Inga problem öht?

Heffipeffi
6/21/14, 11:03 PM
#8

Pga av oregelbundna arbetstider så har jag nog gett mina hundar vid lite olika tider de senaste 15 åren. När jag gav torrfoder fick de alltid två gånger/dag, men det kunde variera på ngn timme när de fick maten. Gav två gånger/dag när jag började barfa, men ändrade sedan till en gång per dag. Inga problem när jag ändrade från 2 till 1 gång.

Upp till toppen
Annons: