Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2071 ggr
Fingerprints
5/18/14, 5:56 PM

Börja med färskfoder

Hej!
Jag har alltid velat köra med färskfoder eller BARF, vågar dock inte ge mig på BARF då jag inte har den kunskapen än och tänkte ändå börja med färskfoder då det är en lättare övergång. 
Min katt är dock kär i sitt torrfoder, är superkräsen med blötmat och gillar bara en sort så är orolig att hon inte kommer äta färskfodret.

Till mina frågor:
Åt era katter direkt när ni introducerade färskfodret?
Om inte, hur gjorde ni då för att få dem att göra det?
Vilket färskfoder använder du och varför?

Regnbåge

Annons:
mollyt
5/19/14, 7:27 PM
#1

Nu BARF:ar jag mina katter sedan lite mer än 2,5 år tillbaka. Men jag tänkte ändå ge lite tips på hur jag gjorde när jag började! 🙂

I början så var jag noga med att plocka bort torrfoder - alltså sluta ha mat framme dygnet runt, utan de fick lära sig att de fick fler mindre mål varje dag. Så när jag började ge dem mina BARF-protioner i början så hade jag krossat torrfoder (så att det var som mjöl typ) och strödde det över den rå maten. Eftersom rått kött inte luktar något så behövdes det en period då katterna behövde vänja sig. Så i början strödde jag ganska mycket sådant foder-kross över maten och minskade med tiden - så på kanske 2v så fick de enbart BARF utan något annat. 

Men att inte ha maten framme hela tiden är lika bra att katterna vänjer sig vid med det samma. (Undantag gör jag för köttben som liksom tar tid att gnaga på!) Så när katterna går ifrån och inte visar intresset för maten längre så plockar jag bort den, (in i kylskåpet) och hur mycket katterna sedan flirtar och jamar så får de vänta tills nästa mål mat serveras. Här hemma blir det oftast frukost, middag och kvällsmat. I början var de nog lite fundersamma men de lärde sig ovanligt fort att man äter när mat serveras - annars får man gå hungrig. Men du vill inte ha rå mat som ligger på golvet timme ut och timme in - det blir äckligt. Så ät eller vänta till senare.

Twat
5/19/14, 8:10 PM
#2

Vilket bra val för din katt! Ler

Själv har jag inte gett färskfoder utan bara egenkomponerad BARF, men jag tror övergångsmetoden jag använde kanske skulle funka bra för dig om du har en kräsen katt. Mina kissar skulle inte ha rört BARF-maten om jag inte fasade över dem.

Om hon gillar en blötfodersort skulle jag tagit bort torrfodret helt och bara utfodrat med blötfodret fördelat på några portioner över dagen precis som #1 säger. Jag kör också på frukost, middag och kvällsmål.

Du kan sedan börja blanda i en liten mängd färskfoder i blötmaten, till en början så lite att hon inte märker det. Öka långsamt mängden med tiden.

När jag fasade över mina små illmaringar till BARF så finhackade jag hjärta och lite lever i deras blötmat. Färskfoder är förmodligen mer finmalet än vad mina hackade bitar var, så du skulle ha lättare att blanda (och slippa hacka och kladda). Till en början lämnade mina katter de råa bitarna helt, sedan började de smaka lite och efter ett tag föredrog de köttet framför blötmaten. Ibland ratade de hela portionen om jag gjort bitarna liiite för stora - men jag höll ut, och nu har jag tre katter som älskar sin BARF. Skrattar

Twat
5/19/14, 8:14 PM
#3

Vad gäller olika fodersorter:

Om jag hade gett färskfoder skulle jag främst gett VoHs fiskfria sort (VoH kattemat original 34, innehåller kycklinghals, hjärta av kyckling och nöt, lever av kyckling och nöt). Jag hade också gärna gett Mush nöt-gris. Det är vad jag förstått inte att rekommendera att ge för stor andel vitt kött (kyckling t ex) så jag hade gärna varierat mellan dessa två, och strött benmjöl/kalkpulver över Mush-bitarna.

Mush har två sorter som inte är fullvärdiga helfoder. Kyckling-kalkon-gris innehåller lite för lite hjärta eftersom det ligger fryst, och gris-nöt innehåller OK med hjärta men för lite ben. Mush rekommenderar att kombinera de två sorterna men jag vill ha en större säkerhetsmarginal hjärta med tanke på att det ligger fryst, så jag skulle endast ge nöt-gris av Mush vilket då kompletteras med ben/kalk.
Jag tänker att det över huvud taget är mer rekommendabelt att komplettera foder genom att lägga till mer ben än att komplettera foder med hjärta, eftersom benmjöl helt enkelt är ett mycket mindre tillskott i vikt/mängd gentemot den hela fodergivan, och då riskeras inte resten av fodersammansättningen rubbas särskilt i jämförelse med att tillsätta hjärta. Att t ex leverhalten hålls är viktigt, så jag skulle valt bort foder som borde kompletteras vad gäller hjärta.

Caifig
5/19/14, 8:57 PM
#4

När mina åt torrfoder/blötmat så var de helt GALNA i rått kött, blev helt till sig när de fick bitar. Lever var också supergott första gången de fick smaka, men nu är lever BLÄÄ och ena katten spyr gärna om han märker att det är leverbitar i maten. 😂 Jag började dock med att mixa ihop allt till färs och det gick hur bra som helst för dem att äta. Har barfat i ca 9 månader nu och de är fortfarande kinkiga med större bitar kött och ben går absolut inte för sig. Så ha tålamod!

#3 Ger dig mycket bra tips vad det gäller färskfodret! Anledningen till att man inte bara ska ge vitt kött är för att det innehåller mindre mängder fett och järn.

Upp till toppen
Annons: