Annons:
Etikett02-hund
Läst 3021 ggr
Anonym
Anonym
2014-05-11 09:20

Aptit på torrfoder men spyr

Min hund får färskfoder sedan några år tillbaka. Innan fick han torrfoder och han gillade det inte, åt dåligt, hade ofta ont i magen och diarré, utslag/kliade sig och dålig päls. Nu på färskfoder så mår han jättebra, men han verkar inte längre lika road av maten. Ger ibland "hel" mat, dvs att han ibland får en vinge, kycklingklubba, ett revben eller annat köttstycke. Men det verkar inte göra varken till eller från, han har inte jättestor aptit helt enkelt.

Han är ibland hos hundvakt när vi ska iväg på saker (oftast då över natten) och där äter han torrfoder. Hundvaktens hundar äter torrfoder så det är enklast så. Han bajsar ljust och ibland lite löst när han är där/varit där men ingen större förändring på hans välmående. Dock har han otroligt stor aptit där. Jag har tänkt att det var pga att det är fler hundar där så det blir lite konkurrens. Men så sett så åt han ju dåligt förr när jag hade en hund till med, men men…

Så tog färskfodret slut och vi hade verkligen ingen som helst möjlighet att åka och handla då det är en bit. Brukar inte ha så dålig framförhållning men just nu är allt upp och ner då vi packar inför flytt. Så vi hämtade hem en 2kg-säck torrfoder från Ica som nödlösning, tänkte att han brukar ju få det hos hundvakten så 2-3 dagar lär inte vara några problem. Han älskade det, oj en sådan aptit han fick. Kastade sig över maten och åt snabbare och lyckligare än någonsin. Dag två på kvällen så fick han kvällsmaten och efter en liten stund kom maten upp igen. Dag 3 på morgonen så samma sak. Som om han inte klarade av att behålla den maten. Så fick vi köpt färskfoder och då gav jag ju det istället, och inga som helst problem med att behålla maten. Men aptiten är tyvärr inte lika stor som på torrfodret

Varför klarade han inte av att behålla maten tro? Minns även att hundvakten berättat någon gång att han spytt där också när han var där lite längre tid. Varför har han så god aptit på torrfoder nuförtiden? Och varför verkar han lite loj över färskfodret (som han i början älskade och satt och pep bredvid diskbänken i väntan på mat).

Annons:
Katti
2014-05-14 00:42
#1

Det verkar vara så att du helt enkelt har en hund med sämre aptit. När det kommer något nytt är det spännande och därmed mer intressant. Får han i sig för lite mat, d v s är han mager?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Anonym
Anonym
2014-05-14 04:39
#2

#1 Han har alltid varit undernärd. Tills vi började med färskfoder, klart att det hade varit önskvärt med något lite mer grund-hull men det är mest för att när han skippar mat ibland så blir han snabbt för tunn. Annars är han fin nu. 

Men varför spyr han av torrfoder?

vallhund
2014-05-14 12:46
#3

Mager behöver inte betyda att hunden är undernärd, den termen används om hundar som har bristsjukdomar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anonym
Anonym
2014-05-14 13:15
#4

#3 Okej, för synonymer till ordet undernärd är : svältfödd, utsvulten, anorektisk, uthungrad, mager, tärd, klen, svag. Han har inte bara varit lite tunn, utan har inte ätit alls (eller extremt lite) i perioder och varit väldigt tärd i kroppen. Om han haft några brister det vet jag inte, men det är ju troligt eftersom att han inte fått i sig mat ordentligt tidigare.

Heffipeffi
2014-05-25 09:35
#5

Du kan ju försöka med att variera färskfoder. Finns ju många olika sorter nuförtiden. För hundar som är vana vid rå mat, brukar det inte va nåt problem att variera mellan olika färskfoder.

Anonym
Anonym
2014-05-25 10:19
#6

#5 Hjälper inte. Och som jag skrev så ger jag även vanlig mat in i mellan. Men aptiten ökar inte för det.

Men frågan gäller egentligen mer varför han har så god aptit på torrfoder plötsligt, och varför han spyr av det?

Annons:
Heffipeffi
2014-05-25 13:42
#7

Han kanske slukar i sig torrfodret för snabbt?

Anonym
Anonym
2014-05-25 22:26
#8

#7 Kanske, han äter ju med god aptit så kan ju vara så. Färskfodret slickar han ju i sig lite lugnare. Men är det inte konstigt att han gått från att totalt rata torrfoder till att numera faktiskt älska torrfoder (sen han började råutfodras)?

Upp till toppen
Annons: