Annons:
Etikett13-var-köper-man-barf
Läst 2390 ggr
Scorpio97
2014-05-07 12:10

Nyfiken på färskfoder

Jag har nämnt färskfoder och BARF några gånger till min mamma när vi pratar om hundens/katternas foder, och nu har hon blivit nyfiken. Vi har en 25kg's blandrastik, samt tre katter på 2.5-3kg var. Hunden får ett ganska dåligt torrfoder, medan katterna får Mjau blötmat, och i nuläget är det främst hunden vi/hon vill prova på. Både hunden och katterna får rått kött ibland, efter att jag försäkrat att dom inte kommer dö av rå kyckling, och det äter dom alla fyra med god aptit. 

Hon tror dock att hunden kommer bli sjuk av att få enbart färskt foder… Själv tycker jag det skulle vara mer logiskt om hunden blev sjuk av torrfodret och inte av kött, inälvor och ben som hundar är byggda för att äta. 

I alla fall, så kollade hon på lite färskfoder idag. Mush färskfoder. Då fick man även med, förutom "korvarna", ben samt inälvor vid sidan om. Vad jag har förstått så ska det finnas färskfoder som har allt i, så att man inte ska behöva tillsätta något? Någon som kan ge exempel på bra märken på helfoder och någon bra hemsida där man kan beställa det från? Om jag har tänkt rätt så ska vår hund ha runt 500g per dag, ungefär hur mycket kommer det då kosta per månad?
Sen förstår jag självklart att vi måste fasa över långsamt om vi bestämmer oss för att ge färskfoder. Hur mycket tror ni man kan ge från början?

Jag vet att man inte kan ge hundfoder till katterna, men vi tar hunden först som sagt. Sen om vi fortfarande har plats i frysen så kanske vi provar färskfoder åt katterna också.


//Jessie

Annons:
kigon
2014-05-08 14:21
#1

Mush vaisto (inte likadant som mush basic som jag tror du kollade på), VoH, nordic spannmålsfri, emmzo, bravo burgare, mm! Googla namnen så hittar du återförsäljare på deras hemsida.

http://www.zoo.se/produkter/hund/hundfoder/fryst-foder.html

Om man köper 20kg kan man kombinera olika i denna (OBS viktigt att det står att det är ett HELFODER i produkten, annars är det inte ett allt-i-ett), dock så vore det nog bäst om du köpte i affär för att prova så din hund gillar det först…! Lite jobbigt att köpa 20kg och sen visar det sig att de vägrar äta det 😃

Vi gav full dos redan från dag ett, vi blandade inte sakta ut och hans mage tålde det fin fint (nordic spannmålsfri och bravo vilt) men med känsligare magar så kan det säkert vara bra att börja med halva och sedan trappa upp…

innehållsmässigt tycker jag Mush och VoH är bäst, men de alla är bra 😃 Tänk på att det är roligt för hunden om du varierar i smaker, så det inte är samma smak varje gång 🙂 (förutsatt att hunden gillar olika smaker förstås)

Sedan är de benen man kan köpa uppskattat någon gång i veckan så tänderna får arbeta lite, iom att färskfoderna är köttfärs i princip så arbetar inte tänderna 🙂 Dock så kan man köpa dem i vanlig matbutik också…!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Scorpio97
2014-05-08 14:37
#2

Vi har tyvärr bara en djuraffär här, och dom har inget färskfoder tyvärr. Tror jag såg på ica maxi, så vi tänkte kolla där och prova.

Hon äter ju gärna kött, även lever har hon smakat, så det borde inte vara något problem med att hon inte äter det. Olika smaker uppskattar hon nog (: "Får" man variera mellan olika märken också, eller ska man hålla sig till ett?

Ska kolla på märkena du nämnde! Tack! (: 

När ni gav full dos från början, vad åt hunden innan då? Vår äter ett torrfoder med rätt mycket spannmål, så jag tänkte att det kanske blir lite väl att byta till spannmålsfritt färskfoder bara sådär? Annars brukar hon inte vara så känslig, förutom om hon får för mycket älgkött (som väl är rätt starkt?)


//Jessie

kigon
2014-05-08 14:49
#3

http://www.foderboxen.se/

Du kan se om dessa kör till var ni bor också 🙂

Jag själv varierar mellan märken, de har ju alla vad de behöver så det borde inte vara något problem 😃 Vet inte om de olika sammansättningarna kan bli svårt på en känslig mage dock…

Han fick royal canin lightfoder, alltså så mycket spannmålsskit man kan proppa ner i en foderkula 🤪 Hans mage blev t.om. bättre efter att vi bytte, så ni kan ju prova och hålla koll på avföringen, om det blir problem så kanske det är bäst att avvika och sakta föra in det.

Älgkött vet jag inte, kommer själv föra in katten på självkomponerat barf utav hjort, vildsvin, älg, hare och fasan, det enda jag kunnat hitta om det är att viltkött generellt är väldigt fettsnålt, så det är bra att ge någon form av fett som komplement (vår hund får redan äggula, kokosolja och ibland fiskolja för tassar och päls så det är hur jag tänker fixa med det). Så om du ger viltkött så kan det vara bra att ha i åtanke (dock så är det redan fixat i helfoder mixar) 🙂 Men det kanske är lite starkare! Får söka lite mer om det 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Scorpio97
2014-05-08 15:05
#4

Nepp, dom levererade inte hit tyvärr :/ Bor utanför Hudiksvall, typ södra Norrland. 

Okej, då behöver jag kanske inte vara så orolig över att magen ska bli dålig. Mamma trodde vi kunde byta direkt, man får väl prova och hålla koll helt enkelt. Sen skadar det ju inte att börja med bara hälften ändå, för säkerhets skull. 

Grannen är jägare, så vi brukar få lite älgkött (dom sämre bitarna helt enkelt) och så till hunden, men det är inte så mycket så jag tror inte det gör något faktiskt. Men någon gång när mamma har gett lite för mycket så har hon blivit väldigt lös i magen, därför jag tänkte att viltkött kanske är lite starkare för magen. För vanligt kött verkar hon kunna äta utan problem. Äggula får både hon och katterna ibland (:


//Jessie

[Tiara05]
2014-05-10 22:18
#5

Jag ger mina hundar voh som jag beställer från hemfoder.se, det levereras ända hem till dörren fraktfritt vad man än bor :) Ger även barf några gånger i veckan. Det är inga problem med att byta rakt av från torrfoder till färskfoder har jag fått höra från Carl Haglind som har hand om företaget voh.

Scorpio97
2014-07-13 19:59
#6

Nu puttar jag upp lite här. Det har inte blivit av att vi köpt än, men mamma bad mig kolla nu igen. 

Kollade på hemfoder.se, eftersom dom verkar vara dom enda som kör ut hit. Men det verkar inte stå "helfoder" på någon av VoH-korvarna som finns där? Är det helfoder ändå?


//Jessie

Annons:
Sarah-S
2014-07-14 10:43
#7

VoH Valpefor, Hundemat, Hundemat m Laks , Exklusiv, m/Ris och Sprint är alla helfoder

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Scorpio97
2014-07-14 13:23
#8

#7 Okej, tack!


//Jessie

Scorpio97
2014-07-15 15:39
#9

Vi har beställt nu. Blev VoH från hemfoder (: 
Skulle ta upp till fem dagar innan vi får det, men förhoppningsvis tycker hunden om det i alla fall.

Mamma kom på ett litet problem förresten. Vår hund brukar slänga i sig när hon får rått kött och liknande (för att hon tycker det är gott, och för att hon vill hinna få i sig det innan katterna upptäcker det). Är det någon annan som har en hund som gör så, och hur har ni hanterat det? Funderade på någon form av "foderleksak", men vet inte hur det funkar med färskfoder? Är ju inte så bra om hon slänger i sig det så fort att hon spyr sen liksom.


//Jessie

VildaVittra
2014-07-18 04:39
#10

#9 Smeta ut fodret över hela skålen så tar det några sekunder till för hunden att äta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2014-07-18 13:44
#11

Eller placera ut i legor på gräsmattan /tomten (om ni har tillgång till sånt) o låt hunden jobba för maten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Scorpio97
2014-07-18 14:07
#12

#10, #11
Tack för tipsen!


//Jessie

Upp till toppen
Annons: