Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1261 ggr
xxl
5/9/14, 9:54 AM

nykomling

hej allesammans

jag e fullständigt ny på detta m BARF , behöver några råd.

när jag läst förut här å på andra ställen på nätet så ska man kunna ge ALLA slags råa ben, men nu står det ju här om nån som e orolig för att hunden ätit revben ? e revben ett undantag som e farligt?

igår fick min hund (6,5 kg) en rå kyckligvinge för första ggn, det gillade hon !

kan jag ge en i kväll också , eller ska man börja försiktigt ?

var hittar ni köttiga ben ? jag har varit på flera större ica/hemköp å de enda kött m ben jag hittar (förutom kyckling) e kotlett/karre å det ska man ju inte ge eller, samt just revben.

nu gäller det

 

Annons:
CelsiusT
5/9/14, 10:17 AM
#1

Revben går jättebra att ge, det ger jag ofta. Personen i den andra tråden gällande revben upplevde att hens hund inte tuggade benet ordentligt (svalde stora bitar) och att hunden blev förstoppad. Då ska man vara orolig oavsett vilka ben hunden ätit.

Varför ska man inte ge karre och kotlett? Jag ger det sällan då det ofta är dyrt för hundmat i mina ögon. Men visst händer det, speciellt om det är bra pris eller att det kanske är 3 i förpackningen (vi är ju bara 2 st tvåbeningar här). Dock får man ju känna på så det inte är flisigt eller vasst, vissa styckare är slarviga när dom styckar.

Jag kör ju inte heltbarf så för mig är köttiga ben inte så noga. Men jag brukar köpa broskben, skivspill (men det är ofta vassa bitar i det så där får man vara noga), grisknorr, grisfötter i affären. Sen har jag ju en jägare och styckare här hemma som drar hem en del av både vilt och nöt/får, dock är det svårt att få tag i köttiga ben billigt då det köttet ofta är fint.

Medarbetare på westernridning.ifokus

xxl
5/9/14, 10:36 AM
#2

jaha , min lilla dam tuggade så det knastrade i går, vet ej hur stora bitar hon svalde dock, det tog ca 3-4 minuter .hon har inte visat några tecken ännu på att inte må bra (blev lite nervös när jag läste om revbenen)

 ska man kanske hålla i revbenet första gången dom får det ?

att man inte ska ge kotlettben läste jag nånstans, dels sas det va för vasst å sen skulle man va försiktig m ryggben fr större djur för det va så hårt å svårsmält å lätt att hunden satte i halsen när dom försökte svälja för stora bita pga detta, de va vad som stod, jag vet ju inte eftersom jag e helt ny.

går det lika bra att ge ett kycklinglår som vinge ?

som jag förstod så e det bra att börja med nåt hyfsat mjukt till "nybörjarhundar" (min tik e 4 år å frisk)

e det nåt annat som man bör tänka på så här i början på "BARFkarriären" vill ju att detta ska funka !!

nu gäller det

 

CelsiusT
5/9/14, 11:17 AM
#3

Om hunden är pigg och glad och bajsar som vanligt så behöver man inte vara orolig. Men när man ger färsk mat så är det bra att hålla lite extra kik på bajsarna. Dels för att kunna analysera att maten man ger är bra och dels för att hålla koll på om hunden blir förstoppad, då bör man ändra i kosten.

Finns dom som håller i benen första gångerna så dom ser att hunden äter bra. Själv har jag aldrig hållit i något ben men jag har alltid hunden under uppsikt när han äter ben. I början kikade jag noga när han åt så jag såg hur han hanterade maten, men nu är jag trygg med att han äter ben bra och då är jag bara noga med att hålla mig inom hör-avstånd så jag hör om han sätter i halsen eller att något går fel.

Ja, jo det är klart att kotlett/karre är kanske lite hårdare och ofta vasst (som jag ju skrev får man vara noga med att känna igenom innan man ger). Men det är så olika från hund till hund vad dom klarar. Jag ger det, dock sällan pga prislappen. Där får man göra en egen bedömning utifrån sin egna hund (som med allt egentligen).

Kycklinglår är lite större än vinge, så det beror ju på hunden ;P Men självklart kan du ge både vinge och lår om du vill. Du kan ge allt på en kyckling. Kyckling är så liten och dessutom ung så där finns inga "bärande ben" som man ska akta sig för. Jag ger ibland hel kyckling eller höna.

Bärande ben som man ska akta sig för handlar främst på större djur som är så tunga att dom bärande benen blir väldigt täta och därför hårda och kan skada tänderna. Mindre/lättare djur behöver man inte tänka på det.

Kyckling är bra att börja med, det är mjukt och lätt att äta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

xxl
5/9/14, 12:47 PM
#4

ok , tack man vill ju att det ska bli rätt :)

nu gäller det

 

Upp till toppen
Annons: