Annons:
Etikett02-hund
Läst 1989 ggr
Ceratico
2014-05-31 12:30

Hur mycket ska en hund på 20-25 kg äta?

Jag har lite små planer på att skaffa mig aussie hane i framtiden och sitter just nu och kollar på hur mycket det skulle kosta i månaden med en australian shepherd i form utav mat, försäkring och godis :)

Har redan kollat upp att försärkingen kommer vara mellan 200-250 kronor i månaden.

Jag hade tänkt barfa eftersom att jag redan halvbarfar min katt men är på övergång till att barfa på riktigt.

Hur mycket ska en aussie på 20-25 kg äta per dag på ett ungefär?

(och för att vara extra tydlig - ingen hund kommer skaffas än, utan det kommer vara om något/några år)

Detta är även skrivet på hundar iFokus.

Annons:
VildaVittra
2014-06-01 00:53
#1

Här har du på ett ungefär vad en hund ska äta, dock är det väldigt individuellt. Jag har exempelvis en hund på 18 kg som behöver mer än vad min förra hund på 40 åt. Så lägg på ett par tre hundralappar på vad du räknar ut, det är ju bara bonus om det inte går åt. 

http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_vuxen.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ceratico
2014-06-01 11:27
#2

#1 Den var värd att läsa, tack så mycket :)

vallhund
2014-06-01 23:33
#3

Finns för valp oxå:

http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_valp.pdf

O som jag skrev i din tråd nån annanstans, vallisar är lögn att få hull på före ca 2 års ålder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ceratico
2014-06-02 10:42
#4

#3 Det läste jag. Tack så jätte mycket för dina svar! :)

Veloz
2014-06-06 01:56
#5

Hur mycket de ska ha får man nog känna på hullet efter ett tag men som start så kan man tänka att de ska ha 2% av sin kroppsvikt per dag, för små och väldigt aktiva hundar kan man räkna på 3% istället.

Alltså så blir det 20 x 0.02 = 0.4 (400g) eller 20 x 0.03 = 0,6 (600g), så det blir ca 2,8-4,2kg i veckan som en hund på 20 kg ska ha :)

Heffipeffi
2014-06-20 15:17
#6

En Aussie är ju en aktiv hund, så jag kan tänka mig att han äter ca 500g per dag. Kostnaden kan variera beroende på vilka råvaror du får tag på. Ibland kan man hitta väldigt billigt kött m kort datum, eller kanske t om få slaktavfall gratis. Men räkna på att du i värsta fall betalar  ca 30-35 kr per kg, så har du lite marginal uppåt.

Annons:
vallhund
2014-06-20 18:14
#7

Min Berger o väldigt många vallisar behöver mer än så för att bygga o bibehålla muskulatur.

Nuvarande hund ( ca 20-22kilo) behöver ca 700 gr/dygn för att hållas i form (vikt exklusive ätbara ben). Periodvis får jag tillsätta kolhydrater för att bibehålla kroppsmassan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: