Annons:
Etikett03-katt
Läst 2750 ggr
Frida.LB
5/1/14, 8:26 AM

allergi trots barf

Hej Vi har en allergisk sphynx och vi har sökt med ljus och lykta efter ett foder han ska tåla. Vi har listat ut att han inte tål spannmålnoch fisk och han reagerar troligtvis även på ärtor och/eller potatis. Så nu har vi provat barf, vi har gett honom VoH med kyckling och han blir inte bra. Om nåt så blir han sämre! Han har eksem och har nu även fått runda vätskande områden (antagligen för att han tvättar sig så hysteriskt pga eksemen). Är det någon som har tips att komma med? Vi börjar bli desperata nu. Har nog provat varenda foder som finns på marknaden och det enda som tog bort hans eksem var Porta 21 men det kaskad kräks han av istället…

Annons:
VildaVittra
5/1/14, 8:34 AM
#1

Är VoH det du kallar för barf eller har du barfat honom också?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Caifig
5/1/14, 10:38 AM
#2

Testa ren barf som du gör själv. Då vet du att det inte är något annat tillsatt och kan på så sätt även komma fram till vad det är han inte tål.

Frida.LB
5/1/14, 12:26 PM
#3

Nej har bara kört VoH som barf, skulle gärna barfa helt från grunden men tiden finns inte just nu. Men VoH ska väl inte innehålla några konstigheter eller har ni några tankar kring vad det kan vara han reagerar på i VoH? Enligt innehållet så ska detnju bara vara 100% kyckling och Porta fodret som han tålde (innan han började kräkas) innehållernju också kyckling så bör ju inte vara allergisk mot det…

VildaVittra
5/1/14, 12:39 PM
#4

#3 Det jag tänker på är vitamintillsatserna och vad kycklingen i sig åt. Skulle du kunna tänka dig att kosta på honom ekologisk kyckling ett tag? Icke ekologisk kyckling äter besprutad föda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Frida.LB
5/1/14, 1:05 PM
#5

Ah då är jag med. Att köpa ekologiskt är inga problem men vet inte när tiden ska finnas till att förbereda käk åt katterna. Vad behöver man göra med kycklingen innan man kan ge till katterna?

VildaVittra
5/1/14, 1:12 PM
#6

#5 Ingenting om han fattar vad tänderna är till för, mina katter tuggar till och med lårbenen. Mala den om han tror att tänderna enbart är för dekoration.

Under en försöksperiod behöver du nog inte göra mer än att stycka en hel kyckling, och tillsätta en kycklinglever och ett hjärta, även dessa ekologiska.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Frida.LB
5/1/14, 2:49 PM
#7

Ah men det ska vi nog klara av :) får ge oss ut på jakt efter ekologisk kyckling helt enkelt!

Silvestris
5/1/14, 8:32 PM
#8

Jag skulle också satsa på BARF med bara en proteinkälla. Ge vitamin- och mineraltillskott om nödvändigt.

Praefatio
5/10/14, 12:59 PM
#9

Min spontana tanke är att kycklingen i VoH kan ha fått fiskmjöl i sitt foder och att det är det han reagerar på? Kanske finns det också spårämnen av fisk från tillverkningen av hundfodret med lax?

Om du vill slippa mäta och väga så mycket så kan du kanske kika efter hela småkycklingar och möss. Brukar gå att köpa fryst, titta både i större djuraffär och på Blocket, många föder ju upp för ormmat. Då har du 100% möjlighet att få reda på vad just de djuren ätit för mat också!

Blir lite mindre bökigt, liksom. Ett djur är ju så att säga en komplett måltid.

Balder123
5/16/14, 10:36 AM
#10

Har för mig att Jipotimas säljer BARF-korvar som är ekologiska.. Rätta mig om jag har fel. De har i alla fall massa korvar med en proteinkälla i varje. Lätt att ge :)

Upp till toppen
Annons: