Annons:
Etikett03-katt
Läst 2966 ggr
Rafflan
5/23/14, 7:45 PM

Musch för katt + torrfoder?

Ena katten mår dåligt om han går utan mat för länge så på natten och när jag jobbar får dem torrfoder och där emellan vill jag ge dem blötmat, men ena katten verkar vara allergisk emot blötmat. Kan dem ens vara allergiska emot blötmat? jag brukar ge mjau burk och tetra som blötmat.

Men nu funkar inte det då katten blir så dålig trots att jag provat allt verkar hans mage inte tåla det. Så funderar på att ge dem musch hamburgare kattmat istället för blötmat, tror ni det kan funka?

Kan man ge mush för katt + torrfoder?

Torrfodret är ju ett helfoder och musch är ett halvfoder så borde ju gå att ge dem ihop…

Annons:
Heffipeffi
5/25/14, 8:59 AM
#1

Det kanske inte ä så att de inte tål blötmat, utan att det är blandningen blötmat/torrfoder som inte fungerar. Har du testat att ge enbart blötmat?

Annars är ju Barf det bästa du kan ge, och Muschbullarna är ju behändiga. Varför inte skippa torrfodret och ge enbart Barf?

Rafflan
5/25/14, 1:08 PM
#2

#1 provat enbart blötmat, blev riktigt illa på 1 vecka, 1 katten fick vattnig diarre och andra katten matvägra och tredje katten funkade på bra på bara blötmat :)

Tänker inte ge bara barf därför att: För ena katten kommer gå utan mat för länge när han äter bara musch = blir dålig + andra katten vill inte äta blötmat eller kött, så tror risken är stor att den katten inte äter barf.

+ att musch bullarna är inge fullfoder, så vist dem är behändiga men man måste variera och komplitera dem :)

Heffipeffi
5/25/14, 1:41 PM
#3

Det är ju svårt att veta om  de kommer att tåla musch-bollarna, men du kan ju alltid testa. Men som du skriver är de inte ett helfoder, så då får du komplettera med lite hjärta och ben.

När jag skrev att barf är det bästa, menar jag när man kombinerar ihop själv. Då kan du ju lättare se om det är ngt som katten inte tål, och utesluta det.

Rafflan
5/25/14, 2:56 PM
#4

#3 men eftersom torrfoder är ett helfoder är ju frågan om jag behöver komplettera om jag ger torrfoder + mush?

Heffipeffi
5/26/14, 12:09 AM
#5

Teoretiskt sett tycker jag du behöver det. Är det för lite av t ex taurin i Mush så får han ju inte i sig hela dagsbehovet av taurin. Men frågan är hur stor roll det spelar i praktiken.

Robmel
5/30/14, 8:57 AM
#6

Måste fråga, Rafflan:

Hur snabbt har du bytt foder på dina katter? Bara foderbyte kan ju spaka problem för deras magar och säger egentligen ingenting om hur väl de "tål" fodret eller ej.

Jag tror att du kanske skall fasa minst en månad, försiktigt. OM du inte fasar in nya foder bör du läsa mer på forumet om just foderbyte.

Annons:
Rafflan
5/30/14, 10:53 PM
#7

#6 dem åt blötfoder 2 ggr/dag + torrfoder på det i 2 månader, men ändå blev inte magarna bra, så provade ge enbart blötmat, men efter 1 vecka vart det så illa för 2 av mina 3 katter att jag började ge torrfoder igen.

Sen är inte mina katter så känsliga för snabba byten på torrfoder i alla fall, bytt foder rakt av 2 gånger pga sjukdom där katterna behöver veterinär foder och både dem gångerna har byterna av foder gått jätte bra, inga dåliga magar eller nåt ;)

Upp till toppen
Annons: