Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1840 ggr
Wenniz
2014-05-20 12:50

Börja BARFA min hund?

Jag har idag en Huskymix som jag mer och mer har börjat fundera på att Barfa. Vi har i många år haft problem med hennes vikt (hon har länge varit underviktig) och hon har också haft problem med sin aptit. Under ca 3 år har hon dock ätit sitt foder bra (hon äter idag torrfoder) och har blivit fin i hullet.

Men nu har hon tyvärr slutat ätit helt, hon äter max 2 dagar i veckan just nu vilket gör mig lite orolig. Hon får inte gå ned i vikt då hon just nu också rehabtränas efter en rygg operation och behöver därför mycket protein för att bygga muskler samt fett.

Så just därför har jag funderat mer på att börja Barfa henne och har därför lite frågor om just att börja Barfa sin hund. Såklart ska jag försöka läsa på mig lite om detta men ville också fråga er.

  • Måste min hund fortfarande äta benmjöl när man Barfar hunden?
  • Kan man barfa en hund med känslig mage?
  • Är det lätt att hålla koll på hur mycket sin hund behöver få i sig?
  • Passar det att barfa en hund som behöver gå upp i vikt?
  • Vad kostar det för er att barfa era hundar idag?
  • Kanske dum fråga, men kan jag fortfarande ge hunden Blå/grönläppad Mussla?
  • Förlåt om det blev ett litet luddig inlägg men jag hoppas att alla förstod vad jag ville få sagt. :)
  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
Tanjis
2014-05-20 13:06
#1

Jag har med funderat på BARF så jag kommenterar bara för att se om mågon har nått intressant att säga hehu

Linnea
2014-05-20 13:10
#2

Jag barfade en av mina hundar innan. Hon fick aldrig benmjöl, däremot hela ben. Det funkar kanske inte om hunden har känslig mage eller tuggar dåligt.

Känsliga magar funkar oftast som bäst på barf. Det brukar vara spannmål och andra kolhydratrika foder de inte tål.

När jag barfade så köpte jag hem en massa olika grejer som hjärta, lever osv. Detta delade jag upp i fryspåsar, en för varje dag. Varje påse vägdes så det var inga problem att hålla koll på.

Barf passar alla hundar, speciellt dom som har svårt att hålla vikten, oavsett om den ska upp eller ner.

Kommer inte ihåg vad vi betalade, lite dyrare än torrfodret men det var ingen dyr variant. Vi slutade för vi hade problem att hitta råvaror.

Dom får numera färskfoder istället.

Mussla kan du säkert ge men jag har ingen egen erfarenhet av det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Heffipeffi
2014-05-25 09:24
#3

* Om hunden får tillräckligt med ben, behöver du inte ge benmjöl.

*Barf passar hund med känslig mage. MEN, skynda långsamt!!! Om din hund inte är van att äta ben, ska du bara ge lite ben i början.Köp gärna färdigmalda eller mala själv benen. Efterhand, när du ser att magen fungerar bra så ger du hela ben och ökar sen mängden ben till den rekommenderade mängden. Kycklingben är bra att börja med. Vom är bra för känsliga magar. Börja med att ge kycklingben och vom tills du märker att det fungerar bra. Då kan du lägga till lever och andra inälvor och byta ut vommen till annat kött, och ge ben från andra djur. Man rekommenderar att ge mkt variation, men vänta med det tills hunden blivit invand på den nya dieten. 

* Man rekommenderar att börja med 2% av hundens vikt. Sen gör du precis som med torrfoder. Du ger mer om hunden behöver gå upp i vikt och mindre om den behöver gå ner.

* Kostnaden varierar oerhört beroende på hur/var du kan få tag på råvaror. Jag får ofta gratis slaktavfall, och kompletterar med rena köttkorvar och vom från Nordic, Emmzo, och Klass. Brukar köpa "affärskött" när det är kort datum. Eftersom jag har stora hundar köper jag hela kartonger med köttkross och då blir det lite billigare. Det kostar mig mellan 18-30 kr/kg. Totalkostnaden blir i vilket fall inte större än för ett torrfoder av bra kvalité. På köpet får du en nöjdare och friskare hund.

*Varför ger du mussla? Är det för glucosaminets skull?
Ben innehåller naturligt glucosamin, speciellt i ledytorna, men det gör inget om du ger mussla också. Vissa hundar med ledprobem kan behöva extra tillskott av glucosamin även om de äter ben.

Hoppas jag fick med allt och att du förstår hur jag menar. Annars får du fråga :-)

Wenniz
2014-05-25 09:59
#4

#3 Vi ger henne mussla för hennes leder, fick tips av veterinären att ge henne det istället för smärtstillande tabletter (kommer ej ihåg namnet på tabletterna) då jag inte ville att min hund skulle gå på tabletter hela tiden för att må bra. Mussla funkar utmärkt i alla fall för henne så ja man kan väl säga att vi är ute efter glucosaminets inverkan. :)

Anledningen till varför hon äter det är för att hon för några månader sedan opererade hon sig för diskbråck, idag mår hon såklart bra men hon tränas och rehabiliteras och då kan ju musklerna bli lite ömma och hon har blivit lite "extra" känslig när det gör ont efter diskbråcket. :)

Tack för ditt svar! Har bestämt mig att jag ska läsa på lite osv och sedan hoppas jag på att kunna byta till att börja Barfa henne. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Heffipeffi
2014-05-25 10:03
#5

Då tycker jag att du ska fortsätta med musslan. Dumt att sluta med nåt som funkar.

Upp till toppen
Annons: