Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2186 ggr
Ceratico
4/28/14, 7:55 PM

Mängden låter orimligt lite?

Min katt Cero väger ungefär 3,1 kg och jag har räknat på att ge honom 3% utav sin kroppsvikt men kommer då fram till 93 gram/dag… detta känns fruktansvärt lite då han alltid ätit mycket och hållit en bra vikt.

Har jag räknat fel eller är det verkligen så mycket han ska ha under en dag? Som sagt så tycker jag att det är väldigt lite och det tyckte min styvmamma också. Jag gjorde 100 grams påsar med muskelkött + ben häromdagen och fick 44 påsar (han får mjau blötmat och kommer fortsätta ge till dess att jag barfar på riktigt). Men 93 gram på en dag… är det jag som har räknat fel eller vad är det?

Han har bara fått blötmat sedan dess han kom hit (mjau då) och kan ibland äta upp en halv konservburk utan att gå upp i vikt. Han är kastrerad och har fruktansvärt mycket energi. Han bara 9 månader gammal men äter som en häst och har fortfarande normalt hull.

Annons:
VildaVittra
4/29/14, 3:10 PM
#1

Jag har aktiva katter och de har fri tillgång till mat. Ge du mer, så länge han inte blir knubbig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
4/29/14, 9:35 PM
#2

Det beror ju helt på. 3% av vikten är bara ett ungefärligt mått. En aktiv katt kan äta upp till 10% av sin kroppsvikt utan problem. För min äldsta hona på lite över 3 kg är 90 g/dag alldeles lagom, men hon är en kastrerad innekatt på 11 år.

Ceratico
4/29/14, 10:17 PM
#3

#2 Med andra ord borde jag kanske börja med att ge typ 6-8% utav vikten eftersom han är så fruktansvärt aktiv? I alla fall se hur det blir och sedan minska på maten. (Jag tycker det är "bättre" med tjock katt än med smal katt så väljer att hellre minska på maten åt en tjock katt än öka på maten åt en smal katt).

Silvestris
4/30/14, 10:56 AM
#4

#3

Ja, börja på minst 5% om det är en aktiv katt.

Linika
5/1/14, 6:27 PM
#5

Han är ju dessutom inte särskilt gammal än! 

Jag har varit lite i samma sits nyss, min misse vill äta massor. Rådet jag fick var ge mer och håll koll på hullet, det tycker jag var bra :D

Upp till toppen
Annons: