Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 3601 ggr
Tammie
5/10/14, 6:26 PM

Katt med bukspottskörtelinflammation

Hej! Jag har idag fått veta att min katt har bukspottskörtelinflammation och veterinären rekommenderar en elimineringsdiet med veterinärfoder från Hills eller Royal Canin i 8 veckor för att läka ut sjukdomen och sedan börja med en sorts kött i taget för att se vad han tål. Då jag tittar på de allergifoder som finns har alla en förstaingrediens som består av ris och sedan flera andra konstigheter. Veterinären sa att det kan förvärras om katten äter kött han är allergisk mot, vilket jag förstår. Jag har barfat i 1,5 år, kan detta vara pga barfen? Är det någon som har en ide på hur jag kan lösa detta? Jag känner spontant att jag vill följa veterinärens råd men tvekar inför innehållet i fodret.

Annons:
Silvestris
5/10/14, 7:07 PM
#1

Ser man till den samlade vetenskapen kring bukspottkörtelinflammation hos katt så finns det ingenting som visar på att specialkost främjar återhämtning. Dessa katter kan äta vanlig mat. Är det sedan så att katten har en foderöverkänslighet ska man självklart undvika det katten reagerar på.

Jag skulle sätta katten på BARF med bara en proteinkälla.

Tammie
5/10/14, 11:13 PM
#2

Tack för ditt svar! Det finns ingen konstaterad, och vi har aldrig sett några symptom på, allergi hos katten. Det var veterinären som pratade om foderallergi i samband med pankreatiten. Känner du till ett komplett färdigfoder med allt en katt behöver i barf-form och med endast en proteinkälla? Som det är nu, och efter det jag läser på diverse sidor om fettmängd, blir jag nervös att jag inte komponerat min barf rätt och kan ha orsakat detta. Trots att jag följer recept jag hittat här på forumet enligt konstens alla regler. Jag tänker ffa på fettmängd då det kan vara svårt att veta hur mycket köttet innehåller. Har du tips på vetenskaplig läsning kring detta så tar jag tacksamt emot det.

Upp till toppen
Annons: